Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Påskemeny

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-21, 15:21   #21
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskemeny

Jeg vil til Nenne i påsken. Henger mest her for tips.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 15:26   #22
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskemeny

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg vil til Nenne i påsken. Henger mest her for tips.

Jeg blir med deg til Nenne.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 15:33   #23
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskemeny

OK, da, men bare dere to! Det er ikke lov med flere.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 15:38   #24
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Påskemeny

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg vil til Nenne i påsken. Henger mest her for tips.

Du kom meg i forkjøpet, for det hadde jeg tenkt. Synd det er noen timer i bil (da må man fylle bensin underveis, det er fy-fy i disse tider).

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 15:54   #25
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: påskemeny

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Vi bakte denne sitronkaken for noen uker siden, og den var veldig god, så alle ble enige om at vi skal bake den med appelsin til påske. .

Takk for tips. Må prøves.
Fikk tips om Fransk lammegryte fra Trines matblogg så skal prøve den i påsken.
Nam, den menyen til Nenne ser jammen digg ut. Tar gjerne imot oppskrift på alt sammen. ����

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 15:57   #26
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.727
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskemeny

Ja, og på påskeaften skal jeg være alene og sur, så da blir det smågodt til middag.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 15:59   #27
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Påskemeny

Har bare plan for helga, så følger tråden for inspirasjon. Denne helga skal vi ha taco, grillspyd med garlic noodles og potetball.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 16:07   #28
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.427
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Påskemeny

Siden jeg var for sent ute til å komme til Nenne, ønsker jeg meg oppskriften på den franske paien.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 16:08   #29
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: påskemeny

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Takk for tips. Må prøves.
Fikk tips om Fransk lammegryte fra Trines matblogg så skal prøve den i påsken.
Nam, den menyen til Nenne ser jammen digg ut. Tar gjerne imot oppskrift på alt sammen. ����

Det skal du gjerne få, men da må det bli på e-post tror jeg. Send en PM.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 16:10   #30
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.552
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Påskemeny

Påskeaften blir der badsturøkt lammelår fra Smedstuen gård med potetmos, grønnsaker og saus til.
Ellers blir det grilling et par dager da det ser ut til å bli ok vær.
I tillegg har jeg kjøpt ny kokebok og skal teste ut oppskrifter fra den. Gleder meg!

Fasiten blir:
Tirsdag: hjemmelaget sushi
Onsdag: pizza
Skjærtorsdag: grille diverse pølser
Langfredag: prøve å lage dumplings for første gang
Påskeaften: Badsturøkt lammelår med diverse tilbehør
1. påskedag: hjemmelaget kebab
2. påskedag: rester

__________________

Sist redigert av Nada : 31-03-21 kl 08:07. Årsak: Planlagt middager
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 16:10   #31
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskemeny

Åh, så snill du er. Tusen takk. Mld kommer.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 16:11   #32
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskemeny

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Siden jeg var for sent ute til å komme til Nenne, ønsker jeg meg oppskriften på den franske paien.

Fransk kjøttdeigpai

1t 30min, 45min

Slik gjør du

• Bland ingrediensene til paideigen sammen. Kjevle ut og legg deigen i en form, ca. 26 cm i diameter. Sett paibunnen kjølig i ca. 30 minutter.
• Vask purreløken godt og skjær i tynne skiver. Hakk hvitløk og stek sammen med purre i smør i en panne. Rens, hakk og tilsett paprika, salt, krydder og vin. La det koke i ca. 5 minutter.
• Prikk paideigen med en gaffel, og forstek den ved 225° midt i ovnen i ca. 10 minutter. Legg fyllet i paiskallet.
• Pisk sammen egg og melk. Riv osten og bland i. Hell eggeblandingen over fyllet. Stek paien i ca. 30 minutter.
• Rør sammen ingrediensene til sausen. Server paien nystekt med sausen og salat.

Dette trenger du

Eggeblanding

4 stk Egg

3 dl Melk (eller matfløte)
100 g Vellagret ost (revet)

Fyll

500 g Kjøttdeig

1 stk Purreløk

1 ss Smør

1.5 ts Salt

1 ts Svart pepper

2 ts Provencekrydder

1 dl Rødvin

1 stk Paprika (rød)

Paideig

3 dl Hvetemel

100 g Smør

2 ss Vann

Saus

3 dl Lettrømme

1 fedd Hvitløk

2 ts Dijonsennep

1 ts Paprikapulver


Denne serveres med salat ved siden av og da er sausen god som dressing. Hvitløksbaguetter er også godt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 16:47   #33
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.869
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Påskemeny

Ble sulten av denne tråden

Det blir lammestek med rotgrønnsaker en dag, og jeg fikk veldig lyst til å bruke restene på å lage dette:
https://frutimian.no/2019/04/21/cous...ateplekjerner/

En sjokoladekake blir nok også lagd!

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 17:29   #34
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Påskemeny

Foreløpig plan ser slik ut:

Fredag: Taco
Lørdag: Lasagne, salat, baguetter
Søndag: Torsk med chilisalami og lun potetsalat
Dessert: Minipavlova med sitronkrem, bringebær og basilikumcoulis
Mandag: Kremet kyllingform med paprika
Tirsdag: Fiskegrateng med parmesan og basilikum
Onsdag:
Torsdag: Andebryst m/saus og tilbehør
Dessert: Sjokolademousse med sjokoladecrumble, bringebær og physalis + gule bomber (makroner med suksesstertefyll) + appelsinsorbet med gulrot og ingefær
Fredag: Ribbe m/div tilbehør
Lørdag: Kveite
Søndag: Lammelår
Mandag: Pizza m/spekeskinke, ruccola og pinjekjerner

Har handlet inn mesteparten i dag, så slipper vi dra noe særlig på butikken i selve påsken.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 17:39   #35
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.814
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Påskemeny

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

OK, da, men bare dere to! Det er ikke lov med flere.

Rull inn, da, det er jo bare anbefalinger.... sniker meg inn kjøkkenveien

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 17:50   #36
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.534
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskemeny

Jeg har ikke lager planen enda. Taco i morgen og trolig pizza på lørdag, men lenger vet jeg ikke.

Kanskje pinnekjøtt om vi får tak i en dag. Eller kalkun. Noe av lam hadde vært godt, frøys jeg ned noe an lammet i høst? Eller var det i fjor? (kjøper et halvt lam til jul. Tørker lår og ribbe og lager lammerull og da er det vel ikke mer enn at jeg saltet på resten til ball eller lapskaus.)

Må planlegge. Muligens utfra hva jeg får på kiwi /bunnpris /REMA eller en ganske liten spar-butikk om vi skal holde oss på rett side av kommunegrensa. Vi får se.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-21, 20:54   #37
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.427
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Påskemeny

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Fransk kjøttdeigpai

1t 30min, 45min

Slik gjør du

• Bland ingrediensene til paideigen sammen. Kjevle ut og legg deigen i en form, ca. 26 cm i diameter. Sett paibunnen kjølig i ca. 30 minutter.
• Vask purreløken godt og skjær i tynne skiver. Hakk hvitløk og stek sammen med purre i smør i en panne. Rens, hakk og tilsett paprika, salt, krydder og vin. La det koke i ca. 5 minutter.
• Prikk paideigen med en gaffel, og forstek den ved 225° midt i ovnen i ca. 10 minutter. Legg fyllet i paiskallet.
• Pisk sammen egg og melk. Riv osten og bland i. Hell eggeblandingen over fyllet. Stek paien i ca. 30 minutter.
• Rør sammen ingrediensene til sausen. Server paien nystekt med sausen og salat.

Dette trenger du

Eggeblanding

4 stk Egg

3 dl Melk (eller matfløte)
100 g Vellagret ost (revet)

Fyll

500 g Kjøttdeig

1 stk Purreløk

1 ss Smør

1.5 ts Salt

1 ts Svart pepper

2 ts Provencekrydder

1 dl Rødvin

1 stk Paprika (rød)

Paideig

3 dl Hvetemel

100 g Smør

2 ss Vann

Saus

3 dl Lettrømme

1 fedd Hvitløk

2 ts Dijonsennep

1 ts Paprikapulver


Denne serveres med salat ved siden av og da er sausen god som dressing. Hvitløksbaguetter er også godt.

Tusen takk. Høres deilig ut.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-21, 22:47   #38
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Påskemeny

Onsdag: grille
Torsdag: hjemmelaget pizza el noe pastagreier
Fredag: nachos (som alltid hver fredag)
Lørdag: pinnekjøtt
Søndag: Lapskaus
Mandag: mulig takeaway siden eldstemann drar på avlastning

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-21, 23:06   #39
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Påskemeny

onsdag: Bulgogi (koreansk bbq-biff med nudler)
torsdag: dumplings
fredag: indisk kyllinggryte
lørdag: lammestek med stekte grønnsaker og fløtegratinerte poteter
søndag: helstekt indrefilet med råstekte poteter og bakte grønnsaker
mandag: spaghetti med kjøttboller

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-21, 00:27   #40
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påskemeny

Onsdag: Pannekaker (blæh, men det spiser ungene uten krangel)
Torsdag: Chorizo- og kyllingform fra Supermat for hele familien (ikke prøv før)
Fredag: Pizza, som alltid. Min med tomat, rødløk og mozzarella, og så spekeskinke, ruccola og pinjekjerner på etter steiking.
Lørdag: Lammesteik med ratatouille og bakt sellerirotpuré, fra Trines matblogg.
Søndag: Torsk med dijonsennep-persille-smør og gulrot, fra Hverdagsmat (Ole Martin Alfsen)
Mandag: Lasagne

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no