Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Glutenfri asiatisk mat

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-13, 21:31   #1
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Glutenfri asiatisk mat

Det viser seg at jeg er novise når det gjelder å lage glutenfri mat når det ikke er snakk om barnebursdag. Jeg får venninner på besøk på torsdag, og tenker å lage noen asiatiske retter. Dvs sashimi med ponzusaus, papayasalat og edamame. Ingridienser blir dermed:

- papaya
- chili
- hvitløk
- tørkede reker
- langbønner
- peanøtter
- lime
- fiskesaus
- tomater
- palmesukker
- salmalaks
- soyasaus
- riseddik
- bittelitt sukker
- soyabønner
- koriander

Dette burde være greit, eller...?

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 21:42   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Du må for all del kjøpe glutenfri soyasaus!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 21:43   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Og så vil jeg gjerne ha oppskriften på ponzusaus, jeg har nemlig forlagt min.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:10   #4
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Jeg er usikker på fiskesaus. Glutenfri soyasaus fås kjøpt mange steder nå. Ellers er alle rene ingredienser av kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker glutenfritt, men pass på å bruke en ren, brødsmulefri fjøl når du skjærer dem opp. For en super vertinne du er!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:12   #5
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Glutenfri soyasaus?! (Den så jeg ikke komme.) Er det gluten i soya, altså? I så fall utgår vel edamame, som er soyabønner.

Min ponzusausoppskrift har jeg fått av en kollega, som sier det er den samme de bruker på Jonoe.

1/2 dl limesaft
1/2 dl soyasaus
2 ss riseddik
1 ss sukker
chili
hvitløk
koriander

Takk for svar, Hyacinth!

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:12   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Det er ikke gluten i soya, altså, men mange soyasauser inneholder hvete, etter det jeg har forstått.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:14   #7
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Glutenfri soyasaus?! (Den så jeg ikke komme.) Er det gluten i soya, altså? I så fall utgår vel edamame, som er soyabønner.

Min ponzusausoppskrift har jeg fått av en kollega, som sier det er den samme de bruker på Jonoe.

1/2 dl limesaft
1/2 dl soyasaus
2 ss riseddik
1 ss sukker
chili
hvitløk
koriander

Takk for svar, Hyacinth!

Nei, det er IKKE gluten i soya, men det brukes hvete i tradisjonell soyasaus, for gjæringsprosessen. Tamari-soyasaus lages uten. Kikkoman har en variant med grønn etikett som vi kjøper på vår lokale Rema, ellers finner man den på større butikker eller på helsekost.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:16   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Glutenfri soyasaus, ja, den er godt merket hvis den er det

Jeg ville også vært ytterst skeptisk til den fiskesausen (og østerssaaus)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:18   #9
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Takk, Kanina! Tro om ponzusausen vil smake annerledes med glutenfri soyasaus? Fiskesausen får jeg google litt.

Men dere, er det grader av cøliaki? Det er ikke lenge siden min venninne ble utredet og fikk diagnosen. Før det spiste hun alt. Så hun ville neppe tatt skade av smulerester fra brødfjelen. Eller? (Ikke at jeg pleier skjærer opp grønnsaker på brødfjelen, altså. Så det vil ikke bli noe problem. Jeg bare lurer.)

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:22   #10
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Aha! Takk for soyaoppklaring. Da burde ikke edamame være et problem.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:22   #11
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Takk, Kanina! Tro om ponzusausen vil smake annerledes med glutenfri soyasaus? Fiskesausen får jeg google litt.

Men dere, er det grader av cøliaki? Det er ikke lenge siden min venninne ble utredet og fikk diagnosen. Før det spiste hun alt. Så hun ville neppe tatt skade av smulerester fra brødfjelen. Eller? (Ikke at jeg pleier skjærer opp grønnsaker på brødfjelen, altså. Så det vil ikke bli noe problem. Jeg bare lurer.)

Jo, har du diagnosen cøliaki betyr det at du får skader av all gluten. Det fikk hun før også, det var derfor hun ble dårlig. Spiser hun gluten får hun synlige skader innvendig i tarmen, tarmtottene ødelegges, noe som igjen kan føre til magevondt, krampe, diare, dårlig opptak av næringsstoffer, oppblåst mage, slapphet osv. Selv ørlitt gluten kan føre til det, og det kan ta mange uker før det er bra igjen.
Spiser hun det ikke, er det helt fint inni der

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:29   #12
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jo, har du diagnosen cøliaki betyr det at du får skader av all gluten. Det fikk hun før også, det var derfor hun ble dårlig. Spiser hun gluten får hun synlige skader innvendig i tarmen, tarmtottene ødelegges, noe som igjen kan føre til magevondt, krampe, diare, dårlig opptak av næringsstoffer, oppblåst mage, slapphet osv. Selv ørlitt gluten kan føre til det, og det kan ta mange uker før det er bra igjen.
Spiser hun det ikke, er det helt fint inni der

Takk for svar, m^2! Jeg spurte fordi jeg (tydeligvis) ikke vet så mye om cøliaki. Nå er jeg litt mer opplyst!

Det står ingenting om gluten på fiskesausen jeg har i kjøleskapet. (På soyasausen står det.) Den er fra Santa Maria. Men jeg undersøker nærmere.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:37   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Takk for oppskrift!

Og m^2 har rett. Det er IKKE grader av cøliaki. Utrolig mange tror det. Det er grader av reaksjonene man får, men ødeleggelsene av tarmen er den samme. Du må være nøye, pass på alt av smuler og sånt. Selv små spor av gluten skader.

Lykke til!

Jeg tror ikke (men vet ikke) at det er gluten i fiskesaus. Det er gluten i alle de vanlige soyasausene, såvidt jeg vet, men det finnes som sagt uten. Det er ikke gluten i soya. Derfor tviler jeg sterkt på at det vil påvirke smaken.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:40   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Flott, Xian! Hvis det ikke står noe om hvete, bygg, malt, soyasaus, hveteprotein eller annet på flaska, så bør det jo være trygt?
Jeg synes Kikkomans glutenfrie soyasaus smaker helt som vanlig soyasaus, så ponzusausen blir nok like god.

Jeg har også cøliaki, og reagerer ikke med akutte smerter etter å ha fått i meg gluten, men et par brødsmuler om dagen er nok til å gjøre meg varig svekket, så jeg foretrekker å holde meg helt unna. Jeg er veldig nøye når jeg selv kan styre det, men regner ikke med at venner klarer å holde et like høyt nivå, så jeg bruker "kvoten" min på vennemiddager og restaurantbesøk. Folk med cøliaki kan også ha litt forskjellig grad av toleranse, noen er så sensitive at de knapt kan gå ut og spise, mens for de fleste går det bra å stole på kjøkkenet.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 08:54   #15
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Fiskesaus pleier å være glutenfri

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 09:12   #16
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Glutenfri soyasaus smakar heilt som vanleg soyasaus.

Forresten er soyasaus "friskmeldt" nå - og er tatt ut av lista som vare med grenseverdiar over det som er anbefalt cøliakerar. Grunnen er at ein etter omfattande testar ikkje har greidd å finne nok gluten i soyasaus til at den kjem over grensa. MEN dette skal du ikkje eksperimentere med i besøket ditt. Veninna di har høgst sannsynleg brukt glutenfri soyasaus heile tida. Dessutan kan ho vere ein av dei som reagerer sterkt på verdiar som er under anbefalt grense også. Til ein cøliaker brukar ein glutenfri soyasaus, så får det vere opp til den enkelte kva dei sjølv vil eksperimentere med.

Fiskesaus *trur* eg er ok, men du må lese på flaska, som fleire skriv over her

Og nei, der finst ikkje grader av cøliaki, men enkelte har sterkare plager enn andre. Og ofte er det sånn at jo lenger du lever utan gluten, jo større blir reaksjonen når du får gluten i deg.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 09:24   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri asiatisk mat

Jeg har ikke cøliaki, men bruker den glutenfrie Tamarien fordi jeg synes den smaker best, faktisk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no