Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-13, 13:42   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Hvor sunt er egentlig agavesirup? Jeg var flinkere til å sette meg inn i sånt før, og jeg vet litt om vanlig sukker, fruktose og sukrin. Men agavesirup vet jeg lite eller ingenting om. Jeg registrerer at mange sverger til dette fordi det har lavere GI. Jeg søkte litt kjapt og fant blant annet dette

http://www.familieoghelse.no/helse-v...ld/agave-sirup

Imidlertid har jeg ingen forutsetning til å kunne vurdere dette innholdet.

Hva tenker dere om agavesirup?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 16:58   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det kjempesunt, men mye sunnere enn sukker tror jeg definitivt det er. Jeg bruker endel agavesirup, kjøper økologisk på iHerb. Det blir ofte brukt av rawfood-entusiaster.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 17:09   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Godt spørsmål - jeg ser det ofte som søtningsmidler i litt mer "aparte" diettmatvarer

Når lager mat selv er jeg mer glad i honning, vanlig sirup, banan og eplemos som søtning - uten at jeg helt vet om agavesirup er noe "verre" enn det.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 17:17   #4
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Agavesirup er vel ikke noe man bør bruke oftere enn man ellers ville brukt sukker tror jeg. Det er på gresk youghurt for eksempel, men sunt tror jeg ikke det er.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 21:44   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Takk! Jeg prøvde det på cottage cheese og yoghurt i dag, og det smakte omtrent som gresk honning eller akasiehonning, så det er mulig det ville gjort samme nytten.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 22:03   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Jupp, det smaker litt likt honning bare ikke så karakteristisk, jeg bruker det som honningerstatning.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 07:22   #7
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Jeg bruker det noen ganger som søtning, synes det fungerer fint og tror det er bedre enn sukker, men søtning i alle varianter kan man være litt forsiktig med

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 07:36   #8
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Jeg bruker det, men i svært begrensede mengder. Jeg bruker kokosblomstsukker litt mer og noe Stevia.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 09:10   #9
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det kjempesunt, men mye sunnere enn sukker tror jeg definitivt det er. Jeg bruker endel agavesirup, kjøper økologisk på iHerb. Det blir ofte brukt av rawfood-entusiaster.

Har du tips til merke på iherb?

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 09:24   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Jeg har lest flere artikler om at agave er like "ille" som high fructose corn syrup, som er den billigste og kjipeste formen for søtning man bruker i mat.

Her er et par som virker ganske velbalansert (har bare lest kjapt gjennom): http://www.webmd.com/diet/features/the-truth-about-agave http://www.huffingtonpost.com/dr-mercola/agave-this-sweetener-is-f_b_537936.html

__________________


Sist redigert av Tallulah : 26-11-13 kl 09:33.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 16:11   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Har du tips til merke på iherb?

Kjøper denne.

http://www.iherb.com/Now-Foods-Agave...oz-482-g/23217

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 16:34   #12
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

...


Sist redigert av konsulenten : 21-03-14 kl 15:26.
  Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 16:47   #13
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

http://www.familieoghelse.no/helse-v...ld/agave-sirup

Imidlertid har jeg ingen forutsetning til å kunne vurdere dette innholdet.

Jeg tror det som står der er ganske riktig, jeg. Før i tida var det alkoholikere som fikk fettlever. Nå er det mange barn som får det i USA, dog ikke pga alkohol men brus med high fructose corn syrup. Problemet er at fruktose må brytes ned i leveren. Agavesirup kan inneholde store mengder fruktose. Når det er sagt så er det selvsagt forskjell på en teskje på yoghurten og en liter brus. Men jeg har ikke noe særlig tro på helsegevinst i forhold til f.eks. rårørsukker.

  Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 19:57   #14
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Jeg tror det som står der er ganske riktig, jeg. Før i tida var det alkoholikere som fikk fettlever. Nå er det mange barn som får det i USA, dog ikke pga alkohol men brus med high fructose corn syrup. Problemet er at fruktose må brytes ned i leveren. Agavesirup kan inneholde store mengder fruktose. Når det er sagt så er det selvsagt forskjell på en teskje på yoghurten og en liter brus. Men jeg har ikke noe særlig tro på helsegevinst i forhold til f.eks. rårørsukker.

Mente du at rårørsukker ikke er noe særlig bedre enn rårørsukker?

Isåfall er jeg enig. Og enig i at det handler om mengder. Jeg bruker litt søtning (bytter mellom sukrin, agave, stevia, honning, kokosplamesukker, bjørkesøt). Jeg bruker det kun i sunne/sunnere kaker og aldri i te, på bær osv… og ikke er jeg noen søtmoms annet enn bær. Så det blir ikke mye

Men hadde ikke sjekket så mye rundt agave, så kanskje noen av de andre alternativene jeg har skrevet er bedre?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:33   #15
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Mente du at rårørsukker ikke er noe særlig bedre enn rårørsukker?

Eh, nei. Jeg mente at jeg ikke har noen tro på at agavesirup er "sunnere" enn rårørsukker.

Jeg for min del har ikke sansen for sukrin eller bjørkesøt, jeg har lest litt ymse om dem også. Stevia har jeg brukt en del av men kutter det ut nå, jeg merker at jeg egentlig ikke trenger søtning der jeg har brukt det. Skal jeg ha noe søtt så faller valget på rårørsukker og så får jeg bare sørge for at det blir såpass sjelden at det er helt greit å bruke rårørsukker. Jeg bruker også kaldslynget honning nå og da i små mengder. (Det inneholder også fritt fruktose, men har andre fordeler).

Problemet med søtningsstoffer er at de gir insulinrespons selv om de ikke inneholder karbohydrater. Altså, de får ikke blodsukkeret til å stige, men de kan føre til at insulin utskilles likevel. Mekanismen for dette er ikke på langt nær ferdigforska, kanskje er det en reaksjon som automatisk kommer når man smaker noe søtt. Insulinutskillelse i tide og utide er ikke noe man ønsker seg mer enn svingende blodsukker.

  Svar med sitat
Gammel 28-11-13, 07:12   #16
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Eh, nei. Jeg mente at jeg ikke har noen tro på at agavesirup er "sunnere" enn rårørsukker.

Jeg for min del har ikke sansen for sukrin eller bjørkesøt, jeg har lest litt ymse om dem også. Stevia har jeg brukt en del av men kutter det ut nå, jeg merker at jeg egentlig ikke trenger søtning der jeg har brukt det. Skal jeg ha noe søtt så faller valget på rårørsukker og så får jeg bare sørge for at det blir såpass sjelden at det er helt greit å bruke rårørsukker. Jeg bruker også kaldslynget honning nå og da i små mengder. (Det inneholder også fritt fruktose, men har andre fordeler).

Problemet med søtningsstoffer er at de gir insulinrespons selv om de ikke inneholder karbohydrater. Altså, de får ikke blodsukkeret til å stige, men de kan føre til at insulin utskilles likevel. Mekanismen for dette er ikke på langt nær ferdigforska, kanskje er det en reaksjon som automatisk kommer når man smaker noe søtt. Insulinutskillelse i tide og utide er ikke noe man ønsker seg mer enn svingende blodsukker.

Ja, sånn ja - det kan godt stemme.

Jeg også leser ymse og ikke "landet" på noen, og bruker derfor lite av alt og prøver å holde meg unna. Klarer det rimelig fint fordi jeg ikke har noe spesielt behov for kaker ol, men gøy å bake litt innimellom

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no