Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarboprodukter

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-13, 08:44   #1
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Lavkarboprodukter

Hei alle felles lavkarbere.

Jeg har ett spørsmål til dere. Jeg er ikke fra Norge. I mitt hjemmeland (i Europa) så er det en mann som har innført lavkarbo konseptet. Han har gjort ett utrolig stort merkenavn av seg og produktene hans fåes kjøpt i alle daglig vare butikker samt egne butikker.

Produktene hans består av alt fra yoghurt - ferdige frossen retter. De er nummeret fra 1-3 med tanke på karbo innhold. De er virkelig veldig gode og jeg har ikke sett maken til utvalg av lavkarbo produkter noen sted faktisk ikke i usa en gang. Han har til og med laget egen rød og hvit vin. Produktene hans er enestående i sitt slag og virkelig veldig gode. Mottoet hans er at man kan leve sunt på lavkarbo uten å måtte gi avkall på alt av tradisjons mat og mat man er vandt til. Som sagt så har han hatt enormt suksee i det landet med både trenings opplegget hans og da spesielt mat produktene.

Så er spørsmålet. Jeg har han som "venn" på fb. Og der hadde han en annonse hvor han ønsket å utvide horisonten og begynne å eksportere matvarene sine til andre land. Da lurte jeg på hadde det vert marked for noe slikt i norge?? Hadde dere vert interessert i å kjøpe det?? Jeg tenkte at det hørtes jo fantastisk ut. (Alle produktene hans er lokalt produsert i det landet så ikke noe kina greier)så hva synes dere skriv gjerne utfyllende svar.


Sist redigert av lillemy01 : 30-12-13 kl 08:50.
lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 10:18   #2
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: lavkarbo produkter

Mange blir kvitt både kilo og helseplager når de spiser lavkarbo, og jeg tror det kommer vel så mye av hva de ikke spiser som hva de spiser. Lavkarbo medfører at man automatisk eliminerer mye prosessert mat fra kostholdet (fordi slik mat er karbohydratrik). Da står man igjen med hele matvarer som er mer næringsrike og sunne. Synd hvis man skulle erstatte de prosesserte matvarene med tilsvarende prosesserte bare i lavkarboversjon. Da tror jeg man kan miste noe av helsegevinsten.

En annen ting er at jeg ikke ser behovet helt. Yoghurt naturell finnes i butikken allerede. På polet får du viner med lavt sukkerinnhold, det er bare å spørre. Butikken er full av mat som er naturlig lavkarbo (kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, grønnsaker m.m.) så hvilke spesielt tillagede lavkarboprodukter er det man trenger, egentlig? Er det erstatningsprodukter for typisk karbohydratrik mat da, som kjeks, kaker, pasta, loff og sånt? Da er vi jo inne på prosessert mat av tvilsom sunnhetsgrad, frykter jeg. Er det slike typer produkter han tilbyr? De frosne rettene du snakker om, er det sånn type Fjordlands? Ferdige middagsretter? Kjekt å finne lavkarboversjon så man slipper å lese innholdsfortegnelsen selvfølgelig, men er det virkelig så stor etterspørsel etter sånt?

Nå hørtes jeg sikkert veldig negativ ut. Skeptiker. Jeg tenker også litt på at noen matvarer plutselig selges til høyere pris bare fordi de har fått logo med "lavkarbo" på emballasjen. Også er det egentlig bare helt alminnelig mat som er naturlig lavt i karbohydrater og som man trygt kan kjøpe hvor som helst og uten lavkarbo logo på.

  Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 10:25   #3
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Altså, hvis hele cluet er å tilby komplett ferdige matretter så skjønner jeg forsåvidt vitsen. (Jeg kjøper aldri sånt, men folk har ulike behov). Men hvis man lager maten sin selv så trenger man jo ikke spesielle lavkarboprodukter.

  Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 10:29   #4
Hatt
Fullverdig medlem
 
Hatt sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2013
Innlegg: 51
Hatt er litt kul
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Jeg trodde lavkarbo var på vei ut igjen!?

Hatt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 10:43   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Lavkarbo er og bør være på vei ut. Blodårene på lavkarberne er klogget igjen av egg og bacon, og ingen er tjent med å spise så mye animalsk fett. Hjerteinfarkt er ingen spøk. http://www.nrk.no/livsstil/slar-lavk...ige-1.11160407

I tillegg er det forkastelig at en ganske liten gruppe mennesker i verdens sammenheng skal spise alle proteinene, mens Asia og Afrika sitter igjen med karbene.

Jeg tror som konsulenten at effekten av lavkarbo (vektmessig, inni årene er en annen sak) kommer fra hva man ikke spiser. Dersom man for enkelhets skyld dropper alle karber, så blir det jo mindre boller, hvit pasta og loff. Men det er jo ren kunnskapsløshet, etter min mening, å droppe poteter fordi chips er usunt, droppe grovbrød fordi loff er usunt osv. Lage kunstig lavkarboversjoner av karbomat er jeg veldig skeptisk til. Lavkarbochips? Lavkarboboller?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 10:49   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Jeg er med konsulenten og Harriet på denne. Jeg tror lavkarbo har noe for seg for folk som er ekstremt overvektige, som en medisinsk løsning, men for vanlige slankere og som daglig kost er jeg ikke overbevist. Både fordi det er en ekstremt kostbar og egoistisk diett i verdenssammenheng, og fordi jeg tror vi først nå ser konsekvensen av å dytte innpå med fett og proteiner.

Men om det er et marked for det, er jo en annen sak, det kan jo godt hende. Nå vet ikke jeg om dette er mat fra et land i eller utenfor EU? I såfall vil jo det ha noe å si ift. innførsel av produktene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 10:57   #7
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Lavkarbo i form av å tyte fjeset fullt av baconcrisp og lavkarbobrownies har jeg ikke noe til overs for. Jeg liker ikke betegnelsen lavkarbo i det hele tatt, jeg synes den gir masse dårlige assosiasjoner særlig etter en del dustete artikler i VG.

Bacon kommer seg ikke inn i blodårene, Harriet. Det er helt typisk å se på lavkarbo som egg og bacon, men det kan like gjerne være olivenolje, fet fisk og nøtter. Lavkarbo sier ikke annet enn at det skal være lavt innhold av karbohydrater, det finnes både sunne og usunne matvarer som oppfyller kriteriet. Og det finnes både animalske og vegetabilske. Proteinbehovet hos mennesker er uansett konstant, man spiser mer eller mindre karbohydrater eller mer eller mindre fett. Spiser man for mye protein så kan man få problemer med nyrene, lavkarbo går ikke ut på å erstatte karbohydrater med proteiner så nå er du litt ute på viddene.

  Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 10:59   #8
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Jeg tror folk går mer mot langsomme karbohydrater, det er en klar, sterk nedgang for fet rømme, fløte og smør hittil i år. Sterk vekst for ferskost som Kesam og naturell yoghurt.

Og så er Norge et veldig vanskelig land å etablere seg i, med importvern og toll. Og egentlig en kanal, de fire store kjedene som forventer store volum og gode fortjenester ut av butikk.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 11:09   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.


Bacon kommer seg ikke inn i blodårene, Harriet. Det er helt typisk å se på lavkarbo som egg og bacon, men det kan like gjerne være olivenolje, fet fisk og nøtter.

Absolutt, konsulenten. Men jeg tror ikke hjerteinfarkt blant ganske unge folk kommer av at de har spist for mange nøtter og for mye fet fisk.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 11:09   #10
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Lavkarbo i form av å tyte fjeset fullt av baconcrisp og lavkarbobrownies har jeg ikke noe til overs for. Jeg liker ikke betegnelsen lavkarbo i det hele tatt, jeg synes den gir masse dårlige assosiasjoner særlig etter en del dustete artikler i VG.

Bacon kommer seg ikke inn i blodårene, Harriet. Det er helt typisk å se på lavkarbo som egg og bacon, men det kan like gjerne være olivenolje, fet fisk og nøtter. Lavkarbo sier ikke annet enn at det skal være lavt innhold av karbohydrater, det finnes både sunne og usunne matvarer som oppfyller kriteriet. Og det finnes både animalske og vegetabilske. Proteinbehovet hos mennesker er uansett konstant, man spiser mer eller mindre karbohydrater eller mer eller mindre fett. Spiser man for mye protein så kan man få problemer med nyrene, lavkarbo går ikke ut på å erstatte karbohydrater med proteiner så nå er du litt ute på viddene.

Enig. Jeg orker egentlig ikke ta disse "bacon og egg" definisjonene så alvorlig lenger.

Jeg definerer mitt kosthold som lavkarbo og spiser hverken rødt kjøtt eller feite meieriprodukter. Når det gjelder lavkarbo "ferdigprodukter" så ser jeg personlig overhode ikke noe behov for det og lurer på hva slags produkter det skulle være?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 11:13   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Lavkarbo er da på ingen måte ut, dere snakker kanskje om ekstrem lavkarbo? Lavkarbo kan også være moderat lavkarbo der man spiser mindre sukker og mer "ren" mat = sunt.
Det kan godt være marked for produktene hvis det er av denne skolen. Ikke alle gidder/klarer å spise riktig hvis de må finne fram til råvarene selv.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 11:20   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Jeg kaller ikke vanlig sunt kosthold for lavkarbo, selv om jeg knapt spiser hvitt mel, sukker eller fries.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 11:28   #13
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Absolutt, konsulenten. Men jeg tror ikke hjerteinfarkt blant ganske unge folk kommer av at de har spist for mange nøtter og for mye fet fisk.

Neppe. . Når det gjelder økning av hjerte/karsykdommer så har tilsvarende sak blitt lagt frem på samme måte i Sverige, der lavkarbo selvsagt fikk skylden. Når man så går inn og sjekker tallene og statistikkene (tilgjengelig for alle og enhver hoe socialstyrelsen på nett) så viser det seg at økning av hjerte/karsykdommer kun har forekommet i gruppen unge, lavutdannede kvinner. Når fettinntaket har økt i befolkningen generelt så blir det dumt å dra denne sammenhengen. Hvordan tallene er i Norge vet jeg ikke men man kan ikke stole på at hele sannheten kommer frem i sånne artikkeler som du linket til.

  Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 11:47   #14
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg kaller ikke vanlig sunt kosthold for lavkarbo, selv om jeg knapt spiser hvitt mel, sukker eller fries.

Mange som spiser tilsvarende deg kaller det lavkarbo, under 100 karber per dag kan passere som det, og jeg lei av "fløte og bacon"-klagingen. Det er virkelig ikke mange som lever på det. Langt færre enn de som spiser altfor mye fint brød og raske karber vil jeg tro.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 11:49   #15
Hatt
Fullverdig medlem
 
Hatt sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2013
Innlegg: 51
Hatt er litt kul
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Jeg har ikke helt troen på et slikt konsept, og det hadde heller ikke vært aktuelt for meg å handle produktene. Men så er jeg neppe i målgruppen.

Hvem er målgruppen forresten? Meg bekjent så bruker slike produkter å være relativt dyrt, og skal du leve av dette så mye du kunne selge i stort omfang. Det skjønner du sikkert selv. Men hvis målgruppen reduserer seg til de som går på lavkarbo og har råd til å handle der, så blir markedet snevert vil jeg tro. Dette er bare mine egne spekulasjoner riktignok.

Det finnes noe som heter "Lavkarbobutikken" på Skedsmo. Kanskje du kan ta en prat med daglig leder der og forhøre deg litt om markedet?

Hatt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 12:49   #16
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Jeg lever lavkarbo (dog ikke bacon, fløte og kjøttlavkarbo) og kunne godt tenke meg gode ferdigretter for travle dager, men de må ikke inneholde masse erstatning og tilsetningsstoffer for da er poenget med ren mat borte.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 12:57   #17
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Ja nei jeg vet at produktene smaker veldig bra. De har mange forskjellige lavkarbo brød både frossen og ferske som smaker noe helt annet en den grusomheten som går under lavkarbo brød her. De har syltetøy pålegg, kjeks, brød, mel, bakeblandinger, frossen kaker. sjokolade osv enormt utvalg. Det er veldig mange som har gått mye ned med dette. Sist var det en dame som viste før og etter bilde på fb og hun hadde gått ned 100 kg!! Og uten operasjon.

i tillegg har han de ferdige fryste lavkarbo rettene om du ikke rekker å lage mat en dag. Han har i tillegg egne treningsleir hver uke som man bare kan melde seg på

som sagt så er målgruppen de som sliter med vekta (virkelig sliter) og ikke ønsker å gå glipp av ett kakestykke eller vaniljesaus laget av stevia. Eller til folk som har diabetes. Hvor man som barn kanskje ikk e trenger å føle seg så utenfor til ennehver tid

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 13:27   #18
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarboprodukter

Jeg aner ikke hvor stor etterspørsel det er etter slike ting, men jeg kan tenke meg at det kan være kjekt og til hjelp for en del. Det er ikke alle som har tid og ork til å lage hver minste ting fra bunnen. Personlig unngår jeg ferdigprodukter, lavkarbo eller ei.


Sist redigert av konsulenten : 30-12-13 kl 13:36.
  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no