Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-15, 09:34   #1
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Jeg har sett og hørt krevende barn snakke om sine ønskelister til jul og fødselsdager tidligere. Jeg har også lest tråder på nett og registrert hvor forskjellige foreldre er mtp takknemlighet, bytte av gaver til noe de har bruk for eller uaktuelt med bytte av gaver nettopp fordi det er gaver.
Selv bytter jeg gaver hvis det er klær som ikke er rett størrelse eller leker vi har fra før. Det er ikke alltid vi får samme klesplagg tilbake, det hender jo at det er tomt i butikken.
Jeg synes det er greit at gaven ikke bare blir liggende i et skap fordi vi ikke får nytte av den. Noen ganger har giveren blitt informert, men som oftest ikke. I tilfeller vi har informert er det når f.eks besteforeldre har gitt gaven og vi ikke fikk bytte i samme klesplagg.
Jeg fikk litt sjokk når jeg leste denne artikkelen, og tenker mitt om foreldrene til barnet. Jeg ville mistet all lyst til å gi gaver om jeg fikk den mailen.
Jeg håper de vil oppdra barnet til å vise takknemlighet, men jeg kjenner jeg fikk litt vondt i magen.

http://www.dagbladet.no/2015/04/17/n...sdag/38745940/

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 09:40   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?



Det som er synd er at stort sett alt som står i mailen er fornuftig. Det er bare det at man ikke kan si det, og i alle fall ikke på en slik måte.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 09:55   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Tenkte jeg også på, Teofelia - at noe som, egentlig, er så fornuftig klarer å komme ut på en så hakkande feil måte.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 09:58   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Tenk å sende ut en sånn mail. lurer på hvordan den formelle invitasjonen vil se ut. Typisk førstegangsforeldre som tar den bare så altfor langt i sin lille boble.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 10:58   #5
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Hahaha! Men hun har jo bare så rett så rett!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 11:12   #6
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Jeg må innrømme at jeg var enig i hvert ord og tenkte at det var et usedvanlig surmaget familiemedlem som hadde behov for å henge henne ut på nett. Javel, man sender ikke denne typen e-poster, man gjør ikke det. Men man henger i alle fall ikke personen ut på nett. Det syns jeg faktisk er mer dust enn å skrive ned det jeg vil tro det er ganske mange foreldre som tenker.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 11:38   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

"Morsmelkerstatning koster oss over 600 i uka.. "

Verste jeg har sett. Jeg skjønner bedre de som hang ut denne mailen på nett, enn de som skrev den.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 11:39   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Jeg har vel tenkt de samme tankene, men man verken sier dette eller sender det i en e-post.

Og så tenker jeg at det er greit at ungene får et par ting vi foreldrene verken ønsker eller føler at de trenger. Det er jo ofte morsomme leker. (Selv om jeg ble litt oppgitt snuppas første jul da hun fikk 4 gaver som hver spiste ca 1 kvm gulvplass og vi bodde på totalt 54 kvm. Ingen kunne jo vite st det skulle bli så mange store gaver, men det ble jammen fullt inne på rommet hennes.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 11:47   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Jeg er egentlig ikke enig i så mye av det som står der. Jeg synes de bare høres utrolig frekke og bortskjemte ut.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 11:57   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er egentlig ikke enig i så mye av det som står der. Jeg synes de bare høres utrolig frekke og bortskjemte ut.

Det trenger ikke være noen motsetning mellom å være enig i synspunktene og samtidig syns de høres utrolig frekke og bortskjemte ut.

Mye av de de sier er jo slikt jeg av og til har ønsket at slektninger hadde kommet på selv: kjøp helst klær, bøker og leker som det er mulig å bytte, siden du ikke har full oversikt over hva de har fra før eller hvilken størrelse de bruker. Ikke gi et berg av gaver; ungene blir, tro det eller ei, mer glad for hver enkelt presang om de ikke kommer i overflodshauger. Riktignok har jeg aldri vurdert å bytte gaver for å kjøpe bleier eller gulpekluter, men jeg har ingen problemer med å skjønne at unge, nyetablerte førstegangsforeldre heller ville hatt bleier og morsmelkserstatning enn "ubrukt babybok nummer 78".

Men det er noe veldig annet å ønske at slektninger skulle skjønne slikt av seg selv og det å faktisk instruere dem til å gjøre det. Mailen er jo hinsides frekk, så klart.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 11:59   #11
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Men altså. En gave er en gave, og det er ikke noe man kan kreve å få "bestille". Giver skal også syntes det er ok å gi.

Jeg syntes hun virker bortskjemt jeg. Greit, hun kan ønske seg at folk spleiser på noe hun mener er nyttig for hennes barn, men hun kan ikke kreve det. Det at hun forlanger å få bytte alt av gaver som hun ikke har bestemt at skal i hus, er toppen av frekkhet syntes jeg. Hun her hadde ikke fått noe som helst av meg, jeg ville heller satt opp en sparekonto til barnet og gitt pengene når det fylte 18.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 12:45   #12
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det trenger ikke være noen motsetning mellom å være enig i synspunktene og samtidig syns de høres utrolig frekke og bortskjemte ut.

Mye av de de sier er jo slikt jeg av og til har ønsket at slektninger hadde kommet på selv: kjøp helst klær, bøker og leker som det er mulig å bytte, siden du ikke har full oversikt over hva de har fra før eller hvilken størrelse de bruker. Ikke gi et berg av gaver; ungene blir, tro det eller ei, mer glad for hver enkelt presang om de ikke kommer i overflodshauger. Riktignok har jeg aldri vurdert å bytte gaver for å kjøpe bleier eller gulpekluter, men jeg har ingen problemer med å skjønne at unge, nyetablerte førstegangsforeldre heller ville hatt bleier og morsmelkserstatning enn "ubrukt babybok nummer 78".

Men det er noe veldig annet å ønske at slektninger skulle skjønne slikt av seg selv og det å faktisk instruere dem til å gjøre det. Mailen er jo hinsides frekk, så klart.

Veldig enig i alt dette, og vi som har hatt småbarn for ikke så lenge siden husker jo lettere på å konferere med foreldrene om hva de trenger, lettere enn besteforeldre som tenker Yay! Endelig barnebarn! Vi kjøper hele butikken!
Vår pode fikk to helt like gigantiske innelekestativ feks, og to sykler da han var to år Vi lever i et overflodssamfunn og det kan bli mye, og selv om det er et luksusproblem så har jo ikke miljøet godt av det heller.
Mailen var frekk, dersom man leser den ut av kontekst, søsteren min og jeg kan godt ha mailer som er så direkte of pragmatiske uten at noen av oss tenker på det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 13:12   #13
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.599
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Det første jeg tenkte da jeg leste den, var at de har druknet i gaver, og prøvd å si fra uten å komme gjennom. Veldig direkte skrevet, og kanskje overdrevet, men vi kjenner jo ikke familien eller historien bak.

Og ja, jeg er nok litt farget av at Ville har en besteforelder som stadig kommer med gaver som er mer eller mindre gjennomtenkt. Noen ganger har jeg også lyst til å være like direkte, når nok en plastdings eller leke kommer inn for å fylle opp huset.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 13:18   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Det første jeg tenkte da jeg leste den, var at de har druknet i gaver, og prøvd å si fra uten å komme gjennom. Veldig direkte skrevet, og kanskje overdrevet, men vi kjenner jo ikke familien eller historien bak.

Og ja, jeg er nok litt farget av at Ville har en besteforelder som stadig kommer med gaver som er mer eller mindre gjennomtenkt. Noen ganger har jeg også lyst til å være like direkte, når nok en plastdings eller leke kommer inn for å fylle opp huset.

Jepp. Sønnen min fikk tilsammen over 50 bamser i løpt av det første året (det er faktisk helt sant). Og det er klart at det er jo bare godt ment og sånt, men samtidig så vet man at andre barn har ikkenoe. Og da er det en balansegang om man uten videre skal gi de ubrukt til Frelsesarmeen, eller la ungen sikle de ned litt slik at alle slektninger og sånn ikke skal bli lei seg.

Det er nok mange her til lands som har mange voksne med god råd og giverglede pr barn, så det hadde vært fint om dette kunne gitt en debatt på at vi skal skru ned gavekjøpingen sånn kollektivt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 13:59   #15
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Nokre av tankane bak er nok greie, men denne e-posten er jo heilt på viddene. Gåver er ikkje bestillingsvare, sjølv om det er lov å ønske. Trur eg hadde kjøpt morsmjølkerstatning i gåve tidene ungen eg...

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 15:47   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Ønskeliste: sosial kompetanse, høflighet, beskjedenhet?

Men ja, det er jo sant mye av det de skriver, men de overser den funksjonen gaver har i sosiale sammenhenger og derfor blir det veldig feil. Men hvem har ikke tenkt med trang økonomi og små barn at det hadde vært kjekt å få ting ungen virkelig trenger fremfor det folk synes er søtt eller kult i butikken?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 16:01   #17
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.868
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Nokre av tankane bak er nok greie, men denne e-posten er jo heilt på viddene. Gåver er ikkje bestillingsvare, sjølv om det er lov å ønske.


Enig. Noen av de beste gavene både vi og barna har fått er ting vi knapt visste at fantes eller hadde tenkt på at de/vi ville like. Jeg synes mye av poenget med gaven er overraskelsen og at giveren har hatt mottakeren i tankene ved kjøpet. Jeg kan gjerne spørre hva folk ønsker seg, men ser på det mer som tips enn en ufravikelig handleliste. Å få en spesifisert liste utdelt og å bare skulle handle etter den gir meg svært lite giverglede.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 17:30   #18
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Ønskeliste = OK. Skriv gjerne også at det lett kan bilforsikring mye kosedyr/plastleker/whatwver. Men å kreve kvittering er kjempespesielt og lite taktfullt.

Hvis man gir ønskeliste som ikke blir fulgt, da er det ikke stort man får gjort med det.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 22:55   #19
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Jeg er også enig i at det er ok med ønskeliste med hyggelig tone der man kan skrive at man ønsker seg nyttige gaver som barnet har bruk for, men å kreve kvittering er for drøyt altså.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-15, 23:16   #20
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?

Å legge ønskeliste i en butikk synes jeg er kjempekjekt, og gir meg følelsen av å velge ut en overraskelse, selv om butikken "krysser av". Samme om feks. en onkel/tante/fadder hadde oversikt over ønskeliste, for de som var interessert - og at gaveansvarlig krysser av. Men en bestillingsliste rett til gjestene er over grensa for meg. Da hadde de fått en påkostet blomsterbukett, så slapp de problemer med "storage".

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no