Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-08, 08:40   #1
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Nå sitter jeg jo her og er høygravid og svær. Inne på fødeforum begynner barna å komme - og noen skriver navnene på barna feil. Ikke feil bare i hodet mitt altså, men den berømmelige apostrofen går ofte feil vei.

Altså: Andrè og Linnèa f.eks

Jeg blir så fristet til å kommentere det....Andræ og linnæa er ikke pene navn altså :sparke

Noen som gjør det?

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:44   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.808
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Det går vel an å forklare på en fin måte hvordan apostrofene skal leses? Det er tydeligvis veldig mange som ikke vet at det finnes to måter å gjøre det på og at de betyr forskjellige ting.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:44   #3
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Sjølvsagt skal du kommentere det.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:44   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Nenne er visst litt meir diplomatisk enn meg.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:45   #5
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Chatrine.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:50   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Chatrine.

Evt Chatrinè...

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:50   #7
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Hvis jeg har skjønt sjargongen riktig, så bør du skrive noe slikt:

Sitat:

Kjempe teit å bruke aposotorof når en ikke veit vilken vei den skal vær. Veldig dårlig av en mor å ikke kunne stave navna til barna sine.

:gammel nmlurker:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:51   #8
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Jeg er en av dem som ikke har peiling på hvilken vei apostofen skal være, så derfor har jeg elengant unngått navn med apostrof.

Men OM jeg hadde valgt ett, og apostrofen gikk feil vei, så hadde jeg satt pris på å få beskjed.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:54   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Chatrine.

Sånn har min tante og onkel skrevet navnet mitt i ALLE år, til tross for at jeg faktisk heter Cathrine. Skjønner ikke at det er mulig å gjøre den feilen i 28 år, til tross for stadig irettesetting.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:55   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hvis jeg har skjønt sjargongen riktig, så bør du skrive noe slikt:
:gammel nmlurker:

Ekte god gammeldags NM-stil.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:56   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

På et gravidforum er det jo direkte ufint å ikke si noe. Jeg går ut i fra at folk flest helst vil skrive navnet til barnet riktig og at de fleste feilstavinger skyldes uvitenhet og ikke idioti. "Jo, han skal hete Andrè, for det er så mange som heter André, og vi vil ikke at det skal være noe andre i klassen som heter det samme".

Man kan jo heller holde seg for god til å kommentere navnet til den to år gamle Chatrine .

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:57   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.845
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sånn har min tante og onkel skrevet navnet mitt i ALLE år, til tross for at jeg faktisk heter Cathrine. Skjønner ikke at det er mulig å gjøre den feilen i 28 år, til tross for stadig irettesetting.

Sjatrine, ja. Det finnes faktisk folk som heter Chatrine, og som uttaler det Cathrine!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:58   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.845
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

"Jo, han skal hete Andrè, for det er så mange som heter André, og vi vil ikke at det skal være noe andre i klassen som heter det samme".

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 08:58   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Nå sitter jeg jo her og er høygravid og svær. Inne på fødeforum begynner barna å komme - og noen skriver navnene på barna feil. Ikke feil bare i hodet mitt altså, men den berømmelige apostrofen går ofte feil vei.

Altså: Andrè og Linnèa f.eks

Jeg blir så fristet til å kommentere det....Andræ og linnæa er ikke pene navn altså :sparke

Noen som gjør det?

De kunne da elegant unngått dette ved å bruke Linea som er mye penere, og noe helt annet enn André som ikke er noe fint.
Jaja, det var mitt konstruktive bidrag idag.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 09:00   #15
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil -Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

På et gravidforum er det jo direkte ufint å ikke si noe. Jeg går ut i fra at folk flest helst vil skrive navnet til barnet riktig og at de fleste feilstavinger skyldes uvitenhet og ikke idioti. "Jo, han skal hete Andrè, for det er så mange som heter André, og vi vil ikke at det skal være noe andre i klassen som heter det samme".



Enig. Jeg har ikke peiling på apostrofer og ville satt pris på å bli gjort oppmerksom på det før jeg bæsja i skuffen og registrerte Andræe hos Folkeregisteret.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 09:14   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Jeg får se hva jeg skal gjøre med alexsander og linnèa da sjø'! Jeg har jo blitt utestengt fra forumet 2 ganger i dette svangerskapet, så jeg må passe på hva jeg driver med nemlig...

(Forvørig tror jeg at Alexsander bare er skrevet av en ammetåkisk mor altså)

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 09:16   #17
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Dette synes jeg bør være en oppgave for staten. Alt som trengs er en liten java-snutt som traverserer folkeregisterdatabasen på jakt etter teite apostrofer. Og så kan de som ha brukt det feil få straffeskatt - og dermed finansiere dette lille prosjektet, som jeg vil anslå kan koste ca. 5 mill kr å implementere.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 09:20   #18
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg får se hva jeg skal gjøre med alexsander og linnèa da sjø'! Jeg har jo blitt utestengt fra forumet 2 ganger i dette svangerskapet, så jeg må passe på hva jeg driver med nemlig...

(Forvørig tror jeg at Alexsander bare er skrevet av en ammetåkisk mor altså)

ifølge ssb er det 70 menn som heter Alexsander.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 09:20   #19
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Jeg må innrømme at jeg lærte noe nytt nå... Ikke det at jeg har aprostrof over noen av mine barns navn. Men jeg har aldri tenkt over at det blir feil uttale om det går feil vei...

Og hadde jeg vært en av disse mødrene så hadde jeg blitt GLAD for en slik opplysning!

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 09:20   #20
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når noen skriver sine egne barns navn feil - Hva gjør dere?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

ifølge ssb er det 70 menn som heter Alexsander.

Er det mulig?

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no