Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Rengjøring av dusjkabinett

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-06, 22:35   #1
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Spørsmål

Rengjøring av dusjkabinett

Jeg har dusjkabinett med glassdører. Selv om vi er flinke til å dra av vannet med en nal hver gang vi dusjer, kommer dette grelete, grå kalk(?)-belegget nederst.

Er det noen som har et godt tips til hva som faktisk fjerner dette? Jeg synes jeg har prøvd "alt"...

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 23:02   #2
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Rørleggerfar har et stoff som er helt suverent.
Men har akkurat gitt bort dens siste flasken vi hadde her.
Flasken er "firkantet" og hvit, med enten rød eller grønn ettiket; T ...
Koster 180 - 200 kroner hos rørleggeren, men er virkelig effektiv.
Min venninne vasket ned et 11 år gammelt dusjkabinett i helgen, og det stråler!

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 08:12   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Jeg får prøve å finne det stoffet.
Tidligere tråder sa bl.a. at man skulle blande grønnsåpe og klorin. Det hjalp ikke hos meg.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 08:23   #4
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Det ante meg at det måtte "industri-styrke" til, så jeg får innfinne meg hos rørleggeren! Takk for tips.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 08:34   #5
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Litt grov microfiber tar det, men du må jobbe litt med den.
Ajax sin baderomsspray er veldig effektiv.
Spray på, la virke litt og vask av med microfiberklut.

Husk at helt tørr microfiber kan lage riper i glass, så det er viktig at den er fuktig eller våt.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 08:47   #6
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Er det mye kalk, bruker jeg å lage en blanding med vann og edikk på en sprayflaske. Spray godt på og la det virke litt, kalken løsner og vaks som vanlig. Og dusjen din vil skinne.

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 09:01   #7
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 09:03   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Grønnsåpe er ikke bra for noe som helst, egentlig. Det som er viktig er at du finner et rengjøringsmiddel som er surt, da belegget du har er basisk. Jeg jobber på en bedrift som selger rengjøringsprodukter, jeg er ikke noen spesialist innen dette område, men har tross alt lært meg noe. Mange rengjøringsmidler er basiske og da hjelper de ikke på kalkbelegg, de bare fjerner såpe og hudrester. Jeg kan selvsagt anbefale deg noen produkter som vi selger, men det hjelper deg neppe da disse ikke går å få fatt i i vanlige butikker.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 09:22   #9
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Jeg har det samme problemet. Sist jeg vasket brukte jeg en skuresvamp av rustfritt stål fra Amway (nesten som stålull). Denne brukte jeg sammen med vann med vanlig vaskemiddel i. Dusjdøra mi ble mye renere, men det må mye skrubbing til. Jeg TROR at den skuresvampen jeg brukte er lik som den Jordan selger i vanlige butikker. Den må brukes sammen med vann ellers blir det riper.

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 09:50   #10
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Er det mye kalk, bruker jeg å lage en blanding med vann og edikk på en sprayflaske. Spray godt på og la det virke litt, kalken løsner og vaks som vanlig. Og dusjen din vil skinne.

Det er helt sikkert lurt å bruke noe med lav pH, altså en syre, til å vaske bort kalkbelegg. Man kan prøve med sterk eddik kanskje, husk hansker, la det virke litt og vaske bort etterpå. Har ikke prøvd det selv, men sett fra vitenskapelig synsvinkel skal det funke.

Litt på siden: Kaffetrakterrrens vil kanskje funke bra det også? Det er jo grusomt sterkt, så husk hansker her også.

Og pass på øynene sånn at dere ikke får sånne "sterke saker fra rørleggern" i øynene, jenter. Sterke saker, ja!


Sist redigert av Kaprifol : 05-12-06 kl 09:51. Årsak: Sterke saker fra rørleggern - kan tolkes gitt :D
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 23:17   #11
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Blunk

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Jeg bruker kalkfjerneren fra "Enjo" og baderomshansken ! Funker suuupert, ikke mye gnikking og svetting,lett som en lek

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 00:35   #12
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Eller rett og slett bare sitronsyre blandet ut med vann.
Det ble vi anbefalt til boblebadet vårt - Hurricane.

Nå har jeg funnet stoffet faranbefaler; TD Rent.

www.tdrent.no men de oppdaterer sidene sine akkurat nå.

TD Dusj & Bad brukes til rengjøring og vedlikehold av keramikk, fliser, fuger, glass, og kunststoffer og krom.
Middelet fjerner kalk, fett og såperester. Miljøvennlig

Eller TD Rent.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:30   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Når det gjelder brune flekker som blir ved listene og sånn fungerer hvertfall ren klorin utmerket.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:34   #14
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Har ikke så veldig kalkproblemer jeg.. hm.. men ellers rengjør jeg dusjkabinettet med Jif baderom inni, og engangskluter på glasset.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 11:43   #15
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rengjøring av dusjkabinett

Takk for mange gode tips! Skal jammen hente frem Nylonvasken aller først og prøve med den...

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no