Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

FRP-koden (klipp fra en blogg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-07, 14:16   #1
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

FRP-koden (klipp fra en blogg)

Det er mye som tyder på at den jevne FrP-velgeren har lav intelligens, denne ulempen deler de med kristne som organiserer seg i små trossamfunn. Statistiske undersøkelser viser at Frp-velgere har lav utdannelse og er lavt lønnet, noe som gjerne (men ikke alltid) peker i retning av lav intelligens. Den typiske FrP-velgeren lar seg sjarmere av folkelighet, personlig utstråling, og enkelt språk. De har lav evne til å følge et komplisert resonnement, og lar seg heller sjarmere av karisma og følelser, noe de har til felles med kristne i små trossamfunn



En ganske alvorlig fenomen er at maktpersoner bevist utnytter dette til å skaffe seg makt og innflytelse. Dette er et fenomen organisasjons-psykologer er veldig klar over.


Hvorfor tror dere at Carl I Hagen flørtet med kristne trossamfunn? Svaret er ganske enkelt. Folk i kristne trossamfunn er gjerne dirigert av sine følelser, de stoler på karismatiske autoriteter, og de tenker ikke gjennom alle sider av en sak. De stoler på sin leder og lar lederen ofte ta viktige avgjørelser for dem. Carl I Hagens strategi i møte med menigheten Levende ord var følgenede; Har du skaffet tilliten til noen av disse folkene har du fort tilliten til hele gruppa, og det frembringer en mengde nye velgere.

Å utnytte folks godtrohet er maktmisbruk. Mange som stemmer FrP vil få trangere økonomi hvis FrP kommer til makta. Dette gjelder blant annet alenemødre, kronisk syke, og trygdemottakere, og beklagelivis er det mange Frp velgere blant dem.

http://www.blogging.no/blog.php/ovidu/post/17517

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 14:17   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Halleluja, dette har jeg jo sagt lenge.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 14:20   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Jeg vil kanksje ikke kalle levende ord for et lite trossamfunn, men mulig jeg tar feil ...

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 14:24   #4
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg vil kanksje ikke kalle levende ord for et lite trossamfunn, men mulig jeg tar feil ...

2700 medlemmer er ikke et stort trossamfunn?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 14:53   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

2700 medlemmer er ikke et stort trossamfunn?

Men Levende ord som trossamfunn har menigheter andre steder enn i Bergen. Men det re mulig at jeg har litt feil perspektiv altså, da jeg selv er vokst opp i en ikke-statskirke-menighet.
Så om man mener at alle andre trossamfunn enn f.eks. Islam og den norske kirke er små, så faller selvfølgelig Levende ord inn i denne gruppen. Jeg tenker mer på kristkirken som et lite trossamfunn. Men som sagt, det er perspektivet mitt som er farget av oppveksten min. :lærer_etterhvert:

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 14:57   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Hey, dette har jeg jo sagt lenge.

Og jeg stemmer forresten Venstre.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 15:03   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Frp-koden er mer komplisert enn som så, er jeg redd. Bloggkommentaren har noen poeng når det gjelder følelsesstyring og ønske om autoritetsmakt vs. folkemakt. Men man skal heller ikke underslå at Frp faktisk har stor troverdighet på enkelte områder. Det gjelder feks eldrepolitikk, helsepolitikk, bilpolitikk (jeg velger å kalle det bilpolitikk, for de har ikke politikk på resten av samferdselssektoren) og så er de vidunderlig flinke til å ta tak i enkeltskjebner og enkeltindivider og lage politikk av det. Selv om de de da sier de vil gjøre i fht den ene personen som står frem med sitt problem bryter med Frps vedtatte politikk på feltet.

Frp har enkle resonnementer og enkle enleddete analyser. De er flinke til å ta folk på alvor/gi folk en følelse av å bli tatt på alvor. De snakker om konkrete ting, næreting og ting som folk er redd for. (Ubegrunnet redd for, ofte).

Hva folk opplever som en trussel er ofte langt fra det som er realiteten. Folk er redd for å bli slått ned, feks. Men nesten ingen blir slått ned. Frp tilbyr masse politi, begrensede rettigheter for grupper folk er redd for at slår ned andre (innvandrere feks) og lager politikk av folks frykt. At frykten ikke er reell er en annen sak. At det vanligvis er hvite unge menn som slår ned andre hvite unge menn blir underslått. At volden henger sammen med skjenkepolitikken blir ikke tatt opp som tema.

osv.osv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 15:07   #8
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Jeg syns egentlig det som sto her var ganske stygt (leste bare det som står i denne tråden -ikke bloggen). Det er mange mennesker som henges ut som "dumme", og det gir meg vond smak i munnen.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 15:32   #9
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg syns egentlig det som sto her var ganske stygt (leste bare det som står i denne tråden -ikke bloggen). Det er mange mennesker som henges ut som "dumme", og det gir meg vond smak i munnen.

Det er jeg helt enig i. Innlegget smaker av en ovenfra-og-ned holdning.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 15:33   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg syns egentlig det som sto her var ganske stygt (leste bare det som står i denne tråden -ikke bloggen). Det er mange mennesker som henges ut som "dumme", og det gir meg vond smak i munnen.

Ja, det er jeg enig i. Men det skal ikke stikkes under en stol at feks eldre (statistisk) ikke liker lange kompliserte resonnementer og avanserte sammenhenger (det fører til det som henger sammen med det og kommer av det og igjen fører til det). Eldre velgere liker heller ikke konfliktorienterte debatter, og synes ofte synd på dem som blir angrepet. (Carl Ivar hagen).

Venstre og SV er i stor grad partier som er stappfulle av akademikere, og de resonnementene som er gangbare i disse miljøene forsterker avstanden til folk flest (eldre folk flest) som ikke har høyere utdanning.

Frp-velgere er ikke dumme. men de har en grunnleggende annerledes analyse enn man feks har i mitt parti. Frp-folk mener at mulighetene til å lykkes finnes for alle, og at folk i ulik grad velger å bruke mulighetene. SV mener at folk har rett til like muligheter, at mulighetene til å lykkes er ujevnt fordelt, og at det må bli likere tilgang til mulighetene.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 15:57   #11
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg syns egentlig det som sto her var ganske stygt (leste bare det som står i denne tråden -ikke bloggen). Det er mange mennesker som henges ut som "dumme", og det gir meg vond smak i munnen.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 16:02   #12
Ruth
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 8
Ruth har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Det er synd å si det, men jeg er faktisk enig. Ellers synes jeg Madam Mim sier mye fornuftig her

Ruth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 16:05   #13
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg vil kanksje ikke kalle levende ord for et lite trossamfunn, men mulig jeg tar feil ...

Levende Ord som bevegelse er vel svært, er det ikke? Trodde da det. Eller, hvor sterkt knyttet er egentlig Levende Ord til Livets Ord? For Livets Ord er jo svært i Sverige.

Bladet Magazinet har vel ett opplag på vel 5000, tror jeg. Så det er kanskje ikke så stort her til lands?

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 16:14   #14
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Levende Ord som bevegelse er vel svært, er det ikke? Trodde da det. Eller, hvor sterkt knyttet er egentlig Levende Ord til Livets Ord? For Livets Ord er jo svært i Sverige.

Bladet Magazinet har vel ett opplag på vel 5000, tror jeg. Så det er kanskje ikke så stort her til lands?

I følge wikipeida har Levende Ord læremessige likheter med svenske Livets Ord

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 16:15   #15
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: FRP koden (klipp fra en blogg)

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

I følge wikipeida har Levende Ord læremessige likheter med svenske Livets Ord

Ja, jeg vet det. Trodde de var nært knyttet til hverandre, men moren min sier Levende Ord valgte å gå vekk fra Livets Ord, fordi Ulf Ekman og han her i Bergen (teflonhjerne på navn i dag...) ikke klarte samarbeide, de ville begge ha for mye makt.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no