Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-07, 14:23   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

http://www.fvn.no/nyheter/article441308.ece

Hvorfor gjør de dette i februar? Korttidsminnet til folk flest er jo sånn at dette er glemt når sommeren kommer.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:31   #2
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Dette er vel strengt tatt ingen nyhet? Har da lest om disse advarslene opptil flere ganger tidligere. Og tror absolutt det er noe i det.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:32   #3
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Hvis man har sett en episode eller to av AFV (det hjemmevideoprogrammet på TVNorge), så skjønner man helt av seg selv at det ikke er helt bra å gjøre stunt på en trampoline.

Jeg elsker å hoppe på trampoline selv. Hoppe, men ikke turne. Og helst alene. Jeg forsvinner fort om det er flere på samtidig.

Håper farsotten er over når Maia kommer i hoppealderen, for hun kommer til å bli fryktelig skuffet den dagen hun får høre at vi ikke skal ha en.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:39   #4
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Vi har trampoline i hagen.
Og ganske strenge regler.
Salto er ikke lov, de som blir sett ta det blir bortvist. (både mine og andre sine barn)
Vi har hatt en ulykke på den og det var ikke i forbindelse med hopping.
Mellomste skulle gå baklengs på den og tenkte ikke på at den stoppet (selv om han gikk på matta som beskytter fjærene..), han datt ned og knakk kragebenet.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:52   #5
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Vi har trampoline og med strenge regler.
Det snodige er at sommeren vi fikk trampolinen så brakk eldste armen, men ikke på tramplinen.

Han hoppet ned fra en 30 cm høyde og landet feil oppå armen.
Et stygt brudd.
Da jeg leste journalen hans sto det at det var trampoline ulykke.
Ingen hadde spurt oss om hvordan dette skjedde.

Da sa jeg klart ifra at det IKKE var trampoline.
Så jeg lurer egentlig på hvor mange av disse "registrerte" ulykkene er reelle.
Han legen så det ut som om han ikke trodde på oss.
Hallo... tar det som en selvfølge at det er fra trampoline er drøyt.

Jeg spurte dem også, stor del av skadene er utenfor trampolinen.
Altså de detter ned fra den og skader seg på bakken, de klarter utenfor sikkerhetsnettet og ramler ned og at de hopper på en trampoline uten nett og hopper dermed utenfor.
Og de skadene som er på selve trampolinen var ofte at det var et annet barn som landet oppå benet/armen etc...

Det står faktisk på bruksanvisning at det skal KUN 1 person på den om gangen og at det ikke skal hoppes på når den er våt.

Naboene her har opp til 6 stk på om gangen med vannspreder under.
1 av disse ungene brakk armen ifjor sommer, ved at han havnet under en annen.

Hvis man bruker trampolinen med vett og har strenge regler og ser på mens barna hopper, så mener jeg at det ikke er farligere enn å sykle, klatre i trær eller klatrestativer.

Trodde det var en selvfølge å ha nett rundt jeg da.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 16:15   #6
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Så lenge man ikke bruker vettet og har på sikkerhetsnett + praktiserer ett barn om gangen, er det ikke rart at ulykker skjer. Det blir litt som å putte flere barn på en sykkel, uten hjelm, synes jeg.


Det er jo finfin trening å hoppe på trampoline, jeg vet om flere som har sett stor fremgang hos klossete barn etter en del hopping. Så lenge det er feilbruk som er årsaken til de fleste ulykkene synes jeg det blir feil å advare mot et produkt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 16:21   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Så lenge man ikke bruker vettet og har på sikkerhetsnett + praktiserer ett barn om gangen, er det ikke rart at ulykker skjer. Det blir litt som å putte flere barn på en sykkel, uten hjelm, synes jeg.


Det er jo finfin trening å hoppe på trampoline, jeg vet om flere som har sett stor fremgang hos klossete barn etter en del hopping. Så lenge det er feilbruk som er årsaken til de fleste ulykkene synes jeg det blir feil å advare mot et produkt.

Signerer denne. Trampolinene har gjort mye for kroppskontrollen til barna tror jeg. Og jeg tror også at trampoliner i det store og hele er En Bra Ting (gitt at man gjør det fornuftig), for jeg tror det forhindrer mange ulykker når ungene blir større.

Det er mange utrente asfaltbarn som kommer inn med relativt stygge benbrudd f.eks.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 16:30   #8
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Det er ikke moro å være nabo til en trampoline hvor det hopper 10 - 15 stk av gangen og ingen voksne er tilstede. Heldigvis har det gått bra. Men det står utrykkelig på pakningen til trampolina at det skal kun være en om gangen. Det har visst ingen sett.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 16:38   #9
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Har hørt flere ortopeder som anbefaler hopping på trampoline fordi det har flere fordeler helsemessig. Man må selvfølgelig ta sikkerhet på alvor, og det burde ikke være lov å selge trampoliner uten sikkerhetsnett.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 16:52   #10
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Vi har gravd et hull i bakken og plassert trampolina der. Vesla har løpt og hoppet på trampolina siden hun kunne gå. Hun er en kjempebra kroppsbeherskelse og motorikk. Det tror jeg er mye takket være trampolina.

Trampolina må brukes med respekt. Vi har vært veldig strenge på det. Når minstejenta var på trampolina måtte de store gå av. Når de store hopper får de kun være en på trampolina. Hvis de hopper helt rolig får de være to. Dette har vi fulgt og ungene har vært flinke. Besøkende har det hendt vi har måttet si fra til, men det har gått bra.

Det at trampolina har vært gravd ned har gjort at vi har unngått ulykker ved på- og avstigning.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 19:18   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Trampoline var aldri felleseie hos så mange mennesker før, da var det turnpartier som rådet over disse.
Det sier seg selv at de som skal bruke dem bør ha visse motoriske ferdigheter.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 08-02-07 kl 19:39.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 19:25   #12
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Jeg lurer også på hvorfor de skriver om det i februar.

Trampoline er nok ikke så farlig, når man holder seg til sikkerhetsreglene: Nett rundt, alltid bare ett barn av gangen. Desverre ser de fleste ut til å ikke holde seg til de reglene.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 20:31   #13
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Nekter å ødelegge hagen min med en stor, plasskrevende trampoline.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 20:37   #14
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Naboens døde etter all snøen.

Men det kommer sikkert en ny.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 20:46   #15
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Jeg spurte dem også, stor del av skadene er utenfor trampolinen.
Altså de detter ned fra den og skader seg på bakken, de klarter utenfor sikkerhetsnettet og ramler ned og at de hopper på en trampoline uten nett og hopper dermed utenfor.
Og de skadene som er på selve trampolinen var ofte at det var et annet barn som landet oppå benet/armen etc...

Men du kan da ikke mene at disse ulykkene ikke skal klassifiseres som trampolineulykker?

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 21:50   #16
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Det er ikke tvil om at moderat bruk på forskriftsmessig måte kan være bra. Dessverre er det sjelden bruken er moderat og forskriftsmessig.

Det er en kraftig belastning på kroppen denne daglige hoppingen. Hva resultatene er ser vi nok ikke på en del år, men jeg tror nok ikke det er udelt positivt.

Mazungen får hoppe på lekeland på turn osv. Men vi anskaffer ikke trampoline. Selv om jeg av og til har lyst. Enn så lenge er et lite hoppeslott tilstrekkelig erstatning for henne.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 21:58   #17
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Altså trampoline er jo knallgøy.
Men det krever regler, sikkerhetsnett for store (som er høye), og bare ett barn om gangen.
Vi har en liten en, under 1 m i diameter, så der er det bare plass til en om gangen.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:26   #18
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Naboen har stor trampoline som mine eldste flittig benytter. Naboen har 11 barn og de har aldri hatt noen skader på trampolina. Klare regler som alle følger og nett.

De styggeste trampolineskadene jeg har sett på jobben har vært fedre som skulle vise seg frem
Min opplevelse er at det er blitt færre skader nå som fler og fler har nett og beskytelse over fjærene.
Skulle vi hatt trampoline hadde jeg gravd den ned men det blir ikke på tale min min hage gitt.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 13:22   #19
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

..kanskje en dum plass å si det, men vi har en til salgs.. hihi

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 14:42   #20
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Advarer mot trampoliner (Fvn.no)

Opprinnelig lagt inn av teia, her.

Men du kan da ikke mene at disse ulykkene ikke skal klassifiseres som trampolineulykker?

DET har jeg ikke sagt, men jeg leser overalt at det er håreisende at man lar barna HOPPE på trampolina.
Det er ikke hoppingen som er farlig, men at reglene ikke følges, og ja, noen ganger så skjer det en ren ulykke der og som ved andre aktiviteter.

Altså hvis man følger sikkerhetsreglene og alltid er der, så er det bra for kroppen å hoppe.
Ulykker kan skje på sykkel, klatrestativet, på biltur, ski, akebrett.
Aking i akebakker vil jeg si er mye skumlere.

Minsten krabbet rundt på trampolinen før han kunne gå.
Fikk trent balansen godt der.

Trampolinen er til å hoppe på, rett opp og ned, andre akrobatiske stunt får man gjøre med en trener på turn som vet hva man skal gjøre og lære dem det og ikke gjøre det hjemme i hagen.
Følge instruksene er veldig viktig og tenke sikkerhet uansett hvilke leke apparat det er snakk om.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no