Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Unger som stjeler

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-11, 09:19   #1
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Unger som stjeler



Jeg kjenner jeg blir så oppgitt. I forrige uke forsvant sparkesykkelen til gutten fra skolen. Den er navnet opp og ned og i mente. Alikevel så forsvant den fra sykkelstativet og gutten kom gående hjem.

Hver dag har vi vært på skolen og lett og i dag så bar letingen frukter. Jeg fant igjen sykkelen ved stativet. Den ene navnelappen som var synlig var selvfølgelig revet vekk. Lur som jeg er hadde jeg selvfølgelig navnet den flere plasser og 2 av navnelappene som var plassert under selve fotbrettet var der fremdeles. Håndtakene var revet i stykker for at den skulle se mest mulig slitt ut. Det la en demper på gleden ved å finne den igjen. Nå håper jeg det er mulig å få nye håndtak til den så den blir som ny igjen. Gutten hadde nettopp fått den og han betalte den selv med bursdagspengene sine.

Hvorfor er det sånn at noen unger bare MÅ stjele? Ser ikke foreldrene at ungene plutslig har noe de ikke skulle hatt?

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:28   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.227
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Unger som stjeler

Min medfølelse. Jeg har lurt på det samme som deg. Det var i fjor sommer når det var en sånn diablo hype på skolen vår. Ble stjålet fra sekken til Storebror første dagen han hadde de med på skolen.... De kom aldri til rette, og da jeg spurte de ansatte på SFO fortalte de at 30 sett som tilhørte dem var blitt borte!

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:36   #3
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Unger som stjeler

Skjønner frustasjonen og blir selv sur når slik skjer!!

Men jeg må innrømme at jeg får ikke med meg alt som ungene gjør til enhver tid. Det kan gå en stund før jeg oppdager at noe som ikke tilhører ungene er hos oss. Nå kan jo det se ut som om de stjeler og kommer hjem med tyvegods, men slik er det ikke (heldigvis) Eks så kan nabounger ha glemt noe hos oss, sparkehjul, baller etc, eller at de har lånt av andre og så blir det stående hos oss. Noen ganger sees det med en gang, andre ganger går det dager før det oppdages. Og det kunne ha skjedd om ungene hadde stjålet noe også.

Følte for litt forsvar for de foreldre som ikke oppdager at ungene har tatt noe som ikke er deres Men ergerlig og tyveri, det er det!!

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:44   #4
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Unger som stjeler

Det er klart ting kan glemmes igjen her og der, men når det er så tydelig gjort forsøk på å fjerne navnemerker som det var i dette tilfellet så blir det helt feil.
Unger kan glemme ting her titt og ofte, men da vet jeg hvem det er sitt. Jeg har god kontroll på alle vennene til gutten og om ting blir glemt her er vi rask til å levere det tilbake. Jeg har også god kontroll på hvilke ting som tilhører oss og hvordan det ser ut. Jeg hadde helt klart reagert om gutten kom hjem med en sparkesykkel som ikke var hans.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:50   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unger som stjeler

Men låser du den ikke i stativet?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:59   #6
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Unger som stjeler

Det er de færreste som låser sparkesyklene, er ikke så mange muligheter for det. De som gjør det har bare låsen rundt styret og det er null problem å ta sparkesykkelen ut av låsen. Nei, jeg får ikke låst sparkesykkelen hans da han går alene til og fra skolen hver dag. Han skal utstyres med lås nå ettersom at noen unger tydeligvis ikke kan la andres ting være i fred.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:03   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unger som stjeler

På skolen vår låser de sparkesyklene sine, ved å stikke låsen ned mellom styret og hjulet, og fast i sykkelstativbøylen.

Det er veldig kjipt å få ting stjålet og ødelagt, vi har opplevd av sparkesykler har forsvunnet fra låst bakgård, men da har det vært voksne på ferde. Men jeg må allikevel innrømme at om jeg satte fra meg sparkesykkelen ulåst utenfor egen eiendom hadde jeg blitt mest sint på meg selv om den hadde forsvunnet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:22   #8
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Unger som stjeler

For meg handler det om å ha respekt for andres eiendeler. En verdi ungene bør lære seg fra de er ganske små.

Ja.. jeg sa det til lærerinnen hans senest i dag, at vi hadde oss selv å takke siden den ikke var låst, men alikevel... Respekt er en grei ting å lære seg.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:26   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unger som stjeler

Lærerinne? Det er det min 56 år gamle mor sier.
Jeg synes det er utrolig at folk (unger og voksne) går rundt og stjeler andres ting. Men så lenge det skjer bør man nok bare bite det i seg og låse det man kan. Her er det veldig lite tyveri, folk låser ikke bildørene sine her omtrent. Er veldig glad jeg bor her, men jeg hadde selvsagt låst alt om jeg bodde der jeg bodde før vi flyttet hit.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:30   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unger som stjeler

Hm i gata her låner ungene alt de finner. Jeg tror ikke de tenker over engang at det kan være noen som ikke vil låne bort ting. Det har blant annet resultert i at vi også har en sparkesykkel som trenger nye håndtak, jeg har tenkt at det går an å kjøpe sykkelhåndtak kanskje? Nå ble jo deres sparkesykkel tatt og fjernet navnelapp på (kanskje av et barn som ville skjule hvor den kom fra for foreldrene sine og at den kom tilbake til stativet etter foreldreavhør da de oppdaget det), men jeg tenker at en uløst sparkesykkel på skolen nesten må regne med å bli lånt av flere unger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:30   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unger som stjeler

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

For meg handler det om å ha respekt for andres eiendeler. En verdi ungene bør lære seg fra de er ganske små.

Selvfølgelig. Det er jo ingen motsetning i det, og å låse sykkelen sin.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 14:30   #12
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unger som stjeler

På skolen hos oss er det ingen som låser sparkesyklene. Sykkelstativene er stappfulle av vanlige sykler og det er ingen plass til sparkesyklene. Dessuten bruker ungene dem i frikvarterene og da er sykkelparkeringen for langt unna.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 14:38   #13
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Unger som stjeler

Vi har samme problem på minstens barneskole. Ting bare blir borte. På foreldremøtet sist ble det sagt at noen elever forsyner seg fra knaggene når de mangler klær eller fottøy eller sportsutstyr, vanligvis legger de det i rotekassen etterpå, men det hender altså at ting blir borte også. Eller ødelagt.

Det hjelper å henge veldig synlige lapper på dørene, hvor man etterlyser tingene med bilde, men noe dukker aldri opp igjen...

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 15:08   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unger som stjeler

Uff, så ergelig.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 05:59   #15
bjørkhaugtrollet
Aktiv
 
bjørkhaugtrollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 204
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Sv: Unger som stjeler

Sånt er ergelirlig ja. Vi har ikke problemer med stjeling på skolen her. Det er så få elever (25 alt i alt) så alle vet hva alle har og alle låner alt av alle, men aldri problem å få det tilbake. Er det noe som blir borte så er det veldig lett å finne tilbake til det ja, hadde en periode da snuppa gikk i 1.klasse, hun går nå i 5.klasse. Vi som foreldre fikk beskjed om å gå igjennom sekkene hver dag i et par uker for å sjekke om de hadde med seg noe som ikke var deres hjem, etter dette har ikke vi hatt noe tull.

__________________
Lykkelig mamma til mine fire sjarmtroll 2000, 2004 2005 og 2009
bjørkhaugtrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 08:48   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unger som stjeler

Jeg er enig i at det er superergerlig. Samtidig er jeg enig med Tallulah i at man nesten må regne med det (dessverre) når den ikke er låst. Her er det såvidt jeg setter slikt ulåst utenfor vårt eget hus, og da sparkesykkelen var helt ny hadde vi den inne hver natt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 09:11   #17
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unger som stjeler

På vår skole får ungene lov til å ta sparkesykkel med inn.
Rett før ferien fant vi en tilbake en sykkel som var blitt borte. Både den, og stativet den var låst fast til, lå slengt langt nede i skogen på den andre siden av hovedveien. Den var ikke stjålet engang.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no