Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forrett til hummer?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-17, 19:30   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forrett til hummer?

Vi har bestilt hummer til oss tre til nyttårsmiddag, som vi pleier. Nå kommer det tre til - to voksne og en seksåring - og jeg kunne selvsagt bare bestille mer hummer, men siden det nå blir mer av et «selskap», lurer jeg på å lage flere retter i stedet.

Har noen innspill til hva som kan fungere som forrett før hummer? Eventuelt forslag til en hovedrett, så kan vi ta hummeren til forrett? (Vi pleier å spise den helt naturell, med bare hjemmelaget majones, nybakt loff, smør og en vaniljevinaigrette som Harriet Vane tipset om for mange år siden.) Noe med and, kanskje, siden det er noe av det beste vi vet, ved siden av hummer?

Vi kjenner ikke disse folkene så fryktelig godt (det er en kollega av meg med samboer og barn, og samboeren har jeg aldri møtt), så vi vet liksom ikke hva de liker. (Jeg spurte om det var noe de helst ikke spiser, og han sa at sønnen deres ikke liker ost, men det gjør de voksne, så det innskrenket ikke mulighetene så veldig. )

For den del tar jeg gjerne mot ideer til dessert også. Det blir nok mest sannsynlig hjemmelaget is i en eller annen variant uansett, men det er jo lov å foreslå. (Appelsinisen med sjokoladefondant og kandisert kumquat-saus fra Trines matblogg har for eksempel fungert fint før, og gjør det sikkert igjen.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 20:10   #2
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forrett til hummer?

Hva med crispy duck? Både hummer og crispy duck kan fungere som både forrett og hovedrett, så da er det jo bare å ta det etter dagsformen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 21:23   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forrett til hummer?

Det er absolutt en tanke, Pepper! Jeg har også lurt på å ha litt «småmat» som forrett, noe tapasaktig som er klart på forhånd, og som man kan spise mens man drikker litt champagne og blir litt bedre kjent.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 21:42   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forrett til hummer?

Jeg hadde bruschetta med andeconfit og mangochutney som forett før en hummerrett her i november.

Da hadde vi også noe småmat først med en prosecco til som også passet til andeconfiten. Vil du ha lenker og sånn?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-17, 22:16   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forrett til hummer?

Gjerne, Nenne. Det høres veldig bra ut.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-17, 20:26   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forrett til hummer?

Skal vi se:

BRUSCHETTA MED ANDECONFIT OG MANGOCHUTNEY TIL 12 PERSONER
Ingredienser
• 600 gram andeconfit
• 24 skive baguette
• 6 ss olivenolje
• 6 båt hvitløk
• Mangochutney

Slik gjør du:
1. Stek brødskivene i olivenolje på begge sider, de skal være lysebrune. Så snart de er ferdige gnis de med hvitløk.
2. Varm andeconfit-en og fordel over skivene
3. Pynt med mangochutney
Tips: Brødskivene kan også pensles med olivenolje og stekes i ovn på 250° C i ca. 5 minutter eller til skivene er sprø og gyldne.


Til denne drakk vi prosseco: Rotari Riserva Brut 2010. https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/...2010/p/1262801

Som småmat før vi satte oss til bords hadde vi små kjeks med trøffeltapenade og tomattapenade. Samme prosseco til småmaten.

Alt er kjøpt fra denne nettbutikken: http://www.con-gusto.no/

La Tartufata – Trøffeltapenade finner du her: http://www.con-gusto.no/troffel/

Bruschetta di pomodoro - tomattapenade her: http://www.con-gusto.no/tomater-sauser-og-pateer/

Og de små kjeksene vi serverte tapenade på, Tarallini all’olio, er disse: http://www.con-gusto.no/salte-kjeks/

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-17, 10:03   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forrett til hummer?

Jeg hadde snudd på det, og hatt hummeren til forrett. Jeg tenker at hummer er en nydelig smak, men frisk og "forbigående", ikke som feks ingefær som "sitter" i munnen. Hvis du snur på det kan du ha hva som helst til hovedrett, tenker jeg?

Selv hadde jeg tatt reinsdyrstek (mest fordi jeg har en oppskrift liggende heller enn at jeg tenker det passer bra til)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-17, 10:04   #8
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forrett til hummer?

Dessert: Baked alaska

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no