Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-21, 11:34   #61
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg sår cosmos ute i plastkasser på vintern. Jeg har også sådd rukkola som har begynt å spire nå, UTE, vi får se hvordan det går. Det har vært 10-3 plussgrader noen dager. Fra -13.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 11:36   #62
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg sår de inne i helt enkle såbrett. Lar de stå inne til det er trygt å ta de ut rundt 17. mai. De er veldig enkle å få til.

Da prøver jeg på det. Når sår du frøene inne?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-21, 09:35   #63
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg sår cosmos ute i plastkasser på vintern. Jeg har også sådd rukkola som har begynt å spire nå, UTE, vi får se hvordan det går. Det har vært 10-3 plussgrader noen dager. Fra -13.

Det der vil jeg gjerne vite mer om. Kan man det på Østlandet og, tror du?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-21, 23:44   #64
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det der vil jeg gjerne vite mer om. Kan man det på Østlandet og, tror du?

Jepp. I denne linken virker det som de anbefaler å gjøre det fra mai, men jeg ville sikkert gjort det i april. Jeg vintersår ute i plastkasser og da blir det et snillere klima enn rett ut. Bir som et lite drivhus. https://www.nelsongarden.no/nor/nok/...y-summer_95036

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 00:50   #65
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg vintersådde den siste bakken min i dag. Jeg har sådd ting på litt ulik måte, og så ser jeg hva som fungerer best. I dag var det jord rett i bakken, og sådde fire av de samme tingene jeg har i småbokser og ziplockposer i en annen bakk. Jeg er veldig spent på dette prosjektet.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 00:57   #66
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kunne tenke meg en plante til verandaen som tar helt av i løpet av en sesong, klatrer oppover veggen og bortover, har blomster i sterke farger og gjør at nabolaget blir helt WOW når de ser MIN veranda. Hva vil jeg ha?

Jeg har vurdert blomkarse. Og erteblomster.

Jeg er veldig glad i praktvindel. Den vokser og kan bli ganske stor og har blomster i sterke farger. Jeg blir ikke helt venn med den så det er som regel ikke det helt store blomsterfloret. Jeg gir ikke opp, sår den år etter år.

__________________
S.E.& O.
veobra er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 12:41   #67
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Nydelig!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 12:45   #68
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg samlet inn mange frø fra blomkarsen min i fjor, noen av de har jeg sådd i dag ute. Har vasket spyleveskeflasker eller hva man kaller det. Og så har jeg sådd i to sånne. De står "løse" ute, i motsetning til de andre tingene som er i store bakker. Jeg er veldig spent på dette prosjektet altså-

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 13:18   #69
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har tenkt å overraske plena mi med kalk i år, og har skjønt at det er fint å kalke oppå snøen. Nå er det bare litt snø igjen, og med varmegrader daglig, forsvinner nok den fort. Jeg lurer derfor på å få kjøpt inn kalk i dag.

Er det noe jeg kan gjøre galt? Halve plena er godt mosebelagt, og resten av plena kunne godt ha hatt en ivrigere plenvekst. Vi sliter med å få "hull" i plenveksten til å gro til, selv med ny toppdress, gode plenfrø og mye vanning. Men kalking har vi ikke prøvd før, så det får vi prøve i år.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 13:30   #70
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Lurt med kalk, bare du ikke har hund. Vi pleide å kalke hvert år. Så skaffet vi oss hund i 2011. Skjønte jo fort at det ikke er lurt å kalke da. Vi hadde hvitt pulver overalt i huset og hunden var full av det. Så vi har ikke kalket de siste 10 årene.Plenen er egentlig helt fin allikevel.
Jeg pleier å rake hardt i Plenen hver vår så vi har ikke noe særlig mose.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 15:04   #71
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Cosmos eller Kosmos heter Pyntekorg på norsk.
Mine blodbeger ser ut til å vokse sakte, men de står i kaldt rom nå så det får ikke hjelpe, satser på at det går bra. Gøy å prøve! Vi vurderer å flytte humle-planten vår i år, den trenger høyere klatrestativ (les: et helt hus opp til mønet) og vi vurderer å lage pizzaovn der humle-planta står nå i dag.

Pyntekorg altså, takk for svar.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 15:54   #72
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2021

Nydelig hagevær i dag - har satt siste rest av høstløk i et par store potter. Alt for seint, og mye er nok relativt dødt, men gøy hvis det kommer opp noe. Har også satt opp fire nye pallekarmer, nå mangler jeg bare papp og jord.

Georginene har allerede begynt å spire, så nå må jeg finne ut hvor de skal stå etterhvert. Tror det kan bli fint å ha noen mellom peonene, og noen på framsiden av huset.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 16:34   #73
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.


Georginene har allerede begynt å spire, så nå må jeg finne ut hvor de skal stå etterhvert. Tror det kan bli fint å ha noen mellom peonene, og noen på framsiden av huset.

Har du overvintret dem i jord? Mine knoller ligger fortsatt godt nedpakket i avispapir og ullpledd i isoporkasse, og jeg har ikke tenkt å fordrive dem før fra ca april. De kan ikke ut i jord før omtrent 1. juni her i H4/5 (Ullensaker), så mer enn to måneder inne får jeg ikke til, da blir de for strantne.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 17:51   #74
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Har du overvintret dem i jord? Mine knoller ligger fortsatt godt nedpakket i avispapir og ullpledd i isoporkasse, og jeg har ikke tenkt å fordrive dem før fra ca april. De kan ikke ut i jord før omtrent 1. juni her i H4/5 (Ullensaker), så mer enn to måneder inne får jeg ikke til, da blir de for strantne.

Det er frøsådde georginer, ikke fra knoller.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 18:03   #75
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jepp. I denne linken virker det som de anbefaler å gjøre det fra mai, men jeg ville sikkert gjort det i april. Jeg vintersår ute i plastkasser og da blir det et snillere klima enn rett ut. Bir som et lite drivhus. https://www.nelsongarden.no/nor/nok/...y-summer_95036

Hvor har du de ståene?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 18:04   #76
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg er veldig glad i praktvindel. Den vokser og kan bli ganske stor og har blomster i sterke farger. Jeg blir ikke helt venn med den så det er som regel ikke det helt store blomsterfloret. Jeg gir ikke opp, sår den år etter år.

Den ligner på en jeg sådde for noen år siden som het Morning Glory. Den vokste langt opp over vinduet inne, men stoppet helt opp da jeg tok den ut.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 18:05   #77
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

I dag har jeg ryddet, spylt og skrubbet verandaen, og den er skikkelig klar for å få planter.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-21, 19:13   #78
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg anbefaler Plantepodden. Det er litt annerledes tips og tricks, men jeg føler at det mye være mye riktig der.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-21, 20:06   #79
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Nå er planleggingen av drivhus/hagestue i full gang. Den ene broren til mannen er veldig ivrig når han førs blir med på noe, så i går var han her og la planer. Jeg har "ansatt" han som byggeleder. Vi skal lage drivhuset av gamle vinduer, og regner med at det skal bli rundt 20 m2. Jeg håper det kan være ferdig til 50 års dagen min i november, og at jeg kan ta det i bruk neste vår. Blir det ferdig før så er jo det veldig bra.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-21, 20:12   #80
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Nå er planleggingen av drivhus/hagestue i full gang. Den ene broren til mannen er veldig ivrig når han førs blir med på noe, så i går var han her og la planer. Jeg har "ansatt" han som byggeleder. Vi skal lage drivhuset av gamle vinduer, og regner med at det skal bli rundt 20 m2. Jeg håper det kan være ferdig til 50 års dagen min i november, og at jeg kan ta det i bruk neste vår. Blir det ferdig før så er jo det veldig bra.

Så spennende! Jeg blir 50 i oktober, og det foregår det samme her :-) Mitt blir ikke så stort, tenker det blir rundt 10-12 kvadrat.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no