Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-10, 14:21   #41
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Men dette med jødene.
Jeg fikk ikke helt tak i det. (Samboer som snakker i munnen på tv. )

Var det sånn at det bare var én gjeng - den eurpoeiske jødegjengen som hadde den egenskapen at de var smartere?

Hitler utryddet ganske mange jøder. Det kan ha vært at det bare var de som var spesielt velegnet som klarte seg ut av eller unna konsentrasjonsleirene?

  Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 14:21   #42
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Jeg begynner dessuten å bli skikkelig lei av å høre Eia sverge at han ikke har noen bestemt politisk agenda. Om ikke annet må det etter hvert gå opp for han at han setter en, enten han vil eller ikke. Og det må han ta ansvaret for, som alle andre.

Nettopp.

Jeg må innrømme at jeg ikke orket å se programmet på mandag. Jeg må før eller senere gjøre det siden jeg føler jeg bør holde meg orientert om hva som sies, men jeg er begynner å bli overmett av Eia og diskusjonene i etterkant av programmene. Men dette programemt bekymrer meg på en helt annen måte enn de tidligere. Som avslutningen på artikkelen i Dagbladet noen lenket til senere i tråden sier:

Sitat:

EIA HADDE i de første programmene en artig påpekning av en redsel for biologi. Nå har han havnet i den heksegryta som er årsaken til at biologiske forklaringer på sosiale fenomener blir skydd.

Var det forresten noen som la merke til at Bård Tufte også tydeligvis er med på nå-skal-vi-avsløre-samfunnsforskerne-trenden da han var hos Skavlan sammen med Hylland Eriksen på lørdag?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 14:26   #43
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Problemet er jo at han ikke hadde den undrende holdningen i programmene som dreide seg om kjønn og seksualitet. Der gikk han jo ganske langt i å felle dommer. Biologiske kjønnsforskjeller og forskjeller mellom homoer og heteroer er vel også kunnskap som bør behandles med ydmykhet og forsiktighet, siden de også har viktige potensielle politiske implikasjoner?

Alle påviste kjønnsforskjeller (utover de anatomiske) er jo også gjennomsnittlige og ikke absolutte. Det vil si at det for eksempel finnes mange menn med større medfødt tilbøyelighet til omsorg enn mange kvinner.

Hvorfor var det ikke noen modererende kumba-yah-sekvens på slutten av de episodene, der programmets helter advarer mot å dømme folk ut fra gruppe og vi alle har rett til å bli møtt som individer?

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 14:37   #44
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Og angående forskerne som benekter kjønnsforskjeller: Det kommer visst en del an på hva man vil høre:


(Kilde: youtube.com)

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 16:13   #45
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men dette med jødene.
Jeg fikk ikke helt tak i det. (Samboer som snakker i munnen på tv. )

Var det sånn at det bare var én gjeng - den eurpoeiske jødegjengen som hadde den egenskapen at de var smartere?

Hitler utryddet ganske mange jøder. Det kan ha vært at det bare var de som var spesielt velegnet som klarte seg ut av eller unna konsentrasjonsleirene?

Nei, jeg tror ikke det hadde noe med europeiske jøder å gjøre. Jeg har hørt at denne teorien om ashkenazijødene er veldig omstridt, skal se om jeg finner noen linker på det. De hadde noe med at den andre grupperingen av jøder i Israel har blitt undertrykket i mye høyere grad av nettopp ashkenaziene, og dette derfor har gitt utslag på sosiale forskjeller, som igjen vil slå ut på en intelligenstest og status i samfunnet. Men jeg vet lite om akkurat dette altså.

Jeg syns det er litt skummelt når man begynner å tenke slik som i spørsmålet ditt, Smilefjes.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 14-04-10 kl 17:44.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 16:34   #46
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Jeg er helt enig, Glitter. Jeg tenkte at det må ha påvirket gruppen å utsettes for en så massiv ødeleggelse som de ble utsatt for.

Også kjenner jeg at som arbeiderklasseminusminusminusbarn så kjenner jeg også at det kjennes så feil ut at man skal ha høyere intelligens dersom man kommer fra tilstrekkelig lang rekke med borgere. Likevel er det interessant å se på om hjernene tilpasser seg de oppgavene de tradisjonsmessig innenfor den familien skal drive med.

  Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 16:36   #47
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Også kjenner jeg at som arbeiderklasseminusminusminusbarn så kjenner jeg også at det kjennes så feil ut at man skal ha høyere intelligens dersom man kommer fra tilstrekkelig lang rekke med borgere. Likevel er det interessant å se på om hjernene tilpasser seg de oppgavene de tradisjonsmessig innenfor den familien skal drive med.

Også må man huske på at det er store variasjoner. Hva som er tilfelle for gjennomsnittet av en gruppe har ingen innvirkning på enkeltindividet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 16:40   #48
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Også må man huske på at det er store variasjoner. Hva som er tilfelle for gjennomsnittet av en gruppe har ingen innvirkning på enkeltindividet.

Svært vesentlig poeng.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 17:05   #49
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Jeg synes eksempelet med de europeiske jødene var veldig interessant. Tusen år med intellektuellt arbeid har gitt dem høyere iq som følge av evolusjon. Tror det kan stemme bra. Motsatt ende av skalaen, relativt stille hos buskmenn, ergo lav iq. Så om en buskmann settes bort som buskbaby hos en jødisk akademikerfamilie i New York; -vil han da ende opp alkoholiset på gaten eller som litteraturprofessor, filmregissør eller finansanalytiker? Hvem vet?

1000 år med renter og bokholderi kan ikke viskes ut med et rødt pennestrøk...

I kveld handler programmet om en gutt som fikk sitt kjønnsorgan kappet av som baby og ble sosialisert som kvinne. Burde jo være en smal sak å få til. Som kjent er det jo kun pikken, pungen, den vaginale åpning og pattene som skiller menn og kvinner...

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no