Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva slags basiskrydder trenger jeg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-18, 11:06   #21
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags basiskrydder trenger jeg?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det eneste jeg bruker løk- og hvitløkspulver til er hjemmelaget tacopulver. Men egentlig er det enklere å bare steke hvitløk med kjøttdeig og så pøse på med spisskummen..

Jeg må si meg enig i det. Jeg har alltid lært at hvitløkspulver gir hvitløksånde så jeg har aldri brukt det. Aner ikke om det stemmer.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 11:41   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags basiskrydder trenger jeg?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg må si meg enig i det. Jeg har alltid lært at hvitløkspulver gir hvitløksånde så jeg har aldri brukt det. Aner ikke om det stemmer.

Hvitløkspulver smaker drit. Men siden flere kokker bruker det i tacopulver, så tenkte jeg at det muligens var essensielt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 11:42   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags basiskrydder trenger jeg?

Takk Strå! Mente ikke noe spesifikt. Bare lurte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 11:48   #24
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags basiskrydder trenger jeg?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jaggu meg. Den frustrasjonen kjenner jeg igjen. Mamma ga meg beskjed om å bruke «en dusj» av ditt og «litt» datt ... eller kanskje dett? Og jeg ble skikkelig sur over å ikke kunne få skikkelig beskjed.

... og nå har jeg blitt helt lik mora mi.

Morra mi har aldri vært der, til gjengjeld er det lite jeg har snappet fra henne, hun er ikke spesielt glad i hverken å lage eller spise mat. Tanter og onkler har betydd mye for å lære "og så tar vi litt av dette, tro om det blir godt"-metoden.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 11:52   #25
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 907
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Hva slags basiskrydder trenger jeg?

Jeg er enig i så og si hele "må ha"-lista di, selv om jeg også undrer meg litt over hva jeg bruker gurkemeie til, annet enn når jeg får lyst til å gulfarge ris. Stjerneanis er faktisk godt i wok med svin eller kylling, synes jeg. Gressløk har jeg også, til bruk i eggerøre. Korianderfrø bruker jeg sjelden.

Estragon bruker jeg en god del av (på ovnsbakt laks) og malt ingefær bruker jeg i wok når jeg ikke har vanlig ingefær i hus. Løkpulver og hvitløkspulver synes jeg er fæle greier.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 15:40   #26
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags basiskrydder trenger jeg?

Stjerneanis (evt stjerneanus, som telefonen kaller det) er et must i tomat- og kjøttsaus, synes jeg. Alltid i bolognese.

I dag skal jeg pannesteke torsk. Er det noe på listen min som kan brukes? Pleier bare å salte og pepre..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 16:44   #27
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags basiskrydder trenger jeg?

Har ryddet litt i krydderhyllen selv i fjor - det jeg begynte å gjøre var: male krydder selv (morter), da holder det feks med kardemomme som frø/kapsler. Litt tungvindt er det selvfølgelig, men jeg synes ikke det er for ille. Jeg tørker også litt selv, feks ingefær, sitronskall, hvitløk og chili. Det siste er på innfallsmetoden og ikke noe systematisert, men man får nok krydder av et par ingegærbiter, det er i alle fall sikkert.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 17:35   #28
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags basiskrydder trenger jeg?

Frå 2000? Me lagde mat på hytta, og brukte krydder som kosta 3 kroner og 25 øre til å lage lasagne med. Når slutta me med 5-øringar? Det smakte iallfall ingenting.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 20:45   #29
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags basiskrydder trenger jeg?

Jeg maler eller moser egentlig det jeg kan som jeera, kardemomme, pepper, koriander, nellik, allehånde og sikkert mer jeg ikke husker nå. Jeg tørker og maler chili veldig sjeldent, men det hender.

Gurkemeie bruker jeg i alle sterke retter som stekes. Det gir en litt rund smak som tar litt av stinget uten å redusere styrken på retten syns jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 21:19   #30
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hva slags basiskrydder trenger jeg?

Sånn helt fast på hyllen klarer jeg meg ganske bra med svart pepper, oregano, kanel og et urtesalt. Jeg vet jeg bruker et stort glass med kardemomme i året, men jeg kjøper oftest etter behov (Noen ganger støter jeg hele frø om jeg har tid og ork). Jeg har som oftest tørket timian ob rosmarin i litt større poser og bruker det til te innimellom. Malt nellik og hel muskattnøtt kjøper jeg som oftest en pose av i året også. Laubærblad til kraft og avkokt fisk og slikt. Vaniljestang har jeg ofte liggende, men det kjøpes stort sett inn til noe spesielt.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no