Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

"Dokker" for "dere" på nynorsk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-13, 07:20   #21
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Eg seier "dåke", og føler at "dokker" er heilt unaturleg for meg. Den får meg til å tenkja på Haugesunds- dialekt.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 07:25   #22
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg sier "dokke" og skulle gjerne kunne skrive det, men "dokker" tror jeg aldri jeg vil få meg til å bruke da det er for langt unna min dialekt.

Samme her. Eller eigentleg vil eg helst skrive "dåkke" med å sidan det er slik eg uttaler det. Kor kjem den r'en frå? Kan ikkje hugse å ha høyrt nokon som brukar den i munnleg tale her på Vestlandet i alle fall.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 08:18   #23
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.437
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Dokker, da tenker jeg på dukker som ungene leker med. Sier selv "dåkke" som flere andre her, med å uten ende-r.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 08:29   #24
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.402
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Når jeg uttaler setningen "Nå må de skjerpe dykk" blir det "No må de skjærpe dåkkår". Så min teori er at språkrådet har sett litt vel langt nord for Ivar Aasen-land for hva som er normen.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 08:54   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg sier "dokke" og skulle gjerne kunne skrive det, men "dokker" tror jeg aldri jeg vil få meg til å bruke da det er for langt unna min dialekt.

Skulle man nå velge å skrive dokker så skal det vel ikke skrives med stor bokstav, eller? Eks "Kjem Dokker hit?"

Bare i betydningen "De", tror jeg. Høflig form.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 08:55   #26
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Fersken

Så min teori er at språkrådet har sett litt vel langt nord for Ivar Aasen-land for hva som er normen.

Det er ikke Språkrådet som normerer nynorsken. Og hvorfor i alle dager skulle man holde seg til former fra det du kaller Ivar Aasen-land, som jeg antar betyr Vestlandet?

Generelt er det så mye variasjon på ord- og bøyningsformer i norske dialekter at enhver funksjonell skriftnorm må inneholde en rekke former som er «unaturlige» for enhver tilfeldig valgt bruker av skriftnormen. Skrift er unaturlig! Og grunnen til overfloden av valgfrihet i både bokmåls- og nynorsknormen er jo at det er altfor mange som får vondt i seg av å bli henvist til visse former. «Du tok forma mi!» :skingrestemme:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 08:56   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Når jeg uttaler setningen "Nå må de skjerpe dykk" blir det "No må de skjærpe dåkkår". Så min teori er at språkrådet har sett litt vel langt nord for Ivar Aasen-land for hva som er normen.

Er det galt å hente inspirasjon fra nordnorsk også, nå da? Dokker skal se kor arti det bli når æ bynne å skrive dialektnært, skal æ si dokker!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 08:59   #28
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Jeg synes det er fint. Og «dokker» er en form som virkelig brukes av mange, og som ligner mye på alle dokke, dikkan, dåken, dekk osv. som florerer i hauger av dialekter – mens «dykk» vel knappest finnes i noen dialekt. Dessuten er folk vant til å skrive r-er på slutten av ord som ikke har det i talespråket deres. (Tenk bare på presensformer av verb, det er veldig mange som sier «skrive», men skriver «skriver».)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 09:00   #29
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Men selvfølgelig, nytt er galt på generell basis. Vi er jo en konservativ art.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 09:10   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men selvfølgelig, nytt er galt på generell basis. Vi er jo en konservativ art.

Det er der du har meg.

Jeg sier "dåke" så denne formen ligger jo langt nærmere min dialekt enn "de" og "dykk", men når jeg ser det skrevet sånn så ser det uansett horribelt ut. :stokk konservativ:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 09:11   #31
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er det galt å hente inspirasjon fra nordnorsk også, nå da? Dokker skal se kor arti det bli når æ bynne å skrive dialektnært, skal æ si dokker!

Nei, nei, neineineineineineineinei. Nei!

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 09:15   #32
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.402
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Beklager, jeg har i min uvitenhet tatt det som en selvfølge at språkrådet er med på å forme skriftspråk og nye retningslinjer/lover når det gjelder språk, derav min flåsete kommentar på at språkrådet hadde tatt utgangspunkt i uttaleform som jeg vet finnes på Nordmøre og nordover, men ikke på Sunnmøre (som Ivar Aasen er fra, og såvidt meg bekjent, nynorskens far (og det med nynorsk vs bokmål er en greie der jeg kommer fra, om kommunene blir regnet som nynorskkommune eller bokmålskommune så jeg er nok farget av det)) og sørover.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 10:17   #33
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Herligheten, skal nynorsk være konsentrert berre rundt Ivar Aasens heimbygd? Kva med oss andre som også snakkar vestnorske dialektar? Tenkte dokker ikkje på oss?

Forresten er det ganske morosamt at det er ein heil tråd om eit stakkars normert ord i nynorsk, og nesten ikkje eit einaste av innlegga er skrive på målføret alle er så fortørna over endringar i.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 10:47   #34
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Samme her. Eller eigentleg vil eg helst skrive "dåkke" med å sidan det er slik eg uttaler det. Kor kjem den r'en frå? Kan ikkje hugse å ha høyrt nokon som brukar den i munnleg tale her på Vestlandet i alle fall.

Det stemmer nok at du ikkje har høyrd det, men eg kan godt finne på å bruke 'dokker' i munnleg tale. Eg veksler mellom 'dokker' og 'dokke', utan å vere konsekvent. (Eg uttaler og med å, men det er ikkje unaturleg for meg å ikkje skrive å der eg uttaler det, som i 'Stavangår' og 'Majorstuå', for eksempel).

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Når jeg uttaler setningen "Nå må de skjerpe dykk" blir det "No må de skjærpe dåkkår". Så min teori er at språkrådet har sett litt vel langt nord for Ivar Aasen-land for hva som er normen.

Ivar Aasen si målsetning var vel strengt tatt å samle dialektord frå heile landet. Ein kollega av meg (frå Nordland) utbraut "Der kom jammen Språkrådet sæ' ændeli' til Helgelandskysten og, det va på tida", då ho såg denne endringa. Så det er heilt i tråd med Ivar Aasen si tenking om å sette saman eit skriftspråk basert på talemål over store deler av landet.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men selvfølgelig, nytt er galt på generell basis. Vi er jo en konservativ art.

Eg er ikkje mot endring på generell basis, men eg reagerer på at språkrådet "gir etter" for den alminneleg vedtatte sanninga om at det ikkje går an å skilje mellom subjektsform og objektsform og utjamner desse skillene ved å gjere dei valfrie. Men nå får eg frysningar når eg høyrer "Henne gikk til skolen" og, då.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 10:48   #35
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Herligheten, skal nynorsk være konsentrert berre rundt Ivar Aasens heimbygd? Kva med oss andre som også snakkar vestnorske dialektar? Tenkte dokker ikkje på oss?

Forresten er det ganske morosamt at det er ein heil tråd om eit stakkars normert ord i nynorsk, og nesten ikkje eit einaste av innlegga er skrive på målføret alle er så fortørna over endringar i.

Akkurat det tenkte eg og på!

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 10:58   #36
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ivar Aasen si målsetning var vel strengt tatt å samle dialektord frå heile landet. Ein kollega av meg (frå Nordland) utbraut "Der kom jammen Språkrådet sæ' ændeli' til Helgelandskysten og, det va på tida", då ho såg denne endringa. Så det er heilt i tråd med Ivar Aasen si tenking om å sette saman eit skriftspråk basert på talemål over store deler av landet.

Det nokon sa.

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg er ikkje mot endring på generell basis, men eg reagerer på at språkrådet "gir etter" for den alminneleg vedtatte sanninga om at det ikkje går an å skilje mellom subjektsform og objektsform og utjamner desse skillene ved å gjere dei valfrie. Men nå får eg frysningar når eg høyrer "Henne gikk til skolen" og, då.

Det er jo et faktum i veldig mange dialekter at det ikke skilles mellom subjekts- og objektsform i 2. og 3. person flertall, da.

Nå rir jeg mange kjepphester her, men jeg synes ikke nordnorsk klang og Språklig Forfall er fornuftige argumenter mot disse formene. Det som er et fornuftig argument, er at denne formen øker valgfriheten (og rettskrivningsnemdas mandat var å redusere den) uten at det fantes noen dokumentasjon på at den gamle, entydige normen ikke ble respektert. Nemnda har altså ment at utbredt bruk av denne og lignende former skal trumfe et av de viktigste målene de hadde. Og det er jo verdt en diskusjon.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 11:52   #37
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det som er et fornuftig argument, er at denne formen øker valgfriheten (og rettskrivningsnemdas mandat var å redusere den) uten at det fantes noen dokumentasjon på at den gamle, entydige normen ikke ble respektert. Nemnda har altså ment at utbredt bruk av denne og lignende former skal trumfe et av de viktigste målene de hadde. Og det er jo verdt en diskusjon.

Det er dette jeg også reagerer på. Jeg var veldig positiv til reformen før den kom, fordi jeg leste mandatet og i min enfoldighet gikk ut fra at resultatet kom til å bli deretter, ikke enda mer forvirrende. (Nå snakker jeg generelt, ikke bare ift. de/dykk/dokker.)

Ellers er jeg fra Nordland og sier dokker. :datapunkt: I tillegg er jeg germanist og elsker grammatikk, så personlig kommer jeg til å fortsette å bruke de/dykk fordi det er artig.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 11:54   #38
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Jeg tror en hel generasjon nynorskbrukere må dø ut før en skikkelig reform kan bli mulig. Det er for mange følelser involvert.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 11:55   #39
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Men samtidig er det nok på mange vis disse følelsene som holder liv i nynorsken også. Det er ikke så greit.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 11:58   #40
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Eg trur nynorsken hadde døydd ut, hadde det ikkje vore for den generasjonen med mange kjensler, altså.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no