Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Tomatsuppedilemma

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-17, 22:47   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Tomatsuppedilemma

Yngste ELSKER tomatsuppe, alle typer, uansett. Min hjemmelagde, med gulrøtter, tomater og hvitløk går ned på høykant, hjemmelaget basert på tomatpuré, hvetemel og smør likeså.

Eldste? Not so much. I kveld fikk jeg ut av henne at hun kan tolerere hjemmelaget tomatsuppe om den er tynn, noe min ikke er uansett hvor lenge den kjøres i blender, og da må jeg pønske litt. Er det noen som har laget tomatsuppe basert primært på passata, og kan si noe om det i det hele tatt fungerer? Det hadde vært fint å kunne lage en middag minstemann elsker, som samtidig eldste klarer å spise.

Eventuelt andre knep mottas også med takk. Løk kan vi ikke ha i suppen pga. mageproblemer, og gulrot gir visst uønsket tekstur selv om begge egentlig liker smaken.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 23:01   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Jeg lager løksuppa til matstart, den er laget på buljong, knuste tomater på boks og litt tomatpure, som til slutt blir stavmikset. Den blir ikke like tynn som toro, men heller ikke slik at skjea står i den, akkurat. Tipper den blir mye tynnere enn noe som er jevnet med hvetemel. Det skal egentlig være løk og hvitløk også, men det er sikkert mulig å droppe.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 23:04   #3
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Jeg må bare prøve meg fram, tror jeg. Jeg er egentlig vant til barn som ikke vil ha maten som lages, så akkurat det blir ingen stor skuffelse.

(sitat sønn: "Butikken sine fiskepinner er mye bedre enn dine fiskepinner, mamma".)

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 23:11   #4
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Her foretrekkes også Toro, men denne blir også akseptert (og den klarer jeg også å spise). Vil tro du kan droppe løken. Jeg har gjerne også i litt matfløte - synes det runder smaken.
Enkel Tomatsuppe

Ingredienser:


• 2 sjalottløk, finhakket
• 2-3 fedd hvitløk, finhakket
• ca. ½ rød chili, finhakket
• 2 ss tomatpurè (jeg brukte Mutti av soltørkede tomater)
• 2 bokser Mutti hermetiske tomater
• 7,5 dl grønnsaks- eller kyllingkraft (bruk kyllingfond)
• eventuelt litt sukker
• salt og pepper
• 3-4 egg (1 egg til hver), delt i to på langs
• Eventuelt små kjøttboller og kokt makaroni.



Fremgangsmåte:
Ha olivenolje eller en annen nøytral matolje i en gryte og fres løken på middels varme, til den er blank og myk, men uten at den tar farge. Mot slutten tilsetter du hvitløk og chili, og lar det surre med. Mengden chili og hvitløk regulerer du etter smak og behag.

Tilsett tomatpureèn og la det surre med et par minutter.

Tilsett de hermetiske tomatene, knus dem lett med en stekespade eller lignende, og gi suppen et oppkok. Tilsett deretter kraften og kok opp igjen. Det er her viktig å smake seg frem til du får ønsket smak på suppen din. Tomatsmaken skal være dominerende, og kraften skal gi ytterligere smak. Tilsett eventuelt litt sukker dersom du ønsker litt mer sødme på suppen din.

La suppen småkoke til tomatene er møre og fine. Det tar ca 15-20 minutter dersom du benytter hele tomater. Benytter du hakkede tomater kan koketiden gjerne reduseres til ca 10. minutter hvis du har det travelt eller er veldig sulten. Kjør suppen med en stavmikser eller lignende, til du får en jevn suppe. Tilsett eventuelt mer vann eller kraft hvis du synes suppen blir for tykk. Smak til med nykvernet sort pepper og salt.

Server gjerne med små kjøttboller, samt kokt makaroni.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 07:50   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Hobbykokken hadde samme problem: http://hobbykokken.no/2013/05/29/toro-tomatsuppe/

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 09:04   #6
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Til oss funket det når jeg spedde den enda mer ut med grønnsaksbuljong, så den ble enda mer tyntflytende.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 09:12   #7
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Hobbykokken hadde samme problem: http://hobbykokken.no/2013/05/29/toro-tomatsuppe/

Artig.

Hos oss funker følgende:

Litt av hver av løk, hvitløk, gulrot og pastinakk surres et par minutter i olivenolje. Opp i gryta går dette sammen med en boks hermetiske tomater (øko), et laubærblad og en liter grønnsaks- eller hønsekraft (eller buljong). Får den koke en times tid, trenger du ikke sukker. Smak til med salt og hvit pepper. Evt. tillegg som egg, kjøttboller og makaroni serveres ved siden av.

Denne er godkjent fra samtlige fire familiemedlemmer.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 09:45   #8
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Her kan vi ikke bruke løk eller andre ting i tomatsuppe så den er veldig enkel.

1 boks hermetiske tomater
7 dl vann
2-3 buljongterninger
2 dl melk
3 ss mel

Kokes opp og kjøres med stavmikser.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 09:47   #9
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Hobbykokken hadde samme problem: http://hobbykokken.no/2013/05/29/toro-tomatsuppe/

Barnehagen hos oss har ansatt kokk på fulltid, så der er alt laget fra bunnen av, men jeg mistenker at frøken kresen stort sett levde på brød og leverpostei mens hun gikk der.

Men jeg skal prøve en av dagene, og muligens bruke passata og tynne ut suppen betraktelig i forhold til hva jeg har gjort tidligere.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-17, 11:01   #10
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

...som om det hjalp. Jeg laget tynnere suppe, og alle i familien elsket den, bortsett fra storesøster, som igjen bare satt og pirket, og spiste rundstykker som hun så vidt dyppet i suppa. Jeg vurderer å gi opp å omvende henne til å like tomatsuppe, så får hun heller spise brød og pålegg de få gangene vi har det, siden det faktisk er yndlingsretten til minstemann.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-17, 12:20   #11
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Minstemann her liker ikke tomatsuppe så han spiser brød med smør når vi har det, det syns jeg er helt greit.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 19:17   #12
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Kan du ikke ha en skvett vann i suppa hvis den er for tykk? Minsten min hater varm mat, så jeg heller alltid litt vann i suppa hans. Den bli altfor tynn for min smak, men han liker det. Ellers er det jo en sjanse for at hun en gang kan komme til å like suppa hvis hun faktisk dypper brød i den og spiser det.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 22:08   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Hvordan lager jeg en hjemmelaget suppe som blir så lik Toros dom mulig?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 00:02   #14
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Min særdeles kresne pode spiser kun mammas hjemmelagde tomatsuppe, og klarer ikke Toro sin. Så unger er forskjellige.

Siden jeg ikke tåler løk og hvitløk er denne veldig enkel.
1 boks moste tomater
1 liten boks tomatpuré
1 fondcup kjøttsmake
Passe mengde vann
Smakes til med bittelitt sukker, salt, pepper, chilli og kajennepepper.

Har jeg god tid, lager jeg hvitløksinfusert olje først, og bruker den i. Da blir det et hint av hvitløk i. Kokes så lenge man har tid til, jo lengre jo bedre.
Kjøres i stavmikser rett før servering.

Veldig god og enkel suppe. Jeg har enten kjøttboller eller pølsebiter til. Avhengig av hvor god/dårlig tid jeg har.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-17, 11:40   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomatsuppedilemma

Sil den.

Jeg lager for øvrig tomatsuppe sånn ca slik:
En halv løk og et og annet hvitløksfedd hakkes, og stekes mykt i en kjele med smør.
Tilsett 1-2 bokser med tomater, litt vann og en boks matfløte. Kok opp, kjør i blender/stavmikser whatever og voila!
Ikke noe sukker, ikke noe tomatpure - og det funker hver gang.
Om den blir for tykk så har jeg rett og slett silt hele skjiten ettersom vi har familiemedlemmer som dør av løkbiter.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no