Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-17, 23:51   #121
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

På morsida av vår familie har besteforeldre i generasjoner blitt kalt Mor og Far. Nordnorsk tradisjon vil jeg tro.

Jeg håper definitivt eventuelle barnebarn vil kalle meg Mor, eller til nød bestemor - farmor klinger helt feil i mine ører, synes det er snålt nok at ungene sier det om mannens mor.

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

"farmor" er noe bare de fra Oslo sier

Nettopp!

Mine unger har mor og navn/gudfar på min side (pappa døde for mange år siden, og mammas samboer er altså fadder på minstemann), og farmor og bestefar på mannens side.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 00:46   #122
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg vil helst hete mormor/farmor, men det er litt opp til barna våre når/hvis de får barn. Litt usikker på mannen, han sa bestemor/-far og besta til sine.
Våre sier mormor/-far og bestemor/-far.

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det jeg IKKE hadde ønsket var sånne babyspråknavn som blir værende.

Mine foreldre har fire døtre, og mamma har fire forskjellige titler, pappa har tre. Bare våre barn som sier mormor og morfar, de andre har sine "barnslige" utgaver som har satt seg. Mamma og pappa liker navna godt.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 09:30   #123
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Her er farmor/farfar og mormor/morfar det klart vanligste. Mor om farmor/mormor har jeg aldri hørt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 09:35   #124
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Mamma har blitt oldemor, og hun har valgt å være "oldemormor". Det synes jeg er en koselig tittel.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 13:30   #125
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg er oppvokst med farmor/mormor. Bestemor begrepet er fjernt for meg. Hvordan skiller man på sidene da? Bestemor Navn og Bestemor Navn?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 13:32   #126
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.868
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Mor/far om besteforeldre er vanlig i Nord-Norge.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 14:04   #127
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Bestemor og bestefar er mest utbredt her. Det er ikke vanskeligere å skille mellom to bestemødre/fedre enn det er f.eks med tanter og onkler.

Det er det samme hva jeg blir kalt da den tid kommer, men jeghar et litt anstrengt forhold til mommo.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 14:08   #128
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Mine unger har mor og far og farmor og farfar.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 17:05   #129
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er oppvokst med farmor/mormor. Bestemor begrepet er fjernt for meg. Hvordan skiller man på sidene da? Bestemor Navn og Bestemor Navn?

Man er jo som oftest ikke sammen med begge sidene samtidig. Jeg kalte som sagt mine besteforeldre for mor og far, og i tillegg kalte jeg gudforeldrene mine for mor og far. Jeg skilte dem ved å henge på hvor de bodde når jeg snakket om de til andre. Ingen problem i det hele tatt.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 18:34   #130
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Bestemor og bestefar er mest utbredt her. Det er ikke vanskeligere å skille mellom to bestemødre/fedre enn det er f.eks med tanter og onkler.

Det er det samme hva jeg blir kalt da den tid kommer, men jeghar et litt anstrengt forhold til mommo.


Tanker og onkler skiller vi på med navn. Tante Gunda og onkel Knut.

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Man er jo som oftest ikke sammen med begge sidene samtidig. Jeg kalte som sagt mine besteforeldre for mor og far, og i tillegg kalte jeg gudforeldrene mine for mor og far. Jeg skilte dem ved å henge på hvor de bodde når jeg snakket om de til andre. Ingen problem i det hele tatt.

Her er mormor/farmor svært ofte sammen så det ville jo blitt kaos

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 18:41   #131
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Det var å skille med navn jeg tenkte på. 😊 For ungene er det like naturlig å si bestemor A og bestemor B som å si tante Kari og tante Britt.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 18:51   #132
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Ja, en trenger jo ikke bruke navn/stedsnavn i alle sammenhenger, kun når det er nødvendig for å skille mellom dem.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 19:11   #133
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Tipper at jeg blir mormor/farmor. Det vil jo sannsynligvis være en annen bestemor i bildet også, og da kjennes det feil for meg å skulle ha "beste-statusen".

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 19:30   #134
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Siden vi kun har døtre regner jeg med at det blir mormor og morfar. Hadde vi hatt barn av begge kjønn hadde jeg nok ønsket å bli kalt bestemor. Svigermor er både mormor og farmor, og det er virkelig ingen som greier å holde styr på det.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 20:12   #135
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Tanker og onkler skiller vi på med navn. Tante Gunda og onkel Knut.



Her er mormor/farmor svært ofte sammen så det ville jo blitt kaos

Nei, det tror jeg faktisk ikke, jeg tror man hadde funnet helt enkle løsninger på det. Det bare blir vanskelig fordi man ikke er vant til det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 21:01   #136
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Nei, det tror jeg faktisk ikke, jeg tror man hadde funnet helt enkle løsninger på det. Det bare blir vanskelig fordi man ikke er vant til det.

Vi er vant til det, begge besteforeldrepar bor i samme kommune som oss, så vi møtes jevnlig alle sammen. Vi henger stort sett på fornavn for å skille, men jeg synes det er styrete og alt for langt å si, og jeg synes det høres stivt og rart og ikke så veldig koselig ut. Ungene bryr seg sikkert ikke, de er vant til det.

Det er likevel fast takst at de spør og må få oppklaring hver gang jeg glemmer fornavn når jeg omtaler besteforeldre uten at de er tilstede. Da de to eldste var yngre huska de ikke nødvendigvis fornavnene heller, for besteforeldrene bruker jo aldri navn på seg sjøl. Masse unødvendig pes. Samtidig forstår jeg grunnene bestemødrene har til å ønske å være akkurat bestemor, så det må jo bare være sånn. De får heller finne seg i å omtales med fornavn, stedsnavn, husfarge og hva det nå ikke er.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 21:24   #137
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Dere skulle vært i 100-årsdagen til oldemor. Da var det 4 Bestemoor og 8 mammaa!er der + to Oldemoor og helsigvis bare ei tippoldemor.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 22:23   #138
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Her er mormor/farmor svært ofte sammen så det ville jo blitt kaos

Mamma og pappa er jo begge deler, og når vi er sammen hele hurven så er det litt kaos med navn. Det vil si, de bruker da som regel farmor og farfar om seg selv, siden 4 av 6 barnebarn kaller de for det. Men det blir jo helt feil for mine gutter som ikke har farmor og farfar.

Men noe seriøst problem er det jo ikke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 22:24   #139
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Tenkte på dette her om dagen, jeg vil være bestemor. Rett og slett fordi vi har barn av begge kjønn og jeg synes det høres styrete ut at barnebarna skal kalle meg forskjellige navn. Jeg er enebarn og har vokst opp med mormorog bestefar, farmor og farfar. Mannen min har aldri hatt besteforeldre i livet sitt.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-17, 22:27   #140
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Vi har faktisk snakket litt om det, at det ikke var så smart at de er begge deler. Men jeg må nok ta på meg mye av skylda for det, jeg ville at de skulle være mormor og bestefar, for det har vi vokst opp med. Og siden jeg fikk barn først så satte jeg liksom standaren.

Men igjen, det er ikke akkurat et veldig stort problem.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no