Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Effektivisering av husarbeid

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-15, 20:48   #21
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Ting samler støv ja, vi har ikke mye ting.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 21:13   #22
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Det høres ut som om det er rent hos deg, og du trenger ingen storrengjøring hver og annenhver dag.
Vi fyrer med ved, men det tørkes ikke støv hver dag, heller ikke hver uke!
Jeg går barbeint hjemme og liker ikke sand, stein eller smuler, men har tepper innunder bordene for å "samle" smuler og drit. Er det for ille, feks ved kjøkkenbenken sveiper jeg bare moppen over, akkurat der.

Det første du må gjøre er å rydde. Bort med ting og tang som ikke har noen funksjon, ikke brukes eller bare står der fordi du fikk den av tante Anna i 1999.

Mat spises ved spisebordet/på kjøkkenet.

Ungenes rom behøver ikke vaskes hver uke om det ryddes sånn noenlunde hver dag.

Vask do og håndvask når du er innom en eller annen gang i løpet av dagen. Kjapt over med dobørsten i do, og bare vann over vasken.

Rydd sofabordet. Det vil kjennes ryddig ut.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 21:14   #23
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg tror at her er mye av cluet...Vi har for mye ting.
Jeg skifter ikke på senga hver eneste uke, det må jeg innrømme. Men jeg må liksom bare vaske der før helgen. Spesielt guttas rom (vårt er ikke så viktig) for de tilbringer en del tid der.
Jøss, jeg har vist mer støv på hjernen enn jeg trodde gitt!

Det tror jeg.

Skifter heller ikke på sengene hver uke, kan godt gå to uker mellom hver gang. Tenker at litt støv ikke skader.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 21:15   #24
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Ting samler støv ja, vi har ikke mye ting.

Har heller ikke det. Da er det fort gjort å tørke støv. Lite å rydde bort.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 21:26   #25
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Du vasker MYYYYE mer enn meg.

Her er løsningen å kvitte seg med ting og dilldall og ha en robotstøvsuger som går av seg selv. Resten er skippertak.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 21:36   #26
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Du vasker MYYYYE mer enn meg.

Her er løsningen å kvitte seg med ting og dilldall og ha en robotstøvsuger som går av seg selv. Resten er skippertak.

Jeg er altså blitt sånn i den senere tid.
Jeg har egentlig alltid vært veldig laid back, på grensen til småsjuske.
Mulig det gjør meg småsprø at de andre i huset her ikke bryr seg om hybelelefanter og andre smådyr.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 21:37   #27
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.610
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Herreminhatt! Senk kravene gale damen og kvitt deg med ting. Er det fullt så føles det skittent og rotete selv om det egentlig ikke er sant.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 21:37   #28
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Men hvordan får du tid til all den vaskingen? Jobber du ikke?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 22:35   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Er ikke Flylady er sånt opplegg for 15 minuttsøkter for orden?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 22:36   #30
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er ikke Flylady er sånt opplegg for 15 minuttsøkter for orden?

Jo, det er det. Jeg forsøkte det en gang for noen år siden, men gav opp hele greia. Det var liksom så mye man skulle gjøre, lese ditt og datt osv. osv. Lettere å bare gjøre litt hver dag fant jeg ut.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 22:50   #31
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Det høres fint ut som om du kan senke kravene en del.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jo, det er det. Jeg forsøkte det en gang for noen år siden, men gav opp hele greia. Det var liksom så mye man skulle gjøre, lese ditt og datt osv. osv. Lettere å bare gjøre litt hver dag fant jeg ut.

Jeg har også forsøkt FlyLady. Det eneste jeg husker er at jeg skulle skrubbe vasken og bruke mascara. Jeg holdt ikke ut så lenge.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 22:51   #32
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Jeg synes også du vasker helt ekstremt mye. Bare å tørke over flater HVER dag? Vaske gulv to ganger i uka? (her moppes de hver 14. dag... Vi vasker dem til jul).

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 22:53   #33
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men hvordan får du tid til all den vaskingen? Jobber du ikke?

Ikke at det har noe med saken å gjøre, men jeg er arbeidssøkende.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 22:53   #34
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes også du vasker helt ekstremt mye. Bare å tørke over flater HVER dag? Vaske gulv to ganger i uka? (her moppes de hver 14. dag... Vi vasker dem til jul).

Glad du heller ikke vasker gulvene ofte. Jeg tar gjerne en våt klut og tørker over om jeg ser flekker (på f.eks kjøkken eller i gangen), men de blir ikke vasket så ofte, nei.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 00:05   #35
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes også du vasker helt ekstremt mye. Bare å tørke over flater HVER dag? Vaske gulv to ganger i uka? (her moppes de hver 14. dag... Vi vasker dem til jul).

Hva er forskjellen på å moppe og å vaske?

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 07:19   #36
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.733
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Hmm, tror ikke det er Fly Lady jeg bruker da.. Tydeligvis ikke satt meg godt nok inn. Mascara bruker jeg da.

Altså metoden er; plukke med med ting på min vei, slik at jeg slipper å rydde opp alt samtidig.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 07:20   #37
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Ikke at det har noe med saken å gjøre, men jeg er arbeidssøkende.

Var ikke meningen å blande meg i om du jobbet eller ikke, jeg tenkte bare at i en hverdag med fulle jobber og barn ville det ikke vært noe alternativ å vaske flere timer pr dag. Da MÅ en prioritere annerledes. Var bare ment som et innspill i retning av at du sikkert kan legge listen en god del lavere og fortsatt ha en ok standard i huset.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 08:36   #38
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Jeg ville, så godt det lar seg gjøre, gått på årsakene til at du føler at du må moppe, støvsuge og tørke støv så ofte. Ser at både regler for hvor mat skal spises, rydding og organisering og det å senke kravene er nevnt, tror alt er gode ideer.

Selv ville jeg nok begynt med rydding. Ikke ha mange ting. Dersom det er vanskelig å kvitte seg med ting som har mer eller mindre affeksjonsverdi - ta et bilde av det, så kan du ha et minne for fremtiden. Er det noe du er usikker på om dere vil ha bruk for i fremtiden eller ikke, vær realistisk på når dette kommer til å bli, og om det er mulig å låne av andre eller evt. kjøpe igjen til grei pris. Tidligere bruk/ikke bruk er gjerne en god pekepinn på fremtidig bruk. Har du ting som du egentlig skal ordne, men aldri har gjort. For eksempel en ramme som har stått der i et år. Sett deg selv en kort frist på å få det gjort, hvis ikke ryker det ut av huset.

I tillegg til selve ryddingen ville jeg investert i noen gode oppbevaringsløsninger (trenger ikke å være så dyrt på for eksempel Clas Ohlson eller Ikea). Ting som ligger pent i skap og bokser støver mindre og er lettere å holde rent.

På grunn av hunden og vedfyringen ville jeg sterkt vurdert å investere i eller spare til en robotstøvsuger.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 09:42   #39
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Hva er forskjellen på å moppe og å vaske?

Moppe: tørke over med mopp. Vaske: langkost, klut, bøtte. Mer skuring.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 09:44   #40
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Effektivisering av husarbeid

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Moppe: tørke over med mopp. Vaske: langkost, klut, bøtte. Mer skuring.

Ok, jeg forstår. Jeg kaller begge deler å vaske hvis det er vann involvert. Jeg gjør det ikke overdrevent ofte.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no