Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Gi bort egenlagde gaver

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-18, 12:35   #21
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Jeg lager en del ting selv, som syltetøy, saft, kryddernøtter, marmelader, konfekt og frokostblandinger. Hvem som får hva avhenger selvsagt av hva jeg tror mottakeren setter pris på. Av og til har jeg tatt feil, det er selvsagt synd for mottakeren, da blir det noe annet en annen gang.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 12:35   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Jeg elsker hjemmelagde gaver. Gir det selv også, helt skamløst, uten å ha noen utpreget god teknikk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 12:42   #23
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Oi, så synd. Jeg har motsatt erfaring fra familien/slekta. De av oss som får hjemmestrikkede ting fra de som kan strikke er evig takknemlige.

Helt sant. Jeg kan nok strikke, men ikke pent, så at andre bruker tid på meg og mine er bare gull! Jeg har kollegaer og venner som strikker mye, også til meg, og jeg vet at det krever innsats.

Når barna var mindre beundret jeg alltid barna i barnehagegarderoben med hjemmestrikket ulltøy, og ønsket meg veldig det samme til mine.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 12:52   #24
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Jeg setter pris på hjemmelagde gaver som jeg ser er laget med meg i tankene. Jeg innrømmer at noe strikket ungene har fått, har ikke blitt brukt. Noe har ikke vært i ungenes stil/farger i det hele tatt og andre ting har vært helt uproposjonert og bærer preg av hastverk.

Strikkete sokker, votter og luer får man aldri for mye av.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 13:01   #25
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det er absolutt ikke mitt inntrykk, altså - nesten tvert imot. Jeg som verken kan strikke eller sy er veldig takknemlig for slike gaver og har stor respekt for både tidsbruk og materialkostnader.

Helt enig! For meg, som hverken har evner eller interesse for å drive med håndarbeid, er det helt gull å få hjemmestrikkede eller -sydde gaver, og jeg har absolutt vett til å sette pris på innsatsen som ligger bak.

På den andre siden blir jeg for å være helt ærlig ikke så glad for hjemmelagde spiselige gaver, rett og slett fordi jeg selv er over snittet glad i å lage mat, og som regel ender opp med å tenke at dette kunne jeg gjort bedre selv. Men sånt er jo selvsagt supert å få for dem som er glad i mat, men ikke liker å lage selv! Sånn er det kanskje med håndarbeidsgaver også? Det ville liksom vært litt bortkastet om jeg skulle strikke votter til svigermor, som strikker penere på vrangen enn jeg gjør på retten.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 13:13   #26
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Hjemmelagde gaver er vel som andre gaver, det er om å gjøre å vite litt om hva mottakeren liker.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 13:58   #27
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Jeg syns at det er helt fantastisk å få hjemmestrikkede gaver.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 14:04   #28
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Hjemmelagde gaver er helt supert. Jeg beundrer de som kan og setter stor pris på det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 16:06   #29
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Jeg liker ikke hjemmestrikkede og hjemmesydde gaver. Mest fordi den som har laget de har brukt penger, energi og tid på noe som ikke treffer meg. De gangene jeg kjøper oppskrifter og garn eller tøy selv like jeg det.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 16:40   #30
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Det er veldig stor forskjell på om folk blir glad for strikk eller ikkje, så eg ser an mottaksrrn. Til større gaver, som for eksempel kofte til 40-årsdagen til svigerinna, var «gaven» å få velje modell og fargar frå ei koftebok. Eg tenker det er meir sannsynlig at det blir bra, når det er noko dei har vald og når eg kan be om mål.

Mindre plagg, som selbuvotter, luer, skal og slikt, gir eg gjerne til folk som eg trur vil like det. I mi slekt er det mange strikkarar som gir bort ullsokker og kluter. Så det gidder ikkje eg å «kaste bort» strikketid på.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 16:48   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Kompisen til knerten har ønsket seg «hettejakke sydd av Tjorven» etter at jeg lagde en til knerten. Da er det innafor, ikke sant?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 16:59   #32
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kompisen til knerten har ønsket seg «hettejakke sydd av Tjorven» etter at jeg lagde en til knerten. Da er det innafor, ikke sant?

Absolutt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 16:59   #33
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kompisen til knerten har ønsket seg «hettejakke sydd av Tjorven» etter at jeg lagde en til knerten. Da er det innafor, ikke sant?

Det er det, helt klart. Og så koselig!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 17:25   #34
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kompisen til knerten har ønsket seg «hettejakke sydd av Tjorven» etter at jeg lagde en til knerten. Da er det innafor, ikke sant?

Ja! Heilt klart.

(Eg har ein veldig stor gjeng som ønsker seg ninjagolue, etter at eg strikka det til ungen).

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 18:57   #35
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Jeg blir overlykkelig for hjemmestrikkete og - sydde gaver spesielt siden jeg ikke er noe flink til slikt selv.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 21:12   #36
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

I min erfaring er deg gøyest å gi hjemmestrikkede gaver til folk som strikker selv og som derfor setter pris på det. Jeg har litt inntrykk av at ikke-strikkere oppfatter det som en litt "lettvint" gave og ikke ser at det ligger både en kostnad i penger (garn er ganske dyrt) og i tid bak det.

Jeg gir vekk litt strikket, men ikke spesielt mye. Jeg prioriterer å strikke til egen familie.

Jeg strikker ikke, og blir kjempeglad for alt jeg får som er strikket. Det vet jeg mange som ikke strikker som også blir.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 22:11   #37
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Jeg gir bort strikkede gaver, og det pleier bli veldig godt mottatt. Spesielt når det blir gitt som gave "bare fordi", altså helt utenom bursdag /jul. Hvis det er litt store prosjekter, får mottaker være med å velge ut mønster og farger selv. Vil ikke risikere at ei kofte ikke faller i smak feks.

Og jeg selv elsker å få hjemmelagde gaver. Spesielt de spiselige .

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-18, 22:26   #38
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Elsker strikkede gaver + matgaver
Jeg må innrømme at drikkbare gaver stort sett settes pris på, men helles ut etter å ha stått urørt noen år... Jeg er ikke glad i likør eller sprit, og ikke i hjemmelaget vin.
Ungene her har også alltid blitt veldig glade for strikkede gaver. Det eneste som har vært bortkasta på oss, er pulsvanter og håndleddsvarmere. Det er det ingen av oss som bruker.

Sydde gaver er jeg mer i tvil om, må jeg innrømme. Jeg er ganske sikker på at ungene ikke hadde brukt hjemmesydde klær de hadde fått, med mindre de spesifikt hadde ønsket seg noe. Ser ikke helt for meg at jeg hadde brukt en hjemmesydd kjole heller, med mindre jeg hadde fått den i helt riktige mål, den lengden jeg ville ha og i et stoff jeg likte.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-18, 00:15   #39
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Gir bort nesten bare hjemmelaget. Dvs. drops i store mengder, strikkede gaver, kvedemarmelade (kun til spesielt interesserte oste-elskere)
Jeg kan ikke sy, så når jeg får hjemmesydde ting av tanta mi er jeg ekstra lykkelig,som et perfekt kjøkkenforklede, eller votter i ullfleece. Elsker også å få hjemmelaget av type konfekt, saft ect.
Selv om jeg strikker masse selv setter jeg stor pris på strikkede ting, særlig fordi jeg vet jobben bak.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-18, 06:33   #40
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi bort egenlagde gaver

Jeg elsker hjemmelagede gaver! Jeg er dessverre helt analfabet når det kommer til håndarbeid selv, men derfor blir jeg jo ekstra glad når noen gir meg det.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no