Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Noen med peiling på fontbruk?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-08, 09:52   #21
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg hadde ikke villet bruke den i jobbsammenheng nei. Kommer jo an på hvilken gruppe mennesker som skal få mailen, men du risikerer at det kan virke uprofesjonelt. Mange som har sterke følelser ovenfor Comic Sans.


Men det er jo det jeg sier, er det ikke det da?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 10:15   #22
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men det er jo det jeg sier, er det ikke det da?

Jo, jeg satt og skrev på det innlegget mens du postet det hvor du sier det samme, og så sjekket jeg ikke om det hadde kommet noe i mellomtiden.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 21:41   #23
yt1300
Fullverdig medlem
 
yt1300 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 66
yt1300 er litt kul
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Er virkelig verden kommet dithen at det er lov å diskutere hva som er en bra font i EPOST?!?!

yt1300 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 21:44   #24
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Her på FP er alt lov.

Jeg får fnatt av Comic Sans, og sånne tema-greier i Outlook. Eføyblader nedover siden og slikt noe.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 21:44   #25
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Her kan du lese litt om fontanbefalinger:
http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=37868

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 21:45   #26
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Times New Roman er en dillete font.

Verdana er ikke en dillete font.

Nettopp. Så hvorfor må vi levere alle oppgaver i TNR?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 21:57   #27
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Comic Sans er djevelens verk.

Neida, Comic Sans er en gave fra gudene!

Bruker utelukkende Comic Sans på jobben (lærer).
Oppgaver til elevene, ukeplaner etc skrives med Comic Sans.
Ser at de fleste kollegene mine gjør det samme.

Bruker den ikke i mer formelle sammenhenger. Ville IKKE brukt den i et alvorlig brev til heimen o.l.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:01   #28
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Oppgaver til elevene, ukeplaner etc skrives med Comic Sans.
Ser at de fleste kollegene mine gjør det samme.

Det er skikkelig ekkelt å lese Comic Sans på trykk.
Det er lite dysleksi-vennlig, om du som lærer bruker det på ting som leveres ut til elevene dine.

Opprinnelig lagt inn av Alfa den vise

Tommelfingerregelen er med seriffar (times o.l.) på trykk og utan (arial, verdana o.l.) på skjerm.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:06   #29
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Jeg syns at Verdana gjør seg godt på forum.

Jeg foretrekker Arial i e-poster (av en eller annen merkelig grunn, for Verdana er jo egentlig mer leservennlig, men jeg har sansen for det kompakte i Arial.)

I tekster som skal skrives ut bruker jeg enten Times New Roman eller en font som heter Century Old Style, som ligner litt på denne og som er lett å lese både på skjerm og utskrift.


Comic Sans suger og er slitsom å lese uansett. Og jeg har aldri skjønt hvorfor lærere er så glade i denne fonten.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:08   #30
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.982
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Jeg og må melde meg på i anti - Comic Sans - klubben.

Jeg liker dårlig TNR, og har i det store og hele gått over til Goudy Old Style, som jeg har levert diverse oppgaver i, uten at noen har påpekt noe i forhold til det.

Uten seriff liker jeg godt Century Gothic.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:11   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvorfor det? Jeg ville ikke brukt den i seriøse sammenhenger, men jeg liker denne fonten veldig godt.
Ryddige, åpne bokstaver. Er ikke det bra?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg får fnatt av Comic Sans, og sånne tema-greier i Outlook. Eføyblader nedover siden og slikt noe.

Lille Ru sa det. Og under bekrefter Zoë min fordom om comic sans. Jeg skulle til å si at de jeg ser for meg bruke comic sans er typisk lærere og barnehagepersonell som skal gjøre ting liksom litt "kult", "koschli" og "følelsesnært" og har filla peil på estetikk og skjønner ikke at den fonten var en fad som gikk av moten like forever ago. Sorry Zoë, innlegget ditt kom bare så innmari beleilig.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Bruker utelukkende Comic Sans på jobben (lærer).
Oppgaver til elevene, ukeplaner etc skrives med Comic Sans.
Ser at de fleste kollegene mine gjør det samme.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 12-04-08 kl 22:24.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:12   #32
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Comic sans er fælt! Jeg hadde blit sprø hvis jeg måtte lese det på oppgaver til elevene eller ungene mine. Jeg underviser på medier og kommunikasjon, og alle mine elever har totalforbud mot comic sans.

Sitron: sikkert fordi TNR var standardfonten i word før. I nye versjonen er standardfonten calibri, og den er veldig behagelig, uten seriffer.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:13   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

I nye versjonen er standardfonten calibri, og den er veldig behagelig, uten seriffer.

Syns du? Calibri irriterer vettet av meg. Det gjorde for øvrig TNR også. Jeg forandrer alltid til arial.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:15   #34
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Jeg liker den.
Jeg misliker det hvertfall ikke så mye at jeg har måtte bytte til en annen font.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:22   #35
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg skal altså bruke en font uten giraffer. (siden det er mail)

Fonter uten giraffer er nok også greit å bruke på trykk.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:23   #36
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

glitter:

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:24   #37
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er lite dysleksi-vennlig, om du som lærer bruker det på ting som leveres ut til elevene dine.

Tror ikke det er et problem. I tekster rettet mot elever brukes stor font, og det er det som er viktig for en dyslektiker.

Dette er vel ganske leselig?
(...og langt mer leselig enn elevers håndskrift som de leser langt oftere ; )

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Lille Ru sa det. Og under bekrefter Zoë min fordom om comic sans. Jeg skulle til å si at de jeg ser for meg bruke comic sans er typisk lærere og barnehagepersonell som skal gjøre ting liksom litt "kult", "koschli" og "følelsesnært" og har filla peil på estetikk og skjønner ikke at den fonten far en fad som gikk av moten like forever ago. Sorry Zoë, innlegget ditt kom bare så innmari beleilig.

Du har helt rett i dette. Det er for å gjøre det litt mer koselig eller uformelt, om du vil. Hva som er moteriktig er ikke av den største viktighet for den jevne lærer, altså - vi er ikke trendy reklamefolk!

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:26   #38
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Impact, for deg som uttaler deg med tyngde.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:27   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Du har helt rett i dette. Det er for å gjøre det litt mer koselig eller uformelt, om du vil. Hva som er moteriktig er ikke av den største viktighet for den jevne lærer, altså - vi er ikke trendy reklamefolk!

Jeg mener ikke at det må være moteriktig, men det kan godt være litt pent og ikke litt sånn vi-er-over-the-hill-jippi-krampekult. Det er bare en så innmari teit font. Og jeg syns synd på utviklingen av alle elevers estetiske sans som blir utsatt for den grusomme fonten.

Impact er en pen font, men kanskje ikke så brukevennlig sånn til daglig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:28   #40
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen med peiling på fontbruk?

...må forresten moderere ordet "utelukkende" når jeg tenker meg om.
Jeg bruker slett ikke utelukkende Comic Sans - vet ikke helt hvor det kom fra? Ble i overkant ivrig på å forsvare den stakkars, hetsede fonten, tenker jeg.

Jeg bruker det jevnlig, er vel mer riktig.
Verdana og Arial er også flittig i bruk.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
font


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no