Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjøttkraft i kartong?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-20, 12:11   #21
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøttkraft i kartong?

Hvor får dere tak i bein til kraftkoking? Antar at man kan stikke innom den nærmeste dagligvaren med ferskvaredisk? Hva koster slike bein/avskjær?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 12:20   #22
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøttkraft i kartong?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Hvor får dere tak i bein til kraftkoking? Antar at man kan stikke innom den nærmeste dagligvaren med ferskvaredisk? Hva koster slike bein/avskjær?

Jeg bestiller med bein når jeg tar slakt i retur fra slakteriet. Grasfeed, heimeavla og med navn. Driver å ordner slik at jeg kan selge i fremtiden via Rekoring.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 12:42   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøttkraft i kartong?

Jeg bruker terninger, men mannen min sverger til kraft. Hans mat blir bedre enn min, men min blir billigere og går langt fortere.

Jeg lager hverdagsmaten og han festmaten.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 13:10   #24
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Kjøttkraft i kartong?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Hvor får dere tak i bein til kraftkoking? Antar at man kan stikke innom den nærmeste dagligvaren med ferskvaredisk? Hva koster slike bein/avskjær?

Man får kjøpt frosne kraftbein av okse i de fleste matbutikker. Disse er imidlertid ofte veldig skrapa, så for å få god kjøttsmak pleier jeg å hive med en pose oksehaler i tillegg; det er ikke veldig mye dyrere, og da kan du bruke kjøttet også (jeg koker i 2-3 timer - NB: brun kjøttet i ovnen først! - så tar jeg ut oksehalene og plukker av det fineste kjøttet, som jeg bruker i f.eks. cottage pie eller pastasaus, og så hiver jeg beina oppi kjelen igjen og koker noen timer til), og gir veldig god smak.

Ellers pleier jeg å kjøpe 2-3 Stangekyllinger (eller tilsvarende) som jeg skjærer bryst og lår av og fryser separat, så bruner jeg skrogene, bruner dem og koker kraft.

Og for maks råvareutnyttelse: Når kraften er ferdig siler jeg den (koker evt. ned for å konsentrere den), og så tar jeg beina oppi gryta igjen, evt. med litt nye grønnsaker/urter, og så koker jeg en gang til før jeg siler og koker inn. Denne andregangskraften blir selvfølgelig ikke like konsentrert og smakfull, men den duger fint til en hverdagssuppe eller -risotto.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 15:58   #25
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøttkraft i kartong?

Har til gode å koke egen kraft av bein, men lager alltid kraft av skallet når vi har spist reker. Nydelig i fiskesuppe.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no