Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Bruker du de/dem riktig?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-14, 10:41   #61
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ja, det stemmer. (Og om det finnes lærere som faktisk lærer bort at 'de' er tillatt som objekt, må jeg si jeg er litt sjokkert, faktisk.)

Ehm, kan hende jeg blander med at det er "han" som alltid er lov.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 10:47   #62
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Jeg bruker eh...de (?) stadig feil når jeg skriver. :innrømmer: Eneste unnskyldning er at jeg er opprinnelig sunnmøring, som prøver å skrive bokmål så godt jeg bare kan.

Muntlig bruker jeg ikke de/dem.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 14:05   #63
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/...matikk/De_dem/

Er det forresten andre enn noen trønderdialekter som bruker de i stedet for dere?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 17:15   #64
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har aldri hørt om noen som gjør det. Hvorfor trakk du fram akkurat det?

Kan det ha hatt noe med at Storm skrev at hun mente at det var det hun hadde lært, mon tro?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 18:16   #65
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Kollegaen min fra Voss bruker "dekan" for dere.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 21:36   #66
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.538
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Jeg bruker det rett skriftlig da mener jeg. Men i dialekten min sier jeg "dei" uansett

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-08-14, 21:46   #67
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Å, den livsfarlige språkutviklingen. Jeg observerer, forsøker å ikke gremmes.

Apropos språkutvikling, så har femåringen ikke hunkjønnsform av ubestemt artikkel i språket sitt i det hele tatt (hun snakker Tromsødialekt), så hun sier konsekvent "en jente", men altså med konvensjonell hunkjønnsform i bestemt form;"jenta". Dette er visst i tråd med nyere trender i språket, og ikke feil, selv om det for voksne kan høres sånn ut. Det er kjent at det er barn og unge som driver språkendringet, enten vi liker det eller ikke.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 00:50   #68
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Apropos språkutvikling, så har femåringen ikke hunkjønnsform av ubestemt artikkel i språket sitt i det hele tatt (hun snakker Tromsødialekt), så hun sier konsekvent "en jente", men altså med konvensjonell hunkjønnsform i bestemt form;"jenta". Dette er visst i tråd med nyere trender i språket, og ikke feil, selv om det for voksne kan høres sånn ut. Det er kjent at det er barn og unge som driver språkendringet, enten vi liker det eller ikke.

Det var veldig, veldig vanlig med dette bøyningsmønsteret der jeg vokste opp også - utenfor Oslo på 70-tallet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 01:14   #69
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det var veldig, veldig vanlig med dette bøyningsmønsteret der jeg vokste opp også - utenfor Oslo på 70-tallet.

Jeg har aldri sagt noe annet, jeg heller. En jente, jenta. Også 70-tallet. Der jeg vokste opp sa man på dialekt bare "e", riktignok. En gutt, e jente. Ei sa man aldri. Og jeg sier fremdeles en jente, jenta, og en rekke andre inkonsekvente ting.

De og dem har jeg stort sett oversikt over da, men jeg merker at det kàn skli litt ut.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 01:24   #70
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg har aldri sagt noe annet, jeg heller. En jente, jenta. Også 70-tallet. Der jeg vokste opp sa man på dialekt bare "e", riktignok. En gutt, e jente. Ei sa man aldri.

Da er det jo e som er hunkjønnspronomenet - som i Trysil eller andre steder med monoftongering. Hos oss var det "en jente, jenta".

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 06:30   #71
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bruker du de/dem riktig?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det var veldig, veldig vanlig med dette bøyningsmønsteret der jeg vokste opp også - utenfor Oslo på 70-tallet.

Men her i byen er det en endring som er underveis, og som finnes barnespråket, ifølge en kollega av meg som forsker på språkutvikling. Mannen min er innfødt, og har klassisk mønster på dette området. Jeg er fascinert, men for meg (opprinnelig fra Nordmøre) høres det merkelig ut.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no