Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

"Takk for maten"

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-07, 20:24   #1
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

"Takk for maten"

Sånn litt inspirert av Gremlis flerspråklig familie - tråd:

Vi vil gjerne ha, at vores barn skal være høflige, og Mr Dib har da også lært dem å si pent "tak for mad" / "takk for maten" når de er ferdige med å spise.

Siden storebror taler en del fransk til meg, tilføyer han et "merci pour le dîner". Problemet er bare, at man ikke takker for maten i Frankrike (jeg kan faktisk ikke rigtig komme på noen eksempler på ikke-skandinaviske språk hvor man gjør). Ifølge min mor kan folk sågar bli litt småfornermet over det - som om det ikke går av seg selv at man skulle gi en bid. Så jeg har lært storebror en "c'était délicieux" (det var deiligt), hvilket han og mannen igjen synes er potensielt hyklerisk, for hva om man ikke likte maten - hva sier man så ?

Hvordan gjør dere ?

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 20:47   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "takk for maten"

Vi er hyklerske og sier et eller annet pent om maten, dessuten er det helt vanlig i Sveits å takke for innbydelsen når man ankommer stedet. Da blir det litt lettere (for meg) å ikke takke for maten, for det gjør man normalt ikke.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 20:55   #3
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "takk for maten"

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

...
Problemet er bare, at man ikke takker for maten i Frankrike (jeg kan faktisk ikke rigtig komme på noen eksempler på ikke-skandinaviske språk hvor man gjør). Ifølge min mor kan folk sågar bli litt småfornermet over det - som om det ikke går av seg selv at man skulle gi en bid. ...

Ah, nå forstår jeg min svigermor litt bedre. Hun har ikke lært sine barn å si takk for mat av den grunn at det er jo en selvfølge at foreldre gir barna sine mat. Det har hun jo forsåvidt rett i, men jeg trodde at denne holdningen var en av svigermors særegenheter...

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 20:57   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "takk for maten"

Mine svigerforeldre som er amerikanske synes det er besynderlig at lillegutt takker for maten og tar i hånda når han går fra bordet. Dette er noe jeg har med meg fra jeg var liten...
Jeg sier bare at det er "tradisjon" - da sklir det meste gjennom

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 21:20   #5
linka-mor
Aquarist
 
linka-mor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 689
linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Sv: "takk for maten"

Her hjemme er det sjeldent att ungene takker for maten..kanskje når de får noe spesielt godt de har ønsket seg. Men når vi spiser bort takker vi alle, barn og voksne, for maten. Kanskje gammeldags men det er godt innbygget hos både meg og mannen.

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 21:35   #6
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "takk for maten"

Vi har heller ikke takk for maten på persisk. Faktisk tenkte jeg ikke på det før du sa det nå. Men vi sier nå tusen takk da og det finnes ørten måter å si tusen takk på persisk. Eneste jeg kan er den enkelste "Merci"!

Men hjemme her sier vi på norsk takk for maten!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).

Sist redigert av Azi : 24-02-07 kl 21:44.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 21:40   #7
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: "takk for maten"

På konferanser hvor man sitter sammen med en masse halvkjente mennesker, sier man ofte "Takk for skifte" - altså man takker for hyggelig samvær rundt bordet.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 23:22   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "takk for maten"

Jeg tror at barn laerer best ved aa etterape og at man derfor selv skal si det som man synes er riktig paa sitt eget spraak slik at barna laerer dette. I begynnelsen vil de blande litt slik som i takk-for-maten-eksempelet, men etterhvert vil de finne ut av det.

Jeg var selv ganske stresset av at vi paa norsk er ganske uhöflige (har ingen please/bitte/alsjeblieft etc.), og lurte paa hvordan i all verden jeg skulle laere sönnen min aa vaere höflig nok ute blant folk. Jeg synes nemlig ikke at jeg skal korrigere han paa noe som ikke er mitt morsmaal. Heldigvis har han laert denne höflighetsfrasen (og mange andre) av aa höre hva de innfödte sier, saa det var en unödvendig bekymring.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no