Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-06, 11:30   #21
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Kanskje jeg skal lage et nettkurs, ja! Med lekser og prøver og det hele.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:43   #22
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Jeg er med på nettkurs. Gleder meg allerede. Jeg kan bare norsk og svorsk, så det blir nok moro å rette mine prøver.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 12:29   #23
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Behersker fransk og engelsk flytende, forstår mye på tysk og kan si noen få setninger.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:02   #24
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.432
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Jeg har ikke studert språk men bruker engelsk svært mye. Leser og skriver akademisk engelsk daglig, i tillegg til at jeg nesten hver dag snakker engelsk dagligtale fordi jeg jobber sammen med folk fra forskjellige land.

På Sir Lanka hvor jeg har feltarbeidet mitt blir det dessuten et pussig Sri Lanka-engelsk med ord og fraser som egentlig ikke hører hjemme i det engelske språket (typisk for gamle engelske kolonier at de utvikler et litt "eget" engelsk), forenklede setninger (ingen overflødige fyll-ord), og jeg tilpasser tonefallet mitt. ("shall we go and come, five minutes no?" "Will you take and bring?") . Snakker jeg den beste engelsken jeg kan er det ingen som forstår meg (snakker ikke om de med høy utdanning, de er stort sett bedre i engelsk enn meg selv). Pinlig nok tar jeg meg selv i å gli over til denne grusomme varianten av elendig engelsk når jeg snakker med folk fra andre land også, som ikke er helt stødige i språket. Som for eksempel den polske vaskedama vår
Kan noen fraser på Singalesisk, men ikke nok til å føre en samtale (bare nok til å spørre om en slange er giftig, si god dag, takk etc).

Har lært tysk på gymnaset som så mange andre, men siden det aldri har vært brukt kan jeg ikke lenger snakke det. Jeg forstår det meste som blir sagt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 14:20   #25
Månestråle
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 16
Månestråle har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Tror jeg er på nest høyeste nivå både i engelsk og tysk. Har jobbet med engelsk som arbeidsspråk mer eller mindre hele yrkeskarriæren (til jeg begynte for meg selv), og bodde to år i Tyskland i studietida. Siden jeg ikke har studert språk, skorter det nok litt på grammatikken (i alle fall på tysk).

Jobber nå som oversetter av fagspråk mellom engelsk og norsk og fra tysk til norsk. Privat skriver jeg litt tysk (e-post).

Månestråle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 20:00   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.240
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Opprinnelig lagt inn av kiddo, her.

Svensk snakker og leser jeg også flytende, har blitt tatt for å være ekte svenske (men er det noe å skryte av? ).

Jeg har også blitt tatt for å være svensk av en svenske. Han mente bestemt at jeg var skåning.

Jeg snakket 100 % bergensk.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:35   #27
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Bare engelsk og norsk, men jeg har morsmålskompetanse i begge .

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 00:29   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

C1 i engelsk iflg. de sjekklistene, og jeg vil anslå B1-B2 i tysk (B2 i forståelse, men antagelig nærmere B1 når det gjelder egen bruk, da jeg er veldig ute av trening). Og så har jeg veldig rudimentære franskkunnskaper.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 18:50   #29
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Svensk, norsk, engelsk og nederlandsk flytende.
Tysk, fransk og spansk har jeg lest henholdsvis 4, 2 og 2 år. Ikke noe å skryte av, så jeg vurderer å begynne med litt spansk igjen her og nå for å slå i hjel litt tid.
Forøvrig er tysken min blitt heeeelt elendig etter at jeg lærte nederlandsk. Blander litt og fant ut at jeg kutter tysken og holder meg til nederlandsken.

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 21:29   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.385
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Jeg er C2 i engelsk, men det også mitt eneste fremmedspråk. Hadde fransk på skolen, men nå begrenser ordforrådet mitt seg til fisk, kylling, kjøtt og litt høflighetsfraser. Jeg har overlevd en helg i Paris med det. Jeg skjønner bittelitt mer enn jeg kan snakke, men kan ikke følge med i en samtale.

Engelsk snakker, leser og skriver jeg daglig og har ingen problemer med det. Har også bodd i USA, men ordforrådet mitt kan sikkert bli bedre. Det går litt opp og ned alt ettersom hvem jeg snakker mye med.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 21:55   #31
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg snakker og skriver engelsk daglig, så det er på ganske bra nivå - tilnærmet flytende.

Jeg leser og forstår tysk, men jeg snakker ikke tysk frivillig.

I tillegg leser og forstår jeg en del italiensk, men er ikke så flink muntlig ennå.

Jeg signerer Veronal, bortsett fra at jeg ikke kan italiensk, til gjengjeld forstår jeg noe spansk. Jeg skjønner også en del nederlandsk, men helst når det er skrevet.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 22:18   #32
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Engelsken min er god, og hadde veldig godt av noen år som guide og et halvt år i Irland. Tysken min var grei, men nå er den stusslig, uten pleie i mange år. Ikke har jeg lest noe, ikke har jeg snakket noe, og jeg har i grunnen ikke hørt noe tysk heller. Den var helt flytende på slutten av nittitallet, men nå er det triste greier. Jeg har helt basic-spansk forståelse og skjønner også en del latin og italiensk.

Middelalderstudier, mange år i kor, noen år på musikklinje med mange librettoer, musikkuttrykk og litt reising gjør at jeg skjønner en del, kan resonnere meg frem til noe, men jeg kan ikke henge med i en samtale eller si noe særlig selv. Vi hadde nederlandske praktikanter som barn, jeg og søsteren min, så vi snakket nederlandsk da vi var små. Men alt er glemt nå. Jeg kan en god del polske tullefraser og noen nyttige fraser, etter at foreldrene mine har hatt polske landbruksstudenter på utveksling i mange år. Jeg kan be om melk, brød, kaffe og te, samt si god dag og vet navnet på ulike værtyper, ugresstyper og dyr.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 22:39   #33
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg kan en god del polske tullefraser og noen nyttige fraser, etter at foreldrene mine har hatt polske landbruksstudenter på utveksling i mange år. Jeg kan be om melk, brød, kaffe og te, samt si god dag og vet navnet på ulike værtyper, ugresstyper og dyr.

Her sitter det også igjen noen få gloser fra barndomsår med polske arbeidere på gården. Jaiko (fonetisk) er foreksempel egg. Og så kan jeg telle til ti

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 22:52   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Tja, i engelsk er jeg nok en B2, tror jeg. Helt vanlig og kan bruke det i jobbsammenheng, men føler meg ikke på trygg grunn. Hadde planer om å ta et lite kurs i businessengelsk nå, men det var visst tatt vekk.
Har tysk b-språk, men kan overhodet ikke bruke det.
Kunne tenke meg å lære spansk, som jeg egentlig ønsket istedenfor tysk på videregående. Får se om jeg har tid til å følge Gremlis leksjoner.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 22:48   #35
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Jeg bruker engelsk daglig hjemme men Mannen og med engelske venner. Leser engelske bøker som norske.
Forstår og bruker en del nederlandsk, men fremdeles et langt stykke igjen til å prate det skikkelig.

Har kunnet en del spansk, nok til at jeg klarte meg ett år i latin amerika, men usikker på om noe sitter igjen i dag. Har ikke brukt det på mange år nå.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 22:58   #36
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.971
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Jeg har en snodig språkkombinasjon.

Jeg er god i engelsk. På ingen måte perfekt, men de fleste engelsktalende plasserer meg som sørafrikaner eller noe sånt. Jeg skriver ikke like bra, men har jo brukt språket aktivt da jeg studerte og skrev flere eksamner i økonomi på engelsk.

Så har jeg tysk b-språk. Jeg var veldig flink på skolen, men har i liten grad vedlikeholdt språket. Hørte allikevel tysk omtrent daglig, da jeg bodde et år i Ungarn som utvekslinsstudent og det var tysk jeg brukte når jeg skulle kommunisere med lærerene mine de første månedene der.

For jeg kan nemlig ungarsk også. Jeg snakket helt greit ungarsk da jeg reiste derfra, men grammatisk var jeg helt på bærtur (skikkelig pakkis-ungarsk - hvis det er et ord). Jeg var derfor ikke noe særlig flink til å skrive ungarsk heller.

I tillegg har jeg studert litt japansk. Ikke mye, men litt. Jeg skjønner skremmende lite med tanke på hvor mye jobb jeg la ned i å lære meg det. Min beste egenskap på japansk er at jeg forstår japanere som bare har lært engelsk via kana (altså det japanske språksystemet), for uttalen deres er mer japansk enn ungarsk.

Jeg har lyst til å lære spansk, men orker ikke å bruke ressurser på det nå.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 22:59   #37
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Forstår og bruker en del nederlandsk, men fremdeles et langt stykke igjen til å prate det skikkelig.

Når bruker du nederlandsk?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 10:42   #38
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Når bruker du nederlandsk?

Til venners barn, når jeg handler, i det hele tatt når jeg er ute i det nederlandske samfunnet prøver jeg så godt jeg kan å bruke det.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 14:15   #39
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Til venners barn, når jeg handler, i det hele tatt når jeg er ute i det nederlandske samfunnet prøver jeg så godt jeg kan å bruke det.

Ok, så du bor i Nederland! Gøy! Jeg har bodd der jeg og.
Dan kunnen wij nederlands spreken met elkaar! Leuk!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 20:54   #40
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Jeg er tospråklig, norsk og engelsk. Har bodd mange år i utlandet og en periode var engelsken min overlegent bedre enn norsken (da snakket jeg og broren min også engelsk sammen hjemme...) Nå er nok den akademiske norsken min bedre enn engelsken etter åtte år på norsk universitet. Jeg bruker en del engelsk i jobbsammenheng og i kommunikasjon med venner i utlandet.

Og så kan jeg gjøre meg forstått i fransktalende land. Til og med i jobbsammenheng. Men den skriftlige fransken min er elendig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no