Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Orkideer - hvordan stelle?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-15, 21:14   #21
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.139
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Orkideer liker ikke trekk. Ikke varm eller kald. Ellers går det meste bra.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 21:54   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.592
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Jeg vanner den "skikkelig" når jeg kommer på det og orker det, da står i de vann ganske lenge, kanskje en halvtime i vasken alle sammen eller en og en i ei bøtte, alt ettersom hva som passer meg best, alle på en gang går jo fortere men fordrer at vasken er ledig. Bøtte er også veldig greit. Orkidegjødsel i vannet npr jeg kommer på det.

I perioder hvor det er sånn der "oi da, burde jo vannet dem for ei uke siden" får de en liten skvett. Funker fint, det kommer nye blomster på dem, men de trives bedre med den skikkelige vanninga, for jeg har en som begynte å komme med knopper i begynnelsen av len lang sånn "en skvett når jeg kommer på det" periode hvor jeg ikke kom på det så ofte. Og den mistet blomstene en etter en like etter at de spratt ut. den som kom etterpå, når jeg var mer i vanne skikkelig-modus, står fint

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 22:32   #23
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.207
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Vanne skikkelig altså. Det skal jeg vel klare!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 04:17   #24
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Eller ikke vanne skikkelig.
Et eggeglass med vann i uka mener jeg jeg ga min, og den levde og blomstret i flere år.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 08:53   #25
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Jeg har prøvde mye vann, lite vann, glemme å gi vann, klippe ned, ikke klippe ned, stå i mye sollys, mindre sollys.

Ingenting hjelper. De står en stund, så faller den ene etter andre blomsten av og dett var dett. Den siste jeg hadde tok kvelden etter at varmepumpen kom på, enda den sto på en annen kant av stuen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 08:58   #26
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Jeg vanner også skikkelig og lar ikke noe vann stå igjen i ytterkrukken. Jeg har også hørt at de liker glasskrukke/vase. Dette er vel på grunn av at de normalt vokser i andre trær og der er det ikke mye jord. Røttene er da i lys.

Når vi dro på ferie når vi bodde i Miami så satte jeg ut orkideene uten krukke i et tre som delte seg, de klarte seg kjempeflott der og det var jo mange som vokste slik ute i naturen.

Mina har perioder der de ikke blomstrer og slik er det nok i naturen også. Da får de stå og skamme seg litt et sted der jeg ikke ser dem så godt. Da glemmer jeg å vanne dem like ofte men plutselig så har en eller to av dem begynt å blomstre igjen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 11:20   #27
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.357
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Mina har perioder der de ikke blomstrer og slik er det nok i naturen også. Da får de stå og skamme seg litt et sted der jeg ikke ser dem så godt.

Ah, skammekroken, det gjenstår å prøve.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 11:22   #28
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.207
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Ah, skammekroken, det gjenstår å prøve.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 11:22   #29
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.207
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Jeg har prøvde mye vann, lite vann, glemme å gi vann, klippe ned, ikke klippe ned, stå i mye sollys, mindre sollys.

Ingenting hjelper. De står en stund, så faller den ene etter andre blomsten av og dett var dett. Den siste jeg hadde tok kvelden etter at varmepumpen kom på, enda den sto på en annen kant av stuen.



Planter er rare greier ... Noen får man bare ikke til.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 11:44   #30
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Éowyn: blomstene må jo falle av når de er ferdigblomstret.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 11:51   #31
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.207
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.



Planter er rare greier ... Noen får man bare ikke til.

Det minnet meg på mine erfaringer med Hortensia. De henger jo fort med hodet om det er litt varmt, og da jeg kom hjem og fant en nokså trist Hortensia i vinduet trodde jeg det var det og kastet den.
Fikk meg etterhvert en ny, og det samme skjedde igjen, men denne gangen tenkte jeg at jeg skulle prøve å gi den litt vann. Ikke lenge etter var den like fin igjen ... Jadda ...

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 11:55   #32
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Éowyn: blomstene må jo falle av når de er ferdigblomstret.

Ja, men etter det så dør stilken(e).

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 19:47   #33
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Ja, men etter det så dør stilken(e).

Bare la de være i fred.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 19:52   #34
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.592
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Ja, men etter det så dør stilken(e).

Jepp Og da setter du den bak gardinen/i soveromsvinduet eller noe sånn, og gir den en skvett vann i ny og ne. Eller lar den fortsatt stå der den sto, og vanner på linje med de andre. Vanner du "skikkelig" er det viktig at de får renne det av seg. Stå i vann ei stund og trekke til seg, deretter renne av seg, ikke stå i vann i evigheter, enten den er mer eller uten bomst. Og klipper av stilen der den er død. Og så kommer det etter en studn enten en ny stilk, eller ny ut fra der du klippet. Helt sant.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15

Sist redigert av Malama : 13-01-15 kl 20:27.
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 20:25   #35
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Denne tråden kom jammen slm bestilt, for jeg foll en fin orkide i gave i dag, Og jeg har ikke den fjerneste ide om hvordan slike skal behandles.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 20:51   #36
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.207
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Denne tråden kom jammen slm bestilt, for jeg foll en fin orkide i gave i dag, Og jeg har ikke den fjerneste ide om hvordan slike skal behandles.

Jeg er synsk.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 20:56   #37
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Mine kommer ikke tilbake, uansett hvor mange måneder jeg sparer på dem.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no