Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Lite drivhus

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-15, 22:08   #1
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.553
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Lite drivhus

I år ønsker jeg å ha egne tomater, agurker og noen urter på terrassen. Har ikke egen hage, men har plass til et lite drivhus om det ikke tar altfor stor plass.
Hvor bør jeg handle slikt? Glass? Plast? Hva bør jeg tenke på?

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 22:43   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lite drivhus

Jeg kjøpe et billig et i kanalplast for et par år siden for å teste ut litt. Det har fungert aldeles brillefint.
Fordel med plast er at det isolerer bedre enn glass, både sånn at man ikke svir plantene og at det ikke blir kaldt så fort. Men når dette blir for gammelt og slitt så kommer jeg til å kjøpe et større et i glass og bygge med grunnmur. Det er liksom aldri nok plass lell da.

Jeg ville kjøpt av ganske kjent merke, lettere å få tak i reservedeler senere.
Om det står på svært vindutsatt sted så må man kjøpe mer robust enn et billig et.
Ellers må du prøve å plassere der hvor det er mest mulig sol og lys.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 09:12   #3
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lite drivhus

Om det er et alternativ så kan man og bygge. Mannen bygget et i fjor, og det var ikke spesielt vanskelig.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 09:33   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lite drivhus

Hvis du er ny i drivhusbransjen anbefaler jeg å kjøpe et i kanalplast. Jeg er veldig fornøyd med mitt. Lett å holde rent, ikke spesielt dyrt, enkelt å tilpasse med tilbehør og enkelt å holde fornuftig temperatur.

Det som er viktig er at du husker å kjøpe automatisk luftelukeåpner. Hvis ikke blir det for varmt og fuktig der inne, du får sykdom og død blant plantene dine. (Mugg, meldugg, råte).

Når du er erfaren med drivhus og vet hva som skal til, ville jeg gjerne bygget selv eller kjøpt et dyrere/bedre i tre eller pulverlakkert metall.

Jeg tror uansett at jeg alltid kommer til å ha kanalplast i taket, selv om jeg bygger eller kjøper et i trekonstruksjon med glass.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 09:37   #5
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lite drivhus

Vi har bygget med tre og kanalplast. Kanalplast er genialt til drivhus. Svigers har kjøpt et i vanlig plast (fra felleskjøpet), og det er ikke like holdbart, lett å rengjøre eller brukervennlig.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 11:50   #6
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.553
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Lite drivhus

Takk for svar.
Jeg er helt uerfaren med drivhus, så jeg går for et i kanalplast.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 13:06   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lite drivhus

Du kan bare glede deg, altså! Det er så GØY!

Hvis du har tenkt å ha chili og paprika, så bør du så det så fort som mulig for å få avling.
Impecta og Garden Living har godt utvalg.

Jeg anbefaler også at du spanderer noen hundrelapper på en varmematte (de har på garden living) til undervarme. Da får du mye raskere spiring. En lampe er også fint.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 29-01-15 kl 13:44.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 13:11   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lite drivhus

Vi kan ikke ha noe stort i hagen, pga liten hage og fotballspillende gutter.
Er dette noe å ha å terrasssen?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 13:12   #9
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lite drivhus

Jeg har lite drivhus fra Plantasjen (fikk i gave). Det har fungert veldig fint

Drivhuseffekt kan man få til på andre måter enn å måtte ha de store drivhusene, selv de små tar jo stor plass, men det er veldig koselig - og fint for oppbevaring av diverse potter osv om vinteren

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 14:18   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lite drivhus

Ville heller gått for et skap av noe slag, et litt høyere, så det er plass til noe større planter. I tillegg ville jeg lett etter "busktomat", "buskpaprika" osv, så jeg hadde små planter som leverer.

Av paprika kan jeg anbefale Redskin, som er en busk/pottepaprika som gir flott avling.

De har den på Zimtrade.
Her er en god busktomat: http://solhatt.no/butikk/norderas-busktomat/
Let etter agurken Spacemaster, den er buskete i formen og tar lite plass.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 18:16   #11
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.553
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Lite drivhus

Flott med flere innspill!
Kom gjerne med forslag til gode grønnsaksplanter som jeg kan få til.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no