Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-07, 13:26   #21
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Lillesøster på 2,5 sitter i bilstol.

Storesøster brukte pute til hun var 8 år gammel. Det var vel ca ett år før den nye loven kom. Når den nye loven kom så ringte jeg trafikketaten for å forhøre meg. Hun var da 145 cm høy og veide 38 kg. Jeg ringte for å høre hva de mente var sikrest for henne, siden hun veide over 36 kg, men samtidig var under 150cm. De sa at så lenge bilens belte ikke gikk over halsen på henne så kunne hun fint sitte uten pute.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 15:13   #22
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Pssst!!

Om noen har ett sete å selge, så rop ut!

Nå har jeg vært avgårde og kjøpt et bilsete med rygg. Ferrari Sabelt -ett eller annet. Poden er storfornøyd.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 16:16   #23
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Alle mine er sikret etter den ja. Da loven kom var ikke eldstejenta 150 eller 36 kg, men jeg satt henne ikke tilbake på pute. Ho var over 140cm og da så jeg ikke noe poeng med å gjøre henne flau overfor andre. Ho har nå passert 150cm og 36kg.

Mellomste er 129 cm og 21 kg så hun kommer til å sitte på puta si en stund til.

Minstemann sitter i beltestol. Han er 109cm og 17kg.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 17:08   #24
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Er det godkjent med bare pute, eller må der være rygg også? Storebror har Akta RallySport, veldig fornøyd med det.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 18:25   #25
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Sakset fra Trygg Trafikk sine sider:

Sitat:

I vektklasse 2 og 3 er både barnestol (også kalt generasjonsete) og kun bilpute godkjent sikringsutstyr. Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilstol med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr. En stol med rygg og beskyttelse på siden og rundt hodet gir atskillig bedre sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner. Både bilputen og barnestolen må brukes sammen med bilens trepuntsbelte. En beltestol er konstruert for å tilpasse trepunktsbeltet til barnets kropp og gjør at barnet sitter riktig selv om det sovner. Diagonalbeltet skal ligge over skulderen og hoftebeltet skal ligge over hofter og lår, og ikke over magen.
Dersom barnet sitter på kun bilpute finnes det beltestyrere til bruk sammen med puten, for å sikre at beltet ligger riktig over skulderen. Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til at beltet skjærer seg inn i bryst og mage ved en eventuell kollisjon.

Resten av artikkelen finner du HER

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 18:27   #26
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

HVa er vektklasse 2+3?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 18:28   #27
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

HVa er vektklasse 2+3?

Sorry...
Gruppe 2: Vekt 15-25 kg Gruppe 3: Vekt 22 - 36 kg (4 - ca 11 år)

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 18:28   #28
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Så pute er ikke godkjent for barn under 15 kilo? Står dette i loven?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 18:29   #29
Eria
Fångad av en stormvind
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Innlegg: 1.147
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

***

__________________
Torden (03), Bris (05) og Lyn (07) + to ekstra (96 og 05)
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

Sist redigert av Eria : 29-10-08 kl 15:07.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 18:36   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Joda.

Babyen sitter i midten i babysete, mellomsøster (3 år, 12-13 kilo, under meteren) sitter bakovervendt i barnesete og storebror (snart 5 år, over 20 kilo, ca. 120 høy) sitter i barnestol med bilens trepunktsele. Jommen var det ikke plass til alt det i den relativt lille Toyotaen!

Vi bruker av og til bare pute til storebror, av praktiske årsaker (hvis setet hans er til vask eller før lillebror ble født, hvis vi hadde med ekstra barn).

Det er jo utrolig upraktisk å ikke kunne ha de største små foran, da... Skal vi ha med et ekstra barn fra barnehage så er det jo helt umulig. Men sånn er det bare.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 18:44   #31
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så pute er ikke godkjent for barn under 15 kilo? Står dette i loven?

Jo, det er det.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 18:47   #32
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Jo, det er det.


Er hva? Pute er godkjent?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 19:19   #33
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Snuppa på 3 1/2 sitter forovervendt i et Britax Two Way Elite i den ene bilen(hun har spydd seg gjennom de siste 200 milene av ferien, så vi snudde henne på hjemturen ... ), og bakover i et Akta Graco Cosmic sete i den andre (korttur-) bilen.
Prinsessa på 8 har Besafe 1 2 3 i den ene bilen og en annen pute-stol i den andre.
Storebror er 11 og er kun sikret med bilens sikkerhetsbelter.

(Skulle ønske det fungerte bedre å ha snuppa bakovervendt på langkjøringen, og at hun kunne sitte slik til hun var i alle fall 4 ... Vi prøvde å gi henne reisesyketabletter, men hun ble likevel bilsyk.)

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 19:29   #34
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

ja min 4 åring på 115 cm og 16 kg sitter på en Recro start stol[ala putestol og fremovervendt]
og min 4mnd jente sitter i en akta baby bilstol til 13 kg.



Turbo er sur for at han ikke får sitrte fremme for det får ei i bhg, på putebilstol i både moren og farens bil....
Jeg synnes det ser skummelt ut

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 19:38   #35
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Poden sitter bakovervendt i Akta Graco Cosmic XTP hjemme, og et uten XTP hos svigers. Han er straks 3 år, noen-og-nitti cm og 13-14 kg kanskje?
Han har kjempeplass, og foretrekker selv å sitte bakovervendt.

Han sitter forovervendt i mine foreldres bil når vi ikke kan hjelpe til å montere setet. Heller forover og fast, enn bakover og feilmontert. (Jeg har forøvrig reservert et nytt sete til å ha fast der.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 19:55   #36
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Vesla på 7 år har pute/sete. Da våre to eldste, som nå er 13 og 15 år, var i samme alder brukte vi ordentlig sete, men med den bilen vi har nå så er det ikke plass til barnesete med alle tre baki. Vi har også bare to nakkestøtter bak så jeg liker ikke å kjøre bil med hele familien. Vesla har begynt å bli såpass stor at hun må også ha nakkestøtte.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 19:57   #37
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Jeg er så glad for slike tråder, for det er mange som ikke vet hva som er anbefalt! Jeg har i dag vært passasjer i en bil med et barn på fire år som satt uten pute eller stol, og jeg synes det er helt grusomt at foreldrene ikke bryr seg mer om barnets sikkerhet.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 20:41   #38
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Barna er sikret etter forskriften, ja. Minsten i bakovervendt stol, de store på hver sin pute (og jeg skal kjøpe sete med rygg for jeg er ikke helt komfortabel). Men jeg må innrømme at jeg tidligere i uka kjørte med barn som ikke var tilfredsstillende sikret i bilen. Alle var festet med setebelte, men en i forsetet og en i midten i topunkts. Alle fire guttene var iført fullt hockeyutstyr så de var i det minste godt polstret..... Men kjører ikke med noen god følelse i magen, nei. Når jeg får kjøpt sete med rygg blir de to andre ekstraseter til de gangene vi eventuelt skal ha med ekstra barn.

Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 21:02   #39
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Christian som er 9 år var allerede større en målene da loven trådde i kraft. Han er nå 145cm lang og veier litt over 40 kg. Så det er ingen puter som passer til ham. Så han bruker vanlig sikkerhetsbelte. Men har planer om å kjøpe en pute til å ha liggendes i bilen i tilfelle vi skal ha med en kamerat av ham i bilen.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 21:13   #40
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Jepp, mine sitter som de skal etter loven. Dessverre må vesla sitte forovervendt i hverdagene fordi hun sparker storebror i ansiktet.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no