Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om slike uttalelser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-08, 15:08   #1
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva synes dere om slike uttalelser?

Jeg reagerer litt her inne når jeg ser innlegg hvor folk beskrive hvilke handlinger de ønsker at personer som er stilt for retten skal få gjennomgå. Jeg har på ingen måte noen medlidenhet med mennesker som har begått overgrep, drap, voldtekter eller andre ugjerninger. Men å skrive kommentarer som f.eks. at vedkomne burde vært kasterert med en sløv kniv, straffepult med en påle syntes jeg rett og slett ikke noe om.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:21   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Jeg var en av de som sa dette (kastrasjon ved hjelp av sløv skje og plasthammer), og jeg sa med en gang etterpå at jeg ikke mente det. Jeg ville anta at enhver leser skjønte at dette var et uttrykk for hva jeg syns om handlingene vedkommende hadde gjort, men at jeg selvfølgelig ikke mener at dette er en straffemetode jeg er for.
Nå ser jeg jo at vi har en del her inne som leser det som skrives helt bokstavlig, så jeg bør kanskje la være å skrive annet enn akkurat det jeg mener.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:22   #3
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Jeg synes det er helt greit med sterke reaksjoner.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:24   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Jeg har ingen problem med å forstå denslags reaksjoner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:25   #5
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Jeg så for meg en hel rekke ting bli utført på monsteret i Baneheia-saken.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:27   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Hm. På den ene siden så virker faktisk det å si "Jeg synes de skal bli kastrert med en sløv plastskje" mindre drastisk enn å si "Jeg synes det skal være dødsstraff".

Dette fordi jeg tolker utsagn som er litt fargerike til å være mer et uttrykk for et sinne enn et faktisk ønske.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:31   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Jeg antar at det var min uttalelse du sikter til, og jeg innbiller meg at de fleste her inne forstår at jeg ikke mente det bokstavlig. Det var ment som et "symbol" på hva jeg mener om mennesker som utfører slike handlinger mot andre mennesker med viten og vilje. Og i sær mot barn.

  Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:32   #8
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hm. På den ene siden så virker faktisk det å si "Jeg synes de skal bli kastrert med en sløv plastskje" mindre drastisk enn å si "Jeg synes det skal være dødsstraff".

På kornet.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:33   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Jeg synes det er både OK og forståelig.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:37   #10
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Jeg tar det ikke det ikke bokstavelig men det faller ikke for meg å skrive slike ting, kanskje derfor jeg reagerer på det. Ser forresten ut som jeg er alene om det, var i grunnen det jeg lurte på

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:37   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hm. På den ene siden så virker faktisk det å si "Jeg synes de skal bli kastrert med en sløv plastskje" mindre drastisk enn å si "Jeg synes det skal være dødsstraff".

Nettopp. Det er stor forskjell på hva man i et emosjonelt øyeblikk kunne tenke seg å gjøre, og hva man faktisk mener at bør gjøres.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:38   #12
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Slike uttalelser synes jeg er helt greit, fordi jeg regner med at perwsonen ikke ville gjort det, men mener at det vedkommende har gjort er helt forkastelig. Kunne godt funnet på å si det om enkelte selv. F.eks. incestsaker o.l.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:39   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hm. På den ene siden så virker faktisk det å si "Jeg synes de skal bli kastrert med en sløv plastskje" mindre drastisk enn å si "Jeg synes det skal være dødsstraff".

Jeg er forsåvidt enig i det. Samtidig som uttalelser av typen HH sikter til faktisk gjør meg kvalm og uvel. Jeg synes de er unødvendige. Jeg kan forstå at folk reagerer slik, men må det alltid skrives? Om man faktisk ikke en gang mener det?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:39   #14
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Jeg syns slike uttrykk er helt greie for å beskrive de følelsene man får når man hører om slike voldshandlinger. Som de fleste pleier å spesifisere, mener man ikke dermed at det er kastrering som sløy kniv som burde være den faktiske reaksjonformen overfor forbryterne.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:40   #15
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Jeg tar det ikke det ikke bokstavelig men det faller ikke for meg å skrive slike ting, kanskje derfor jeg reagerer på det. Ser forresten ut som jeg er alene om det, var i grunnen det jeg lurte på

Jeg har en tendens til å reagerer mer på selve ugjerningen enn det man evt. måtte kalle h*n som har begått ugjerningen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:40   #16
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er forsåvidt enig i det. Samtidig som uttalelser av typen HH sikter til faktisk gjør meg kvalm og uvel. Jeg synes de er unødvendige. Jeg kan forstå at folk reagerer slik, men må det alltid skrives? Om man faktisk ikke en gang mener det?

Det er nettopp slik jeg føler det også.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:41   #17
Maia
Fullverdig medlem
 
Maia sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 63
Maia er litt kul
Standard

Sv: Hva synes dere om slike uttalelser?

Reagerer ikke på det. Skjønner jo at det som oftest (håper jeg) ikke er ment helt bokstavelig.

Maia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:42   #18
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva synes dere om slike uttalelser?

Jeg skjønner det liksom ikke helt. Det at man blir skikkelig opprørt over vold gir en lyst til å utføre vold, evt fantasere om det?

Jeg synes hevn er ubrukelig som rettferdighetsprinispp. Og hevntørst er ikke en følelse jeg har spesielt stor sympati for. Selv om jeg selvfølgelig kan forstå det.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:42   #19
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva syntes dere om slike uttalelser?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har en tendens til å reagerer mer på selve ugjerningen enn det man evt. måtte kalle h*n som har begått ugjerningen.

Det gjør selvsagt jeg også(håper ingen her tror noe annet) men jeg liker allikevel ikke slike utsagn som det jeg nevnte i hovedinnlegget.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 15:42   #20
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om slike uttalelser?

Blir dere kvalm og uvell av uttalelser som "han som voldtok og drepte to små barn i Baneheia burde vært kasterert med en sløv kniv"? Dere skjønner altså ikke den forakten man føler når en voksen mann voldtar og dreper små barn? Det betyr ikke at man ønsker et rettssystem som bygger på kastrering, hevn og tortur, det betyr at man blir helt hinsides trist, kvalm og sint over det mannen faktisk har gjort.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no