Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Planeten - på tide å velge" (NRK)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-07, 20:56   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"Planeten - på tide å velge" (NRK)

Følger mange av dere med på "Planeten" som går på NRK, tirsdager?
En forferdelig viktig dokumentar-serie som jeg håper blir sett av flest mulig.

Det er skremmende hvordan folk flest (inkl. undertegnede) ikke helt klarer å forholde seg til at jorda ødelegges av menneskene, hvor dramatisk det er. Det er visst for stort til å fatte at enhver av oss faktisk MÅ gjøre noe, for at dette skal nytte. Vi kan ikke vente på at politikerne, eller andre høyrer makter skal fikse dette for oss.

"Hva MÅ vi gjøre? Vi ikke gjøre noen ting. Men det får konsekvenser."

Våre kjære barn skal overta jorden. Vi må gjøre noe for dem!

Hva gjør dere for miljøet?
Er dere bevisste? Bekymret?
Eller har dere lett for å skyve det unna?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 20:15   #2
Piglet
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 25
Piglet har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Planeten - på tide å velge" (NRK)

Planeten vår! Jeg har ikke fått med meg denne serien...desverre. Egentlig en typisk meg serie. Men derimot fikk jeg med meg filmen på TV2 lørdags kveld med Al Gore. Utrolig skremmende.
Da jeg slo av tv'n og filmen var over, satt jeg med en følelse at vi lever på en tikkende bombe. Kommer det en ny istid? Hvis polene smelter i en slik faert som de gjør nå, hvor skal da to milliarder mennesker gjøre av seg (folk som bor i feks.Bangladesh,Japan,Nederland,India...)? Vi utrydder skoger som er livsviktige for oss. Og vi utrydder fantastiske dyrearter. Jeg synes det er både bekymringsfult og trist med tanke på mine barn og evnt.kommende barnebarn. Hvordan vil verden se ut om 15 år til? Jeg håper stormakter som USA tar til vettet og at vår lille nasjon også tenker mer langsiktig og uegoistisk.
Jeg for min del prøver å tenke miljø, og lære barna til å tenke bevisst på det. Nå skal jeg inn i politikken og ønsker å ha dette som min kampsak!!!

Piglet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 20:22   #3
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Planeten - på tide å velge" (NRK)

Jeg er tilhenger av "Simple living" (altså forbruke mindre enn jeg "ønsker"). Jeg er litt flink til det, synes jeg.
Det jeg absolutt kan og bør bli bedre på, er å redusere bruken av bil i det daglige.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 20:30   #4
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Planeten - på tide å velge" (NRK)

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Hva gjør dere for miljøet?
Er dere bevisste? Bekymret?
Eller har dere lett for å skyve det unna?

Jeg gjør det jeg kan. Som å resirkulere, være bevisst på forbruk. Jeg har fått meg gulvvarme og bruker mye mindre strøm. Jeg bruker kollektiv.

Jeg er kjempebekymret og det er skremmende hvor fort global oppvarming nå skjer.

Men som Al Gore og viste.. vi kan gjøre noe og det er ikke for sent enda, men da må vi prioritere miljøet for oss selv og det tror jeg svært mange har vankelig for å gjøre

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 20:31   #5
Piglet
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 25
Piglet har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Planeten - på tide å velge" (NRK)

Bruken av bil er jeg veldig enig i. Jeg er en liten synder der. Men nå som våren er her, er det bare å pusse på sykkelen og ta på seg en alt for trang sykkelshorts!
Det handler om de små tingene vi gjør i hverdagen. Som feks.bilen, velge økologisk, skal man kjøpe båt er man bevisst på hvor tresorten kommer fra...slike ting! Alt hjelper!

Piglet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 20:36   #6
Piglet
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 25
Piglet har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Planeten - på tide å velge" (NRK)

Ja, det med sortering er så viktig. Jeg så en repotasje på nyhetene om akkurat det. Det er ikke alle som "gidder" å sortere. Og i den repotasjen viste de hvor sykt mye vi kaster...som burde vært sortert. Det tar i underkant av ti sekunder å brette en melkekartong...how hard is that?
Jeg er like bekymret som deg, Georgine!

Piglet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 13:47   #7
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Planeten - på tide å velge" (NRK)

Jeg sorterer papp/papir, glass og gjenbruksflasker.
Vi har ikke matsortering i kommunen, men vi kunne selvsagt laget en kompost i hagen. Vet for lite om det ennå, og har litt liten hage.

Når jeg får jobb her i kommunen, kommer jeg til å bruke bilen mye mindre.
Da kan jeg gå eller sykle til jobb. Nå står jeg i kø nesten daglig... Tar for lang tid å bruke kollektivt (blir 3 skift x 2) Har ikke råd til dieselbil med det første, og EL-bil blir for liten til familiebil.

Klær gir jeg til Fretex/UFF eller andre som vil ha.
Jeg vil gjerne ha økt tilgang på økologisk bomull, bomullsplanter som er dyrket uten masse giftige sprøytemidler - farlig både for miljøet, bomullsarbeideren og forbrukeren. Har begynt å bestille litt til kommende baby + satser på arving av klær.

Bruk og kast-samfunnet vårt er igrunn avskyelig!
Så er jeg er altså ikke noe prakteksemplar selv, men jeg er klar for å bruke hodet en god del mer, med tanke på miljøet.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 21:44   #8
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Planeten - på tide å velge" (NRK)

Du vet det Amelie, vi kan dele en matavfalls-søplekasse.
Han bonden som styrer med det, krever visst at det må være tre familier sammen om en kasse. Det er den traktoren som suser forbi her på tirsdagsmorgenene.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 21:15   #9
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Planeten - på tide å velge" (NRK)

Åh, det visste jeg ikke!! Kanskje det, Nelly?

Men kanskje dere vil være med å flytte til en økolandsby også?
F.eks her i Hurdal:

http://www.hurdalecovillage.no/

Noen ganger frister den tanken VELDIG.
Men det har sine fordeler og ulemper tenker jeg.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 21:24   #10
Piglet
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 25
Piglet har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Planeten - på tide å velge" (NRK)

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Åh, det visste jeg ikke!! Kanskje det, Nelly?

Men kanskje dere vil være med å flytte til en økolandsby også?
F.eks her i Hurdal:

http://www.hurdalecovillage.no/

Noen ganger frister den tanken VELDIG.
Men det har sine fordeler og ulemper tenker jeg.

Kjempe koselig med en økolandsby! Tenk at det fins! Fantastisk! Lykke til med prosjektet!

Piglet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 21:18   #11
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Planeten - på tide å velge" (NRK)

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Åh, det visste jeg ikke!! Kanskje det, Nelly?

Men kanskje dere vil være med å flytte til en økolandsby også?
F.eks her i Hurdal:

http://www.hurdalecovillage.no/

Noen ganger frister den tanken VELDIG.
Men det har sine fordeler og ulemper tenker jeg.

Det der, er INGENTING for meg.
Jeg er så sær, at å bo i rekkehus er på grensen til hva jeg tolererer av nabosamhandling.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no