Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Mus i hus - råd please!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-11, 19:35   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mus i hus - råd please!

Jeg bor i sommerhuset mitt fortiden fordi jeg er på jobb i nærheten. Det er et gammelt hus, og vi vet det er mus her. For et par vintre siden hadde vi hatt storinvasjon, og det så ikke ut her når vi kom. Da måtte vi vaske og rydde og kaste i timevis før vi kunne starte sesongen.

Jeg skal reise hjem i morgen og begynte på pakke ammen sengetøy akkurat nå. Da jeg tok av sengetøyet på den fine gamle dukkesengen til pøbelprinsessen, spratt det to mus frem når jeg tok av sengeteppene til dukkene. Og jeg har hørt dem i veggene og på krypeloftet. I natt bråkte de så mye bak veggen på soverommet at jeg våknet og kastet en bok i veggen. Da ble det stille.

Er det noe vi kan gjøre for å unngå at de flytter inn når vi straks flytter ut for i år? jeg pakker ned alt av løse puter og tekstiler i plastbokser, men de krabber opp i sofaer og senger. Jeg har tenkt å pakke inn sengen vår i bråkete presenning i håp om at de skal la være å være der. Men hva mer kan jeg gjøre?
Feller må jo tømmes etterhvert. Funker musegift?

Hjelp.

Jeg er ikke hysterisk redd for mus, men jeg liker dem ikke. De ødelegger jo alt mulig.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 19:37   #2
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mus i hus - råd please!

Katt.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 19:46   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mus i hus - råd please!

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Katt.

Jeg vet. Men vi bor jo ikke her, og det er ikke særlig snilt å låse inn en katt her hele vinteren heller.

Nå var jeg der oppe igjen, og da var de i sengen til pøbelprinsessen. Hun våknet en natt i sommer og gråt fordi hun hadde drømt at det var en mus i sengen hennes. Jeg tror ikke hun hadde drømt, jeg - de bor tydeligvis der, frekkingene.

Hvis de betaler låneuutgiftene på huset fra september til mai, kan jeg vurdere å la dem bli. Men jeg kjenner ingen solvente mus.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 19:48   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.393
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mus i hus - råd please!

Vi har noen små greier fra Rentokil som står rundt huset. Der spiser møssene av noe og så blir de tørste, tror jeg. Det vil si de drar ut på jakt etter vann og det finnes jo som regel utenfor huset. Det har fungert bra hos oss (men vi var ikke veldig plaget).

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 19:50   #5
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mus i hus - råd please!

Vet du hvor de kommer inn? Hvis du finner hullene, kan du tette dem med stålull, det er svært effektivt. Se blant annet etter hull langs med rør og slikt. Vi hadde et stort museproblem for noen år siden, men etter at vi fant ut hvordan de kom inn i huset og fikk stappet i stållull, har vi knapt sett noen inne i det hele tatt.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 19:55   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mus i hus - råd please!

Problemet vårt er at huset er over hundre år gammelt og det er sprekker og åpninger overalt.
Mannen skal ned i helgen og hente alt sengetøy og slik som jeg pakker nå, jeg har nemlig mikrobil og liten plass. Han får gå til MannenSomVetAlt i FK-butikken og be om råd.

Huff. Jeg skal jo sove her i natt også.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 19:59   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mus i hus - råd please!

Kjøp deg et par metallbokser og fyll de med musegift. Det finnes flere typer. Jeg vet at bl.a. Felleskjøpet (favorittbutikken min!) har noe som er mer effektivt enn den du får i vanlige butikker. Det er vel noen små blokker du fester inni disse metallboksene. Metallboksene er fine fordi man da unngår at bikkjer, katter eller andre dyr spiser/slikker på giften.

Vi har brukt slike både på en hytte vi har tilsyn på, og ved vårt eget hus før vi fikk katter. Det funket veldig greit og vi hadde aldri problemer med at mus døde og råtnet i veggene osv. De trekker ut fordi de blir tørste, visstnok.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 19:59   #8
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mus i hus - råd please!

Vi har også et gammelt hus, men vi fant de viktigste hullene likevel. Men det er kanskje mindre jobb å forsøke med gift.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 20:15   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mus i hus - råd please!

jeg har funnet en åpning fra vegg/krypeloft inn på barnerommet nå. Men stålull har jeg ikke i hus, selvsagt. Mannen får oppsøke Felleskjøpet når han kommer ned på fredag. Dessuten tror jeg han skal få æren av å pakke sammen sengen til pøbelprinsessen. Jeg orker ikke nå.

Pøbelgemalen løp forresten rundt med byggeskum og tettet i vei i fjor sommer. Problemet er vel at huset står på tørrmur, og det er sprekker som vi ikke ser engang, så de klatrer nok inn under panelet og inn i veggene og derfra inn der de vil, dustene. Jeg vet at det har bodd noen i kjelleren her i sommer, men der har det vært flom fordi det har regnet så mye, så det er vel derfor de har trukket opp i huset og ned i sengene.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 11:04   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mus i hus - råd please!

Nå er huset fullt av musegiftstasjoner.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 11:12   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mus i hus - råd please!

Musegift duger, men husk også å legge ut gift ute, på sikre plasser.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 10:16   #12
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.778
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mus i hus - råd please!

I mer nymotens hus er det vanlig å ha musesperre på panelet ute, altså sikre under panelet. Hos meg falt to klosser ut, og vips! hadde jeg mus i panelet om høsten. Fikk satt de på plass og like vips! kom det ingen mus neste høst.

Men her må det nok kombineres med ulike tiltak. Feller er jo opplagt.

Man kan kjøpe naftalin-kuler som mus ikke liker lukten av:

http://www.otramaling.no/teknisk.html

Det finnes også slike museskrekk- greier man kan sette i stikkontakten hvis det er strøm i huset, de sender ut lydbølger som dyr ikke liker. Men det er omdiskutert om de egentlig virker;

http://www.huseierne.no/Hus-Bolig/Ny...---virker-det/

Ellers kan du jo ha en litt diger slange på hytta

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no