Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Å spille et instrument uten å kunne noter

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-10, 10:44   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Man må jo ikke utnytte et hvert talent. Noe kan man bare gjøre fordi man liker det. Ønsker man å lære noter og har glede av det, så gjør det. Ønsker man bare å spille og glede seg over det man får til og musikken, så gjør man det. Musikken betyr ikke noe mindre for det, og man er ikke noen dårligere person fordi man ikke streber så veldig. (veldig forfekter av indremotvitasjon for fritidssysler)

Joda jeg er enig i det. Men jeg mener like fullt at hvis man virkelig har lyst til å spille og har et stort talent, vil det være synd å ikke kunne et redskap som noter som er så lett å lære og vil kunne utvide perspektivet betraktelig. Hvis man ikke har lyst er det en helt annen sak.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 12:50   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Sjærsten improviserte seg gjennom Måneskinnssonaten, altså første del. Han kan ikke noter. Jeg mistenker at det er fordi han ikke VIL kunne noter, but still.

( )

Allikevel er det ikke ofte jeg hører noen spille veldig bra som ikke enten har spilt hele livet, eller kan sin teori.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 19:51   #23
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Klassik fordrer noter, men det er jo ikke interessant for deg. Men kan du besifring? Vet du hvilke toner som hører sammen i en akkrod, at F har F, A og C i seg, osv, så kommer du langt med det.
Er man musikalsk og har gehør, hører man hvilke akkorder som kommer etter hverandre i en melodi og kan klare seg godt og lenge med det.

Jeg kan spille akkorder, men er ikke bevisst på hvilke toner de inneholder. Kan ikke navnet på de sorte tangentene engang. Men det er ikke noe problem å spille på de. Så antar at jeg kan besifring?

Jeg lærte meg å spille Tears in heaven, av en venninne, en gang for lenge siden. Fikk det bare for meg at den SKULLE jeg lære, og med det så kom det mye nyttig lære. Da forstod jeg hvordan en melodi bygges opp, hvordan man spiller med mer enn en finger osv.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 20:05   #24
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er klassisk skolert og er ganske notebundet, men samtidig gir det mange fordeler å ha teorien i bunn og forstå hvorfor akkordene er bundet sammen på den måten de er. Jeg kan tranponere, se sammenhengen mellom akkordene og høre musikken i hodet bare ved å lese notene
Jeg kan spille (litt) piano og gitar etter besifring (akkorder), men i mitt hode bygger besifringen på noter jeg ser for meg i hodet.

Jeg må helt ærlig si at jeg synes det er litt teit å ikke lære seg noter, for det blir litt som at joda, man kan jo lære seg ting utenat, man trenger jo ikke lære å lese. Men gleden over litteraturen blir større av å kunne lese, slik gleden over musikkutøvelse blir større av å kunne noter.


Teit å ikke lære seg noter?

Det blir litt som at man ikke kan ha en hobby, uten å bli "proff"? Man kan ikke strikke med mindre man kan lese en strikkeoppskrift, man kan ikke lage noe mat uten å lære seg å lage hvit saus først, man kan ikke male et bilde til stua si, uten å kunne fargelære osv.

Jeg kan høre musikk, og spille det fordi jeg ser det for meg i hodet. Forskjellen på meg og en som er skolelært med noter, er at det ikke er basert på teori, men det er mer intuitivt. Det handikapet jeg har, er at om noen gir meg en ukjent sang på et noteark, så står jeg fast. Det er ikke snakk om å pugge noe egentlig. Spiller man bra på gehør, så er puggig unødvendig.

Jeg tror kanskje at det må være større glede jeg da, og mer kreativt å kunne skape selv fra eget hode, fremfor å lese av andres noteark. Det er litt derfor jeg ikke vil lære noter først. Tenker at det kan være ok å supplere med noter, om det skulle føles nødvendig å kunne lese av andres verk uten å kjenne melodien, men ser liksom ikke helt når jeg skulle få bruk for den egenskapen, her hjemme i stua?

De fleste kan vel lære seg å spille etter noter hvis de vil det nok, mens ikke alle kan spille på gehør. Tror det er best å utvikle de naturlige ferdighetene først jeg, men det er jo interessant å høre hva andre mener.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 20:10   #25
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.


På den andre siden, hvis man er en sånn en som har musikk i blodet fra fødselen vil det jo være utrolig synd å ikke tilegne seg det redskapet noter er. Det blir jo som å ha all verdens språktalent og lære seg mange fremmedspråk, men aldri lære seg å lese slik at man kan få glede av litteratur.

Ikke alle liker å lese bøker selv om de kanskje har et språktalent. Jeg har ingen ambisjoner om å bli proff musiker, for å si det sånn. Søstern min spiller 4 instrumenter i en alder av 16 år, og er vel mer der......

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-10, 22:06   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Hvorfor gidder du å spørre når du er så oppsatt på at det er best for deg å spille uten å lære deg noter?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 12:55   #27
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Altså hvis du antar at du har såpass gehør og forhold til musikk at du vil klare å lære deg en del ting uten noter, så er jo det helt greit. Jeg personlig har spilt siden jeg var 5, og det er jo i 28 år. Altså.... har jo brukt mye tid på øving oppgjennom årene, satt meg inn i akkorder ut fra hefter, og oversatt en del noter til bokstaver. Så ting tar jo litt tid uansett. Du må bare finne veien som du selv vil trives med best.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 20:47   #28
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvorfor gidder du å spørre når du er så oppsatt på at det er best for deg å spille uten å lære deg noter?

Fordi jeg er nysgjerrig på hva andre mener. Det kunne jo hende noen kom med gode argumenter som gjorde at jeg skiftet mening. Jeg hadde heller ikke forventet at noen skulle si man var teit, så da svarer jeg like gjerne på samme måte. *barnslig*

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 21:41   #29
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Forskjell på å si at du er teit og å synes at det er teit å gå inn for å lære seg et instrument uten å gidde å lære seg basic musikkteori.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 21:49   #30
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Forskjell på å si at du er teit og å synes at det er teit å gå inn for å lære seg et instrument uten å gidde å lære seg basic musikkteori.

Nei teit er knyttet til en handling styrt av subjektet, så i bunn og grunn er det jo det samme.

Reagerte på samme måte som hovedinnlegger, men har lært meg at Mim vil stikke folk litt, såre litt sånn legitimt i ny og ne, og at man bare må heve seg over det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 21:50   #31
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Åh, det er de brillene vi har på i dag, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 21:52   #32
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Åh, det er de brillene vi har på i dag, altså.

Pft... det har du da sagt selv.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 21:53   #33
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Hæ? Det skal betraktelig hardere skyts til før jeg roper opp om hersketeknikker, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 23:24   #34
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Reagerte på samme måte som hovedinnlegger, men har lært meg at Mim vil stikke folk litt, såre litt sånn legitimt i ny og ne, og at man bare må heve seg over det.

What? Guri, så hårsåre vi var her, da? Fordi jeg sier -etter å ha spilt selv og sammen med folk med ulik bakgrunn i årevis- at det ser ut til å være en fordel å kunne noter og basic teori hvis man vil bli litt god?

Det skal nemlig veldig veldig mye talent til å bli litt god hvis man ikke kan noter. Og helt sinnssvakt med arbeid. Mens hvis man kan noter, så skal det ikke like mye til. Man kommer gratis til veldig mye om man kan noter. Man kan åpne sangboken og spille og synge HVER ENESTE sang som står der. Man kan spille alt man kommer over, man kan spille sammen med andre, til og med uten å ha øvd noe særlig. Man kan kjapt lære seg masse masse musikk. Og man har SÅ mye mer glede av å kunne spille hvis man kjapt blir litt god. Og det er mye morsommere å spille hvis man er litt flink.

For å si det enkelt: Hva er lettest, tror dere? Lese Peer Gynt høyt eller lære det utenat av noen som må lese det for deg for så å deklamere hele greien?

Men Joika burde jo selvsagt ha skrevet i hovedinnlegget at hun utelukkende ville ha bekreftelse på at man blir den neste Mozart om man ikke lærer seg noter.

Mens jeg kan jazze videre på Spurvelurven, med kjappe grepskift og fingerspill, kun 3 mnd etter jeg begynte å spille gitar. det hadde jeg faktisk ikke fått til uten å kunne noter, gitt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 23:46   #35
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.305
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Jeg er enig med Mim i at det er En Lur Ting å lære seg noter. Du får så utrolig mye gratis senere - det er jo et helt eget språk! Jeg har også spilt siden jeg var liten, og da jeg på høyskolen ble syk i perioden vi skulle lære å spille gitar så var det ikke noe problem for meg å fullføre emnet. Jeg fikk lånt meg en gitar, og lærte meg på få timer å spille sangene i boken - fordi jeg kunne noter.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 21:35   #36
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Lærte ikke alle noter på ungdomskolen da? Eller er det noe mer hokuspokusaktig enn det dere tenker på når dere skriver "kunne noter"?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 21:43   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Lærte ikke alle noter på ungdomskolen da? Eller er det noe mer hokuspokusaktig enn det dere tenker på når dere skriver "kunne noter"?

For å si det sånn - jeg "lærte" mye på ungdomsskolen som jeg ikke akkurat mestrer. Noter kunne godt vært en av de tingene hvis jeg ikke hadde hatt bruk for det på fritiden. Jeg tenker vel på det å kunne noter som litt mer avansert enn det vi lærte der, selv om vi lærte systemet.

Åh nå fikk jeg flashback til 4. klasse og blokkfløyteundervisning. Gal-gal lærer som ropte fra kateteret "Itte blæs i fløyta før je si'r i frå"! - og stakkars den som ikke hørte etter.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 21:51   #38
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Hvis du er motivert for å spille med ikke for å lære deg noter, så spill i vei uten!
Det er ikke teit

hilsen en med høyere utdannelse innen musikk

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 23:55   #39
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.305
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Lærte ikke alle noter på ungdomskolen da? Eller er det noe mer hokuspokusaktig enn det dere tenker på når dere skriver "kunne noter"?

Vi lærte i alle fall ingen noter på ungdomsskolen. Det eneste vi har lært av noter var i 3. klasse da vi fikk blokkfløytene.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-10, 09:39   #40
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Vi lærte noter på barneskolen og spilte blokkfløyte fra 2. klasse og de aller fleste begynte i korpset året etter.

Med "å kunne noter" mener jeg hvilken verdi noten har og hvilken tone og hvilket grep/hvilken tangent/streng/bånd man skal bruke.

Jeg skjønner fremdeles ikke poenget med å ikke lære seg ting ordentlig når man først er i gang. Det er jo ikke noe hokuspokus.

NOTEVERDIER


TANGENTNAVN


HVOR NOTENE BOR I NOTEHUSET FOR HØYRE HÅND


HVOR NOTENE BOR I NOTEHUSET FOR VENSTRE HÅND


SÅNN SER DET UT:




Dette lærte jeg til 5-åringer da jeg jobbet på musikkskole, så et normalt intelligent menneske bør kunne lære seg dette i løpet av svært kort tid. Og så er det bare å øve og øve.

Du kan sjekke ut denne siden, for her er alt du trenger.
http://www.lu.hio.no/ALU/musikk/Musi.../notelaere.htm
http://www.lu.hio.no/ALU/musikk/Musi...usikkteori.htm

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no