Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Koker jeg poteter feil!?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvordan koker du poteter?
Jeg koker dem selvsagt opp med vannet. 170 86,73%
Jeg koker opp vannet og slenger dem oppi. 11 5,61%
D'oh! Det kommer an på poteten! 13 6,63%
Liker ikke potet. 2 1,02%
Deltakere: 196. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-12, 23:08   #81
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Jeg har hørt at det ikke er bra med varmt vann fra springen til matlaging pga noe metaller el.l. i rørene eller tanken, men har ikke peiling egentlig. Og jukser vel egentlig litt av og til.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 23:09   #82
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Gjør det enkelt og har dem oppi kaldt vann.. Noen ganger også med skrellet på. Er litt viktig med vitaminene så jeg skal tenke over det dere skriver om å ha dem oppi kokende vann. Det jeg ikke skjønner er: dersom de kokes i 10 min og trekkes i 10 min blir de virkelig ferdigkokt da? Mao trenger poteter IKKE koke i 20 min?

Og hva skjer med vitaminene dersom man koker potetene i mikroen? Det tar bare noen få minutter det.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 23:27   #83
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Koker opp vannet først.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 00:05   #84
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.817
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Jeg elsker både dyre/rotfruktsvern- og kulturhistorieperspektivene i denne tråden!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 00:14   #85
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Jeg koker poteter ved å hive dem oppi en gryte med vann, sette plata på fullt, forlate komfyren og surfe på nett til potetene er kokt helt ihjel og er svidde på undersiden.

Teomannen sier at jeg er en elendig kokk og ikke får lov til å holde på på kjøkkenet uten tilsyn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 00:16   #86
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Lar dem koke opp med vannet. Når det bobler slås plata ned på 1,5, og de står og putrer under lokk i ca. 35 minutter. Kommer litt an på type potet og størrelse.

Egg kokes på samme måte. 6 min for mine egg (litt bløtkokte), og 7-8 minutter for resten av familien sine.

Jeg setter alltid klokken på når det bobler.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 00:17   #87
Gwen
Midtsommerprinsesse
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 977
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Jeg savner et "jeg er ikke kresen og gjør begge deler"-alternativ.

__________________
2004 | 2005
Gwen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 00:18   #88
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Hva skjedde med damprista? Vi har to. Ellers oppi kokende vann.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 00:30   #89
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Vi bruker ikke potet så veldig ofte, men når vi gjør det, skreller jeg potetene og legger dem i en kjele med vann før det hele kokes.

Er vel sånn mamma gjorde det, og dermed har jeg fortsatt på samme viset.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 00:55   #90
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Jeg bruker sånn damprist, men potetene er i gryta fra jeg skrur på plata ja.

Jeg også

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 02:50   #91
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Lar de koke opp med kaldt vann.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 08:23   #92
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

På damprist med skallet på.
Kaldt vann opp til risten, kok opp, slå ned varmen og vent til de er ferdig.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 10:14   #93
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Jeg har hørt at det ikke er bra med varmt vann fra springen til matlaging pga noe metaller el.l. i rørene eller tanken, men har ikke peiling egentlig. Og jukser vel egentlig litt av og til.

Det er mye pga varmtvannstanken har jeg hørt.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 10:21   #94
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Åh, jeg har også en komplett sesong av Alt for Damene fra 1961, innbundet. I de kunne man vinne et kaffeslabberas for fire venninner med en halv kilo kaffe, kake, lys, servietter, kuvertaskebeger og 20 sigaretter!

Fantastisk! 20 sigaretter, det hadde slått an i dag.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 15:52   #95
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Ikke sant? Jeg var i bryllup i Spania på begynnelsen av 2000-tallet, og da fikk alle damene fem sigaretter med brudeparets initialer, og mennene en sigar.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 20:29   #96
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 17:24   #97
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.451
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Jeg har hørt at det ikke er bra med varmt vann fra springen til matlaging pga noe metaller el.l. i rørene eller tanken, men har ikke peiling egentlig. Og jukser vel egentlig litt av og til.

Joda, fra den tiden man brukte kobberrør. Men det vannet er uansett borte når det varme vannet fra berederen kommer.

Vi har plastrør og maks (pluss litt) tempratur på berederen så jeg bruker varmt vann i matlaging uten å mukke.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 18:13   #98
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Set vatnet til koking medan eg vasker/skreller poteter, og hiv dei oppi etter kvart som dei er klare, og det er i god tid før vatnet koker.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 21:09   #99
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.483
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Når du koker egg opp med vannet, hvordan vet du da når de er ferdige? -Når de er bløtkokt, smilende eller hardkokte?

Jeg koker bare hardkokte egg, jeg lar de koke 8-10 minutter etter at vannet har begynt å koke. Pappa koker de sånn ca 6-7 minutter, og da er de smilende.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 23:36   #100
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.842
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Jeg pleier å koke dem opp med vannet. Har jeg dårlig tid, settes vannet på kok mens jeg skreller dem. Egg kokes i eggekoker

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no