Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

FODMAP og brødmat

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-14, 21:15   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

FODMAP og brødmat

Spesialisten jeg går til anbefalte meg å teste ut FODMAP. Jeg mistenker at jeg reagerer på flere av tingene som man bør holde seg unna. Spesielt hvete, og de nevner også rug og bygg. På handlings idag sjekket jeg både knekkebrød og brødhyllene - ikke et eneste alternativ uten de overnevte kornsortene. Brødtypene merket med havre innholdt alle mye hvete, ofte i hovedsak hvete faktisk.

Jeg antar spelt er ok, men leste på speltmelpakken at deigen var gjerne veldig løs og egnet seg kun derfor i form (da utgikk rundstykkene mine skjønte jeg). Så da får jeg finne en god oppskrift på speltbrød.

Havre er visst godkjent, men jeg har ikke funnet rent havremel i butikken. Men jeg kan kanskje finmale havregryn i food processoren?

Noen som kjenner til knekkebrød jeg kan spise? Som ikke inneholder hvete, rug og bygg?

Andre tips og råd tas selvsagt imot med takk

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 21:26   #2
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.089
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Jeg pleier å kjøpe et par ulike, veldig gode sorter på helsekosten.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 21:33   #3
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.109
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Du må se i allergihylla. De knekkebrødene som er glutenfri er uten hvete, bygg og rug. Eller du kan bake selv. Jeg kjøper ofte Toro glutenfri knekkebrødmiks. De blir supergode.

Det finnes også glutenfri havremel fra Provena (lilla og beige pose). De har det på Ultra eller helsekostbutikker. Jeg bruker å kjøpe det i Sverige.

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 22:01   #4
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.807
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Semper har flere knekkebrød, de kan du finne i allergihylla. Brød kan du også kjøpe den glutenfrie typen- fria sine er ok, finnes i frysedisken.

__________________
95, 99, 04
Erica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-01-14, 22:23   #5
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Aaaahhh, allergihyllen ja Ikke rart jeg ikke fant noe.

Bean: Er det mye rimeligere i Sverige?

Takk for gode tips!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 08:22   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Det går helt fint å bake rundstykker med spelt altså, jeg baker absolutt alt med det. Ellers får du kjøpt havremel hvis du ikke vil male havregryn selv. Jeg synes de fleste glutenfrie knekkebrød smaker litt papp, men de fra Semper går an. Mye billigere og bedre utvalg i Sverige, ja. Interessant med den dietten, fortell gjerne hvordan det går! Jeg har unngått blant annet hvete og rug i noen år og merker stor forskjell på magen.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 08:40   #7
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Vil gjerne høre hvordan det går med å teste ut dietten.

Om du liker å bake så er det nok mye enklere å finne fine oppskrifter på nettet enn å kjøpe ferdigproduktene, jeg synes nesten alt "glutenfritt" ofte er veldig karbohydratprodukter med mye sukker, maismel o.l så kjøper aldri de.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 11:24   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Vil gjerne høre hvordan det går med å teste ut dietten.

Om du liker å bake så er det nok mye enklere å finne fine oppskrifter på nettet enn å kjøpe ferdigproduktene, jeg synes nesten alt "glutenfritt" ofte er veldig karbohydratprodukter med mye sukker, maismel o.l så kjøper aldri de.



Med mindre man får tak i lavkarboprodukter som også er glutenfrie.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 12:10   #9
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.109
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Bean: Er det mye rimeligere i Sverige?

Det er noe billigere også har de større utvalg i glutenfri produkter så når vi tar turen handler vi inn i store kvanta spesielt tørrvarer som melblandinger, knekkebrød, pasta osv.

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 12:29   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Vil gjerne høre hvordan det går med å teste ut dietten.

Om du liker å bake så er det nok mye enklere å finne fine oppskrifter på nettet enn å kjøpe ferdigproduktene, jeg synes nesten alt "glutenfritt" ofte er veldig karbohydratprodukter med mye sukker, maismel o.l så kjøper aldri de.

Enig i dette. For meg kan glutenfrie produkter med mye stivelse lage like mye magekrøll som hvete og rug. (Jeg er ikke cøliaker, altså)

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 12:35   #11
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Berre så du er klar over det, så er spelt i nær slekt med kveite (hvete). Du bør kanskje sjekke det opp om du kan ete det. Mi jente tåler ikkje kveite, rug og bygg. Heller ikkje spelt.

Havre kan ho egentlig ha, men den er forurensa i møllene av andre kornsorter, og kan ikkje brukast. Er det på grunn av gluten du har fått beskjed om at du ikkje kan ha kveite, rug og bygg, men havre? (havre er naturlig glutenfri, men altså forurensa)

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 12:40   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Da ser eg at det handlar om karbohydrat.
Men så rart at havre er ok da, men ikkje andre kornsorter. Det tyder på at havre verkeleg er ein super vare altså; både naturlig glutenfri og bra for dei med diverse fordøyelsesproblem!
http://www.forskning.no/artikler/2013/april/354739

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 13:30   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Jeg er spent på om jeg får til gjennomført testing av FODMAP. Det er veldig mye som er nei på listen. Interessant det dere nevner om at glutenfrie produkter gjerne er stappfull av andre ting man helst vil unngå. Jeg prøver i tillegg å gå ned noen kg som siste graviditet gav meg, så fokuset mitt har jo vært f.eks. grove rugprodukter, mye grønnsaker etc. Da kommer jeg til å bake Godt å høre at det funker fint med rundstykker også. Synes dette er så enkelt ift porsjoner med tanke på at det nok kun er meg (kanskje mellomste) som trenger å spise det.

Syrin: Nei, det er ikke gluten, men oppblåsthet det er snakk om. Det er virkelig stor forskjell på magemålet mitt fra morning og til kvelds. Dessverre ikke uvanlig når man har den diagnosen jeg har, men tenker at det kan være greit å sjekke ut om jeg kan få bukt med det.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 14:31   #14
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.807
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Hjemmelagde knekkebrød med masse frø og havregryn i må da være bra? Enkelt å lage også.

__________________
95, 99, 04
Erica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 14:35   #15
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Kan skrive under på at spesialmat for cøliakere ikkje er like bra for helsa alltid. Hos oss er cøliaki kombinert med diabetes. Det er ikkje alltid like lurt å kjøpe glutenfri frokostblanding for å seie det sånn :skrekk:

Betre å lage sjølv, men det kostar sjølvsagt noko det også - i tid og innsats.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 14:37   #16
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

For å presisiere: "look alike"-varer som er glutenfrie er ofte ikkje særlig gunstige for helsa. Men naturlig glutenfri mat kan derimot vere svært bra - eksempelvis ris (helst villris), steikte grønsaker, salat, frø og nøtter, bær, kjøtt og fisk etc etc.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 18:58   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Da har jeg fått kjøpt meg en pakke havreknekkebrød fra Semper, samt havremel fra Bjørn (de som lager havregryn). Så får vi se

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 00:07   #18
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Ikke brødmat akkurat, men idag spiste jeg en pastasaus med paprika, squash og creme fraiche. Ikveld har jeg kjempevondt og magemålet har gått opp med hele 12 cm Siden squash og paprika er på safe listen i FODMAP så må det jo være creme fraish'en da?! Alt annet jeg har spist idag er ting jeg spiser til vanlig, og ikke reagert på... Men veldig lenge siden jeg har laget denne pastasausen...

Noen flere som reagerer på creme fraiche? Jeg har brukt lett varianten som pizzasaus tidligere, og ikke reagert nevneverdig, men denne gangen kjøpte min kjære den vanlige og det var jo større mengder enn litt på pizzabunnen...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 06:40   #19
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Jeg har en lett grad av laktoseintoleranse, og kan reagere på rømme og crème fraiche dersom det er litt mengde. Jeg sjekket nå, og lett og ekstra lett cf inneholder mer laktose enn den vanlige, noe jeg ikke var klar over. Kan det være fettet du reagerte på?

Jeg spiste ikke noe brød eller knekkebrød etter middagen i går (jf tråden min med litt samme problemstilling), og er mye mindre oppblåst nå enn jeg har vært de siste morgenene. Jeg håper...

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 14:34   #20
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Takk for svar, Nera. Usikker på laktose jeg også, men har vel i første omgang latt være å gjøre noe med melkeprodukter.

Nå skal det sies at det var virus inne i bildet her også... Etter intense magesmerter gjennom kvelden og deler av natten, så kom oppkastet Men jeg ante egentlig ikke at magen blåser seg så opp i forkant av det, så selv om to av barna her har hatt det i helgen så tenkte jeg at det antakelig ikke var det (de var ikke plaget av magevondt i forkant). Eldste spydde også i natt (heller ikke vondt i forkant annet enn en halv time før). Så jeg trooor jeg unngår creme fraiche fremover, ihvertfall i mengder. Kanskje jeg beholder litt som pizzasaus.

Spennende å følge, Nera! Håpr det holder seg slik fremover for deg. Jeg merket kjapt at jeg ble bedre. Og etter to uker uten, så fikk jeg så lyst på Husman knekkebrød, og kort tid etter så blåste magen seg opp som en ballong - +8 cm på magemålet

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no