Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

FODMAP og brødmat

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-14, 16:05   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Skal du ha glutenfritt eller bare hvetefritt? Spelt er en hvetetype, som inneholder gluten. Den oppfører seg kliss makent hvetemel sånn rent bakeegenskapsmessig. Havremel er det heller ikke noe problem å bake med, ei heller emmer, som også er et urhveteslag, slik som spelt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 16:58   #22
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.996
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Det er veldig merkelig at det skal være så stor forskjell på spelt og hvete når det gjelder hvordan de brytes ned i tarmen, men jeg håper for min del at det holder å kutte hvete og rug i første omgang. Jeg har handlet litt ymse melblandinget, glutenfrie knekkebrød og frossent brød fra Semper, for å teste ut.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 17:06   #23
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Vær obs på at en del ferdig glutenfritt har mye stivelse i seg, så det kan hende du vil reagere på det, avhengig av hva som forårsaker smertene dine. Jeg funker godt på spelt, men aller best med lite stivelse i form av brødmat, pasta etc.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 17:39   #24
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.996
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Vær obs på at en del ferdig glutenfritt har mye stivelse i seg, så det kan hende du vil reagere på det, avhengig av hva som forårsaker smertene dine. Jeg funker godt på spelt, men aller best med lite stivelse i form av brødmat, pasta etc.

Jeg spiser ganske lite brødmat til vanlig, kanskje 1-2 skiver brød eller knekkebrød i løpet av dagen, men det er alltid greit å være litt obs. Jeg burde bli flinkere til å planlegge ting som salater, middagsrester osv som lunsj.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 17:42   #25
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FODMAP og brødmat

Jeg har for ikke så lenge siden vært hos ernæringsfysiolog på sykehuset og diskutert FODMAP, nå sitter jeg her med papirene foran meg - og i det "opplegget" som de referer til her er det en 2 måneders basisdiett, også skal man reintrodusere én matgruppe om gangen.
Laktose er en av de matgruppene.

Har du vært gjennom den biten så du vet om det kom noen reaksjon der eller ikke?

Når det gjelder spelt, i oversikten jeg fikk står ikke det på lista over lovlig mat i den der basisperioden ser jeg (men havre står der). Samtidig står det her at man etterhvert skal kunne tåle havre, bygg og rug. (men igjen, spelt står ikke der - men det kan jo bety at de ikke har tenkt på det også…) Logikken er at man på lav FODMAP-diett unngår karbohydrater (fruktaner) mens man på glutenfri diett unngår glutenproteinet.

(Jeg har fått dette som et forslag til lillegutt, men han er cøliakiker så det blir jo litt annerledes for han.)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no