Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Grønnsakstråd 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-21, 15:25   #81
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

da er tomat sådd her også, tror det må en drivhusløsning til om det skal være sjanse for å få dem modne.
Vurderte å teste et fra biltema, for å sjekke om dette er noe for oss, og så investere i et ordentlig ett hvis jeg og ungene får dilla. det er dette https://www.biltema.no/fritid/hage/p...CABEgKPUPD_BwE
Noen som har erfaring med slikt, vil det tåle en sesong eller tre om dett oppbevares innendørs om vinteren eller er det bare ræl? Er jo ikke all verden å se på, men det skal ikke stå på et synlig sted i hagen, så det er ikke så farlig.


Sist redigert av Galathea : 18-02-21 kl 15:40.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 16:03   #82
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har hatt to eller tre sånne, de varer i snitt en sesong, for de blåser i stykker her jeg bor.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 17:45   #83
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

da er tomat sådd her også, tror det må en drivhusløsning til om det skal være sjanse for å få dem modne.
Vurderte å teste et fra biltema, for å sjekke om dette er noe for oss, og så investere i et ordentlig ett hvis jeg og ungene får dilla. det er dette https://www.biltema.no/fritid/hage/p...CABEgKPUPD_BwE
Noen som har erfaring med slikt, vil det tåle en sesong eller tre om dett oppbevares innendørs om vinteren eller er det bare ræl? Er jo ikke all verden å se på, men det skal ikke stå på et synlig sted i hagen, så det er ikke så farlig.

Så lenge du forankrer det godt og tar det ned om vinteren funker de fint.
De blåser veldig lett bort og tåler ikke snø. Men om de lagres inn i demontert tilstand holder de lenge.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 08:31   #84
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Litt skeptisk, men skal stå inntil en vegg, så får prøvd å få festa det så det ikke blåser bort. Mulig jeg kan få snekra meg et lite hus med noen lekter og pleksiglass, burde ikke være helt umulig. I teorien ihvertfall...


Sist redigert av Galathea : 19-02-21 kl 12:38.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-21, 15:48   #85
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Da har jeg og sønn (12) pottet om tomater og chili. Litt spent på hvor mange som overlevde den urutinerte plantehåndteringen, det gikk litt hardt for seg. Det spirte flere chilifrø enn jeg hadde forutsett (artig når de plutselig popper opp av jorden), så nå har alle fått litt bedre plass i 11 cm potter. To av tomatplantene var blitt så store at de fikk egne leirvillaer og ser riktig så voksne ut i sine nye hjem. Jeg ser at plantelyset kanskje er i minste laget for alle plantene, men krysser fingrene for at det går bra.

Dette er første gang vi planter "fra grunnen" og det er artigere enn jeg hadde trodd. Det er faktisk innmari koselig å komme på kjøkkenet om morgenen og vekke dem med lys og litt vann. Og så er det koselig at gamer-sønnen er med på prosjektet

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-21, 20:32   #86
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Tomatene har begynt å ta av i størrelse, så vi har funnet plass til noen av dem i vinduskarmene. Skal få hengt opp noen små lamper med lyspærer fra hagesenteret, slik at de får litt mer enn bare sollyset. Noen av dem har begynt å krølle bladene. Håper det er bare midlertidig, og at jeg ikke har endt opp med et parti med giftig jord: https://www.spiselig.info/okologisk-...sproytemidler/

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-21, 20:35   #87
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Gaiamor: jeg drepte alle mine tomatspirer og et par andre planter med den gjødselen fra Plantasjen i fjor. I tillegg greide jeg å plante om en del av dem i jord som var altfor sterkt gjødslet, så det tok også en del.

I år har jeg 70 tomatspirer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-21, 20:49   #88
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Har ikke sådd et frø enda jeg. Har tomatgjødsel fra plantasjen, men en eldre årgang, og har ikke hatt problemer med det før, så bruker det nok i år også, men ikke på en stund, først og fremst må jeg så. Ser ikke bort fra at jeg ryker på noen stiklinger også, men tomat pleier jeg vel ikke så før starten av mars uansett. (chili og paprika og blodbeger burde jeg dog sådd tidligere, så det får bli stiklinger av noe og elles prøve å ta det igjen til jul)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-21, 20:58   #89
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har nå plantet reddik, gulrot, noe løkgreier, ruccola og noe salatgreier ute i bakker som står i snøen. Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å gå. Det jeg har sådd nå står i ulike småbokser ned i plastkassa. Jeg har også tenkt å fylle en plastkasse med jord og så noen av de samme tingene i den. Og så ser jeg om det er noe forskjell.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-21, 21:10   #90
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Gleder meg til å høre hvordan det går med vintersåingen, Anne!

Vi må bedrive en del jordforbedring i grønnsakshagen i sommer. Det er veldig leirete jord, så det er vanskelig med alle rotgrønnsaker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 13:09   #91
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Hjelp! Mannen har oppdaget bittesmå insektdyr i jorda hos to av pottetomatspirene. De krelte frem i massevis da han vannet. De er mindre enn et knappenålshode, svartgråaktige og ser ut til å trives best nede i jorda. Noen som vet hva det kan være, om det er skadelig og hvordan man kan kverke dem? Eddik eller grønnsåpe kanskje?

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 16:59   #92
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Gaiamor: jeg drepte alle mine tomatspirer og et par andre planter med den gjødselen fra Plantasjen i fjor. I tillegg greide jeg å plante om en del av dem i jord som var altfor sterkt gjødslet, så det tok også en del.

I år har jeg 70 tomatspirer.

Sist jeg telte var det 84 i kjelleren. Men siden da har jeg fått gitt bort noen, og noen flere har spirt. De er begynt å bli ganske store, så har begynt å fylle opp vinduskarmene på stua. Det skal være lyst nok her fra midten av mars, men har også hengt opp noen ekstra plantelys. Må nok finne flere å gi bort til.

Er veldig usikker på om jeg skal så kål, blomkål og brokkoli. Det tar veldig mye tid og plass, og man må beskytte dem mot kålsommerfugler. Men det er godt, og de store kålplantene er kule.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-21, 16:17   #93
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

De som har pallekarm drivhus, kva har de oppi dei? Eg håpar å få satt opp eit i år, men er litt usikker på kva eg skal ha oppi.

Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-21, 08:35   #94
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.


Er veldig usikker på om jeg skal så kål, blomkål og brokkoli. Det tar veldig mye tid og plass, og man må beskytte dem mot kålsommerfugler. Men det er godt, og de store kålplantene er kule.

Hvis du ikke allerede har prøvd grønnkål kan jeg anbefale det. Mine grønnkålplanter gikk fri for kålsommerfuglen i fjor, mulig den ikke er like fristende som andre kålplanter?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 11:50   #95
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Hvis du ikke allerede har prøvd grønnkål kan jeg anbefale det. Mine grønnkålplanter gikk fri for kålsommerfuglen i fjor, mulig den ikke er like fristende som andre kålplanter?

Vet ikke hvor godt grønnkålen faller i smak hos husholdningen, men nå har jeg vintersådd den sammen med en bøling av andre kålplanter, så da får vi se. I verste fall blir vi skikkelig gode på å dyrke kålsommerfugler.

Er fortsatt veldig usikker på hvordan jeg skal få forkultivert gulrøtter når jeg ikke har store melkekartonger. Kjøpte bringebærplanter i fjor, og de kom i høye potter. Kanskje jeg kan bruke dem.

Skal forså noen blomster i dag: pyntekorg, asters og tusenfryd. Tar med basilikum og eplemynte i samme runden, til krydderhagen. Humlene stortrivdes i myntebedet i fjor, og siden vi har flere ulike varianter så blomstret det nesten hele sommeren.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 19:43   #96
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har sådd i dag. Mest blomster, men også noen grønnsaker.
Av blomster har jeg månedslavatera, kornblomster i ulike farger, solsikke, røde blomstererter, dagfiol, mimosa og dragefrukt. De to siste er inneplanter da.
Av grønnsaker har jeg paprika, gulrot og brokkoli. Og så skal jeg så tomat, og sette noen poteter. Og så har jeg sådd physalis siden jeg hadde suksess med det i forfjor.

Har jeg plass til alt dette på den lille uteplassen min? Egentlig ikke, men den tid den sorg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 20:25   #97
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har pottet om tomater, paprika og aubergine og satt dem under vekstlys. Jungelagurk og squash har begynt å spire, så jeg må snart fram med et vekstlys til.


Jeg vurderer å kjøpe drivhustopp til pallekarmene, evt ha fiber over. Rådyr er nemlig glad i grønnkål...

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 20:58   #98
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.212
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Noen som kan fortelle meg hva jeg trenger for å dyrke gulrøtter på verandaen? Pallekarm utgår, for det tar for mye plass.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 21:29   #99
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Noen som kan fortelle meg hva jeg trenger for å dyrke gulrøtter på verandaen? Pallekarm utgår, for det tar for mye plass.

Noe slikt? Jeg har en lignende sak som jeg dyrker diverse i. Eventuelt en stor sinkbalje? Det har de også på Biltema.
https://www.biltema.no/fritid/hage/p...ord-2000042180

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 21:32   #100
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Eller en av de små kassene.
https://www.biltema.no/fritid/hage/p...sse-2000033118

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no