Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Overgrep overfor menn vs. kvinner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-11, 10:40   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.155
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overgrep overfor menn vs. kvinner

En av lederne i Oase har fått en viss oppmerksomhet for å si på Facebook at saken med FrP-politikeren som filmet en ung mann i dusjen ikke er "en big deal". (Dette gjelder, for ordens skyld, bare filmingen og ikke påstanden om overgrep mot en mindreårig som kom senere.) Han begrunner dette blant annet med at det ikke er så farlig når slikt gjøres mot menn, og mener åpenbart at det ville vært langt mer alvorlig om det var en kvinne.

I et intervju i Vårt Land (http://www.vl.no/samfunn/article122004.zrm) sier han videre at

Sitat:

Det er mange typer oppførsel hvor kvinner oppleves kontaktsøkende og varme, men hos menn er det «sexual harassement», det er ikke noen tvil om det.

Hvis kvinnen er den aktive, mener du?

– Ja, da er hun bare flørtete, men hvis det er mannen er han slibrig og ufin. Men når det handler om makt og sex i forholdet mellom mann og kvinne, er det en historikk der kvinnen har vært undertrykt. Det kan man ikke sette til side når man vurderer den typen grenseoverskridende handlinger, sier Bjorvand.

Jeg blir fryktelig provosert av denne saken; selv om jeg er klar over at det er veldig vanlig å nedvurdere hvor traumatisk det kan være for gutter og menn å bli utsatt for overgrep eller uønsket seksuell oppmerksomhet, så er det provoserende å se noen si så direkte at de mener en 19-åring som opplever noe slikt egentlig ikke har blitt utsatt for noe spesielt ille.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:42   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.911
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Det er bare trist. Jeg gremmes.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:42   #3
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Lurer på om han hadde ment det samme om en politiker hadde snikfilmet unge jenter....

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:42   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.911
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Lurer på om han hadde ment det samme om en politiker hadde snikfilmet unge jenter....

Nei, nei, han mener jo at det hadde vært verre om det var jenter.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:44   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.155
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Lurer på om han hadde ment det samme om en politiker hadde snikfilmet unge jenter....

Han sier jo nettopp at han mener det ville vært noe helt annet (og verre, får man tro).

Jeg synes det er så utrolig kjipt å offentlig nedvurdere alvoret i en slik sak, og å dermed være med på å gi gutter og menn følelsen av at de ikke "burde" ta seg nær av å bli utsatt for slikt, og at de bare burde tenke "høhø, kult" hvis noen tar seg til rette, seksuelt, i forhold til dem. Det er jammen ille nok for de fleste å gå til politiet eller andre for å fortelle om overgrep, om ikke andre menn skal være med på å gjøre det vanskeligere for dem på denne måten.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:45   #6
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, nei, han mener jo at det hadde vært verre om det var jenter.

Var vel det jeg ville ha fram da.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:45   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.542
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Jeg tenkte i mitt stille sinn at det var godt det ikke var værre, da jeg hørte hva han var siktet for. Men det dreide seg om at det var filming og ikke direkte overgrep, ikke kjønn. Skjønt det er vanskelig å se for seg at snikfilming forekommer helt uten andre overgrep, og det har vel vist seg at det er mer også.

Å si at noe er værre om det rammer kvinner er tøvete!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:46   #8
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Forkastelig og trist. Det er da ingen forskjell på traumatiseringen - gutt eller jente. Overgrep er overgrep altså.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:47   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Æsj. Ja, det ble jeg også fryktelig provosert av. Jeg har lest noe litt tilsvarende en gang om en predikant som hadde forgrepet seg mange ganger på en ung jente (15 år tror jeg hun var, og overgrepene foregikk i forbindelse med en slags sjelesørgerfunksjon). Flere artikler om dette hadde hovedfokus på hvor grusomt og ødeleggende dette var for predikanten. Og det var "en tragedie for begge parter og familiene". Jeg fikk nesten ikke sove etter å ha lest det.

Og jeg tror ikke det å bli filmet naken mens man aner fred og ingen fare er det aller minste bedre for gutter enn for jenter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:48   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Jeg syns det er to sider av denne saken som er ganske hull i hodet. Det ene er det du henviser til, at det blir nedvurdert, men samtidig så fremstilles det som mye eklere med menn som overgriper seg på menn, enn menn som overgriper seg på kvinner. Bare se på reaksjonen til Siv Jensen; Denne gangen syns hun det er helt forferdelig, når det var snakk om en mann som overgrep seg på en ung jente, da var det mer jadajada.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:50   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.155
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er to sider av denne saken som er ganske hull i hodet. Det ene er det du henviser til, at det blir nedvurdert, men samtidig så fremstilles det som mye eklere med menn som overgriper seg på menn, enn menn som overgriper seg på kvinner. Bare se på reaksjonen til Siv Jensen; Denne gangen syns hun det er helt forferdelig, når det var snakk om en mann som overgrep seg på en ung jente, da var det mer jadajada.

Jepp, begge deler gjør meg rasende hvis jeg gir meg selv lov til å tenke over det.

Men, som en bekjent skrev på FB her i forgårs:

""Nå er jeg først og fremst opptatt av at Fremskrittspartiet interesser blir ivaretatt, sier partileder Siv Jensen"

http://ipad.aftenposten.no/nyheter/i...cle4068849.ece

Ikke Birkeland. Ikke nittenåringen. Fremskrittspartiet."

Som med denne Oase-fyren: Det er alltid greit med ledere som gjør det veldig tydelig og klart hva som er deres prioriteringer.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:53   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.186
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Jeg syns at i denne saken så er det helt galt å trekke frem det han gjør.

Når det gjelder overgreps"konstellasjonene" menn mot menn, menn mot kvinner og kvinner mot menn, så er det klart at de ikke kan vurderes uten at man tar det totale maktforholdet i betraktning.

I denne saken så forverres det for eksempel av at det er en leder som har forgrepet seg mot yngre medlemmer i en organisasjon.

Og at det finnes en kontekst der menns syn på kvinner, kvinners syn på seg selv i et forhold, kvinners verd, etc., som også påvirker både innhold og alvorlighetsgrad av menns overgrep mot kvinner, det syns jeg er relevant.

Men å generelt si at det ene er mindre alvorlig enn det andre, det syns jeg er regelrett krenkende mot de det gjelder.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:56   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.155
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men å generelt si at det ene er mindre alvorlig enn det andre, det syns jeg er regelrett krenkende mot de det gjelder.

Ja, dette gjelder jo én spesifikk ung mann, som åpenbart følte seg krenket, ettersom han har anmeldt forholdet.

De andre tingene du nevner er jo også riktige, men de er ikke relevante her (som du også sier). Det er nettopp derfor det er så utrolig upassende av fyren å komme med denslags nå. Som å si til noen som nettopp har fått leverkreft at dette er faktisk ikke noen big deal, for lungekreft er et mye større samfunnsproblem.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 10:59   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.837
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Jeg er målløs! Skal det liksom være greit å behandle menn (unge eller gamle) på denne måten? Skal de til og med bli smigret over interessen kanskje?

Det du siterer, Skilpadda, er så helt ute at jeg måtte dobbeltsjekket at det ikke er 1. april i dag.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 11:14   #15
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Er det mulig! Trodde nesten det måtte være en spøk, jeg og.

Det at 19-åringen har anmeldt saken og føler seg krenket skal tas på alvor! Så får denne Bjorvand heller snakke for seg selv. Dust.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 11:27   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er to sider av denne saken som er ganske hull i hodet. Det ene er det du henviser til, at det blir nedvurdert, men samtidig så fremstilles det som mye eklere med menn som overgriper seg på menn, enn menn som overgriper seg på kvinner. Bare se på reaksjonen til Siv Jensen; Denne gangen syns hun det er helt forferdelig, når det var snakk om en mann som overgrep seg på en ung jente, da var det mer jadajada.



Akkurat det har jeg bitt meg merke i også.

Men sånn ellers - krisesentrene er nå tilpasset å bistå mishandlede menn også. Det synes jeg er en veldig bra ting. Selvom mannemishandling ikke er like utbredt som kvinnemishandling så gjør ikke det problemet det aller minste mindre for dem det gjelder. Det er også (såvidt jeg har skjønt - har ikke undersøkt nøye) mer rutiner for å bistå voldtatte menn feks når de oppsøker lege nå enn før da de risikerte å bli ledd ut.

Selvsagt er det søren ikke noe hyggeligere for en ung mann å behandles slik enn for en kvinne. Jeg har en sønn i tenårene, og følelsene mine ved tanken på at noen skulle behandlet ham slik står neppe tilbake for følelsene til de som har døtre i tenårene tror jeg.

  Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 11:31   #17
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.766
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Jeg blir helt satt ut av at det i det hele tatt finnes slike holdninger og særlig når det utrykkes offentlig. Jaisus, så på jordet det går an å bli. Det ligger vel litt i begrepet "overgrep" at det er alvorlige hendelser, jeg skjønner ikke helt hvor kjønn kommer inn i bildet der altså.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 11:33   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.498
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg blir fryktelig provosert av denne saken; selv om jeg er klar over at det er veldig vanlig å nedvurdere hvor traumatisk det kan være for gutter og menn å bli utsatt for overgrep eller uønsket seksuell oppmerksomhet, så er det provoserende å se noen si så direkte at de mener en 19-åring som opplever noe slikt egentlig ikke har blitt utsatt for noe spesielt ille.

Veldig ekkelt med slik uttalelser som du referere til.

Når det gjelder hvor "ille" et overgrep er, så mener jeg - generelt sett - at partnerenes relative styrke i forhold til hverandre gjør overgrepet verre. Jeg regner det feks som verre at en voksen forgriper seg ovenfor et barn enn en voksen (selv om det selvfølgelig er grusomt for den voksne også!). Det er også verre om en leder driver med seksuell trakkasering enn hvis en kollega gjør det, uten at man bør bruke det argumentet for å nedvurdere opplevelsen til den enkelte.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 11:39   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Veldig ekkelt med slik uttalelser som du referere til.

Når det gjelder hvor "ille" et overgrep er, så mener jeg - generelt sett - at partnerenes relative styrke i forhold til hverandre gjør overgrepet verre. Jeg regner det feks som verre at en voksen forgriper seg ovenfor et barn enn en voksen (selv om det selvfølgelig er grusomt for den voksne også!). Det er også verre om en leder driver med seksuell trakkasering enn hvis en kollega gjør det, uten at man bør bruke det argumentet for å nedvurdere opplevelsen til den enkelte.

Jess. Jeg tror jeg vil si at det kan finnes faktorer som er "ytterlig forverrende" i forsøk på å snakke tabloidish. Det nedgraderer ikke overgrepet til greit nok hvis de er fraværende, men de øker alvorligheten ved å være tilstede.

Som i overgrep mot kvinner. Voldtekt er svært alvorlig. Om det er flere menn så er det enda mer alvorlig.

  Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 11:59   #20
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overgrep overfor menn vs. kvinner

Det er bare trist. Kjønn har da ingen betydning for hva som oppleves som overgrep og ikke.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no