Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Cuba i okt-nov-des

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-07, 19:36   #21
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Cuba i okt-nov-des

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Hvis dere skal reise rundt, og ikke bo i innesperra turistområder som feks Varadero, kan det være like så fint å bo hjemme hos folk. Der kan det være høyere standard og definitivt bedre service enn på hotell.

Jeg gjetter på at hviting-babyen kommer til å vekke stor oppsikt!

En annen ting med privat innkvartering, er at det som regel er riktig god, hjemmelaget mat å få. Er du heldig, vanker det i tillegg god, ferskmalt kaffe fra egen kaffeproduksjon. Nam!

Da vi var der, var Eivind 6 mnd. Det er den beste "døråpneren" vi har hatt noengang. Og ja, han er lys blond med blå øyne.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 20:00   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cuba i okt-nov-des

Gikk det helt fint å reise rundt med baby? Vi hadde bestilt dit sist, men feiget ut og booket om til DR, pga. alt vi hørte om vanskelig transport og mattilgang. Fikk du tak i bleier eller tok du det med deg?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 21:43   #23
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Cuba i okt-nov-des

Det gikk helt supert. Det er vanskelig med transport - det finnes for eksempel ikke barneseter til leiebil (jeg så ikke et barnesete i det hele tatt, når jeg tenker meg om), og offentlig transport er ikke bare bare.

Bleier er fint tilgjengelig mange steder, men dårlig kvalitet, svindyrt - da mener jeg over 100 NOK pr. pakke og bare på "turistbutikker". De fleste cubanere som brukte papirbleier, hadde nok god tilgang på turistvaluta.

Vi hadde med paraplytrille. Det funket ikke like bra overalt, f. eks. i Trinidad som stort sett bare har skikkelig humpete brostein. Da var bæreselen god å ha.

Jeg anbefaler Cuba på det aller varmeste, men det har du sikkert skjønt allerede. Det er bare å fyre ivei med spørsmål, så svarer jeg så godt jeg kan.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 22:25   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cuba i okt-nov-des

Høres ut omtrent som DR, da. Men dette med tilgang på restauranter var ikke noe problem? Du mener det går fint for en 3-åring også?

Bestilte dere ingenting på forhånd? :graver:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 23:04   #25
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Cuba i okt-nov-des

Vi åt gjerne middag der vi bodde når vi bodde privat - altså statlig godkjente private overnattingssteder. De har det samme systemet når det gjelder spisesteder, altså små private spisesteder (maks 12 pers) med god husmannskost.

Vi reserverte de 3 første nettene i Havana hjemmefra, mest pga. Eivind og jet lag. Ellers ringte vi ofte på morgenen samme dag eller dagen før og reserverte når vi reiste rundt. Vi hadde ikke noen fast reiserute, så det fungerte utmerket. Da brukte vi Rough Guide Cuba som oppslagsverk. Vi fikk også tips av de vi bodde hos - de hadde gjerne slekt og/eller venner dit vi skulle. Det var litt både og, men mest bra. Jeg må legge til at vi snakker (les: snakket) nærmest flytende spansk, og det hjalp masse.

Vi var i Havana, Piñar del Rio, Santa Clara, Trinidad og Playa del Este. Varadero styrte vi unna :liker ikke all-inclusive-bare-turister-med-armbånd-steder:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 23:45   #26
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.217
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Cuba i okt-nov-des

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Vi åt gjerne middag der vi bodde når vi bodde privat - altså statlig godkjente private overnattingssteder. De har det samme systemet når det gjelder spisesteder, altså små private spisesteder (maks 12 pers) med god husmannskost.

Jeg henger meg på Eia, privat er ofte det beste. På hotellene og de statlige restaurantene er det jo staten som eier alt, og dermed for overskuddet også. Lønningene er ikke noen stor motivasjon for å yte god service heller. Men de private har alt å tjene på å gjøre et godt inntrykk. Dessuten får man jo sett mye mer av det ordentlige Cuba på denne måten.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 09:05   #27
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Cuba i okt-nov-des

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg henger meg på Eia, privat er ofte det beste. På hotellene og de statlige restaurantene er det jo staten som eier alt, og dermed for overskuddet også. Lønningene er ikke noen stor motivasjon for å yte god service heller. Men de private har alt å tjene på å gjøre et godt inntrykk. Dessuten får man jo sett mye mer av det ordentlige Cuba på denne måten.

Det er en stor andel svart økonomi som kommer fra de private overnattingsstedene. Vel og merke er de statlig godkjente og underlagt strenge kontroller, men alle middager de lager til deg samt evt. andre tjenester, rapporteres ikke og blir dermed å regne som svarte penger. Greit å være klar over, mener jeg. Selv ble vi klar over det etter litt tid.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 09:17   #28
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.217
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Cuba i okt-nov-des

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Det er en stor andel svart økonomi som kommer fra de private overnattingsstedene. Vel og merke er de statlig godkjente og underlagt strenge kontroller, men alle middager de lager til deg samt evt. andre tjenester, rapporteres ikke og blir dermed å regne som svarte penger. Greit å være klar over, mener jeg. Selv ble vi klar over det etter litt tid.

Det er sant. Men jeg vet at mange som jobber i statlige foretak også tar med seg både penger og varer i den grad det går an. For eksempel er det ikke uvanlig å bytte ut kjøperom med hjemmebrent. Dessuten tror jeg at uten den svarte økonomien, som er svært utbredt på Cuba, hadde det gått hardt ut over befolkningen.

(Men dette er jo en litt annen diskusjon da, sorry Scarlett!)

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 12:20   #29
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Cuba i okt-nov-des

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Dessuten tror jeg at uten den svarte økonomien, som er svært utbredt på Cuba, hadde det gått hardt ut over befolkningen.

(Men dette er jo en litt annen diskusjon da, sorry Scarlett!)

Sorry herfra også, Scarlett.

Det har du selvsagt rett i. Mitt poeng er vel bare at man skal være klar over hva man gjør.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 16:12   #30
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cuba i okt-nov-des

:kommentar: De som leier ut privatrom betaler en sum til staten i måneden , (de har et klistremerke som ser ut som en trekant ved /på døren)noen leier også ut svart. For at det skal betale seg, vil de fleste aller helst servere måltider:Frokost og middag. Dette må du som oftest betale i tillegg til romleie, men det er ikke rare summen og absolutt verdt det.

Maten på Cuba er ganske ensformig , men god. De fleste restauranter har en variasjon over temaet ; Svin ,fisk, kylling, ris , bønner , løk , tomater.
Mye av den maten vi fikk servert privat var mer variert og mange ganger bedre.

Når vi reiste hadde Lillebror begynt å spise middag , grøt og sluttet helt med pupp. Jeg pakket ned så mange middagsglass , MME , grøtposer og fruktbokser jeg kunne. Det er vanskelig å få tak i både bleier og melk på Cuba. Melk finnes i de fleste store butikker, og du får kjøpt en type som er beregnet på små barn og gamle, men ingen mme såvidt jeg kunne se. Jeg ville basert meg på å ha med. Ta med bleier også, dersom du er kresen på kvaliteten.
Det finnes noe Nèstle å få kjøpt, men mest pureer og sjokoblandinger. Dessuten er vel ikke Nèstle det beste valget (fikk jeg sneket inn det også.)

Det er en stor fordel å reise med barn på Cuba. Du får fordeler overalt, og alle er ekstra høflige og pratsomme.Vi ble også hentet for å gå foran i passkontrollen. Barna er små prinser og prinsesser

Ellers ville jeg valgt å reise på nyåret, det er tryggere i forhold til storm og sånt.Vi reiste i februar og det var varmt hele tiden.
Håper dere reiser! Det var en utrolig flott opplevelse, og jeg kjenner at jeg blir varm på tærne av å tenke på den deilige varmen.
Åh. Holdt på å glemme: Har dere en vogn dere ikke trenger til reisen hjem igjen, er det nok noen som setter stor pris på å få en. En vogn koster skjorta for den jevne Cubaner, og mange ønsker seg en.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 20:11   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cuba i okt-nov-des

Tusen takk, plipp. Snakker du flytende spansk du også? Jeg gjør ikke det, bare nok fraser til å få meg rom og litt mat og sånn. Så lenge alt går i nåtid.

Nå har jeg jo en lang permisjon å øve meg på, da! For DA har man jo INGENTING å gjøre, og rekker alt man vil.

Ser kanskje ut som jeg heller mot å gjøre det slik vi pleier, nemlig rutefly og backpacking. Og hvis vi likevel må satse på non-pupp-mat, kan vi jo selvsagt like greit utsette det til over jul.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no