Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Jeg står her og stryker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-15, 23:25   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg står her og stryker

Det er 16. mai, og jeg har hastig lagt ned en juksebarnebunad. Og mens jeg står der og forsøker å stryke bort brettene, havner følgende setning i hodet mitt:

"Jeg står her og stryker, og det De spurte meg om, flytter seg forpint fram og tilbake med strykejernet."

Det vil si - det var bare de første fem ordene jeg husket. Det er tross alt snart 25 år siden jeg flyttet hjemmefra og bort fra denne boken. Men jeg fant resten på Nasjonalbiblioteket (), og nå har jeg lest denne novellen av Tillie Olsen (som merkelig nok ikke er norsk) på nytt.

Det er rart å se igjen forsiden på en bok som jeg vet min mor var og er glad i. Og ikke minst er det interessant å nå lese denne novelle etter selv å ha fått en datter.

Er det andre her på FP som har vært borti denne novellen før?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 00:10   #2
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg står her og stryker

Jeg har ikke lest den før, men leste den nå, og den er nydelig! Takk!

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 22:36   #3
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg står her og stryker

Så hyggelig at du likte novellen, ming. Jeg syns det er en utrolig sår framstilling av et mor og datter-forhold, og tårene rant underveis da jeg leste.

Min mor tolker slutten som "det går nå bra med de fleste barn, uavhengig av oppvekst". Jeg er litt usikker på om jeg er helt enig?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 22:52   #4
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 909
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Jeg står her og stryker

Den var sterk, lille_meg. Takk for at du delte!

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 23:06   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.111
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg står her og stryker

Takk for tips, den var varsomt og vakkerst og sårt skrevet.
Jeg vet ikke hvordan jeg tolker den. Kanskje som at datteren får problemer, som hun kanskje oppsøker hjelp for.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no