Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Flere flerspråklige familier her?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-07, 11:12   #21
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Jeg er halvt italiensk, men faren min lærte oss ikke italiensk. Noe som irriterer meg grønn nå. Det er like morsomt hver gang tanten min fra Italia ringer.

En venninne av meg vokste opp med sørafrikansk mor og nederlandsk far i England. Hennes søster pratet de nederlandsk med, men da min venninne kom til verden gikk de over til å bruke engelsk som hjemmespråk. Hun er den ENESTE i familien som ikke snakker skikkelig nederlandsk og er mildt sagt forbanna på foreldrene som ikke pratet nederlandsk til henne som barn.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 15:29   #22
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Jeg er tospråklig selv, svensk-norsk. De to eldste barna er også tospråklige, arabisk-norsk, og FørsteDamen kan også en del fransk. Det har gått i perioder, dette med arabisken, men nå som FørsteDamen har begynt på Koranskole, har det kommet seg veldig. AndreMann er ikke så voldsomt flink i arabisk, men han forstår alt, og noen ganger har han faktisk vist ønske om å lære mer her hjemme. Han lærer TredjeMoren litt innimellom da, sånn at lille norsken får lært noe arabisk og, da.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 16:04   #23
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.925
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Her prøver vi å være tospråklige. Min mann og jeg snakker hele tiden morsmålet vårt og er vant til at vi snakker hvert vårt språk. Til jentene snakker vi også hvert vårt språk.

Ettersom det er norsk som er hovedinnflytelsen er det det jentene stort sett snakker, men de forstår det andre språket like godt. De kan gjøre seg forstått, men er like interessert i å snakke. Vi ser at når storesøster har begynt å lese er hun interessert i språkforskjellene i bøkene sine.

Som flere andre her så prøver vi å ikke presse på at de skal snakke begge språkene, men prøver å gi dem så mye språkinnflytelse som mulig, i et håp om at det skal komme etterhvert.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 19:12   #24
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Og meg !

Jeg er halv nederlandsk og halv franskbelgisk. Tospråklig oppvekst i NL med mange besøk til den belgiske familie (som ikke kan nederlandsk i det hele tatt - kusinene og fetteren mener det er et "bondespråk"). Studier rundt omkring i Europa. Jeg hadde planlagt å gifte meg med en spanjol for jeg elsker Spania. Man kan si at jeg bommet litt for jeg giftet meg med en dansker.

Hjemmespråkene er en blanding av fransk (meg konsekvent til begge barna, barna delvis til meg), dansk (meg og mannen, eldsten til sin far og delvis til meg og broren) og norsk (minsten stort sett til oss allesammen). Når jeg snakker med min far eller søster går det på nederlandsk, med min mor selvsagt på fransk, og med min bror snakker jeg mest engelsk, for han har bodd i Australia i mange år nå (lenge leve iChat !)

For tiden synes jeg det er litt ensomt med en slik multikulturel bakgrunn (og så er den endda bare nordeuropeisk), for jeg føler aldrig at jeg hører til noen steder - minst av alt i Norge. Det ville bare ikke hjelpe særlig på saken å gi mine barn en ettspråklig oppvekst, for de er nå engang ikke helnorske/heldanske/helnederlandske/helfranskbelgiske. Men flere av mine kolleger har oppfordret meg til å tale norsk med guttene, for "du bor i Norge nå, da må du snakke norsk", og jeg har truffet overraskende mange utlendinge her som taler (gebrokkent) norsk til deres barn. Evig synd !

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:08   #25
Enel
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 20
Enel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Her hjemme snakker vi bare norsk, men gutta går i spansk skole og barnehage, og snakker det flytende. Er konsekvent på å bare snakke norsk til de. Men må innrømme at noen ganger "glemmer" jeg meg... Minstemann (snart tre) Er mer språkforvirret enn eldstemenn (snart fem) Lillebror kan bruke norske og spanske ord i samme setning... Men Storebror er mer enten eller. I tillegg har begge hatt engelsk i barnehagen fra de var tre, så de skjønner masse av det og. !

Tenk på hvor heldige barna våre er da !!!!

Enel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 17:43   #26
kerkyra
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 1
kerkyra har et hav av muligheter foran seg
Smil

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Jeg har barn med en Italiener, og opplevde at sønnen min forsto mye, men ville ikke snakke Italiensk før han han hadde lært seg norsk ordentlig. Siden han var fire og et halvt, har italiensken "løsnet", og det er så gøy å høre ham skravle i vei på Italiensk.

kerkyra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 19:08   #27
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Opprinnelig lagt inn av kerkyra, her.

Jeg har barn med en Italiener, og opplevde at sønnen min forsto mye, men ville ikke snakke Italiensk før han han hadde lært seg norsk ordentlig. Siden han var fire og et halvt, har italiensken "løsnet", og det er så gøy å høre ham skravle i vei på Italiensk.

Gleder meg til å høre snuppa skravle i vei på to språk.

Lurer på en ting: opplever dere at folk rundt dere maser på barna ift å si alle ord på ett språk, eller tar de det fint at barna en periode blander mye?

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 19:15   #28
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.437
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Gleder meg til å høre snuppa skravle i vei på to språk.

Lurer på en ting: opplever dere at folk rundt dere maser på barna ift å si alle ord på ett språk, eller tar de det fint at barna en periode blander mye?

Masing er veldig feil. Det bör man si til alle involverte. Det eneste man kan gjöre, er aa gjenta setningen "riktig". Jeg drev og oversatte til folk da sönnen min snakket blandingssprak og de ikke skjönte. Dette har jeg heldigvis stort sett klart aa slutte med. Bare slik skjönner han jo at han faktisk maa snakke ulikt til ulike mennesker.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 20:47   #29
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Guttungen vår blander lite, kun hjemme og mest med faren. Han svarer stort sett på norsk når faren snakker spansk til ham, men kommer med noen spanske ord. "Jeg har caca i bleia", "han er malo" "jeg vil ha juice, jugo!" og sånne ting. Det er stort sett når han har vært aleine med pappaen noen timer.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 20:49   #30
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Opprinnelig lagt inn av kerkyra, her.

Jeg har barn med en Italiener, og opplevde at sønnen min forsto mye, men ville ikke snakke Italiensk før han han hadde lært seg norsk ordentlig. Siden han var fire og et halvt, har italiensken "løsnet", og det er så gøy å høre ham skravle i vei på Italiensk.

Det er det jeg håper vil skje med sønnen vår. Han har først nå, i en alder av nesten 4 år, begynt å ta igjen jevnaldrende i språket, men ligger ennå litt etter. Til sommern skal vi være fem uker i Mexico hos svigers, og da håper jeg det kommer for fullt.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:13   #31
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Det er det jeg håper vil skje med sønnen vår. Han har først nå, i en alder av nesten 4 år, begynt å ta igjen jevnaldrende i språket, men ligger ennå litt etter. Til sommern skal vi være fem uker i Mexico hos svigers, og da håper jeg det kommer for fullt.

Nevøen min hadde noe av det samme problemet når han var liten. Skal vi se, faren hans er skotte, moren hans norsk selvfølgelig og han var født og oppvokst i Spania. Så han hadde 3 språk å forholde seg til stakkarn. Så han var senere i språket enn vanlig.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:53   #32
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.235
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Vi er 2 språklige hjemme hos oss, og pappan og jeg snakker ofte hvert vårt språk i samtalene oss i mellom. Vi leser mye bøker på minoritetsspråket, har skaffet oss Cd med musikk og hørespill samt filmer. Likevel har gutten stort sett snakket kun norsk frem til han hadde passert 3 år. Nå fra november og frem til nå har det virkelig løsnet og jeg ser at det viktigste er at han får leke med barn som snakker språk nr2. Det løftet han skikkelig. Han blander fortsatt litt med ordene, men er blitt kjempeflink.

meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no