Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Gaustatoppen, hvor krevende?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-20, 12:13   #41
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Du går jo opp et fjell, men det er ikke en krevende tur, og du trenger ikke fjellsko.

Men, jeg er egentlig innom for å tipse folk om en alternativ rute opp, som er mye finere å gå! Den er også mye lenger, så det kan ikke sammenlignes sånn sett, men anbefales veldig om det ikke er viktig at det tar kortere tid. Denne turen starter fra Selstali seter. Ser de skriver at den er "til dels meget bratt", men det kan jeg ikke huske, og jeg er ikke noe fjellgeit akkurat.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 12:48   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Du går jo opp et fjell, men det er ikke en krevende tur, og du trenger ikke fjellsko.

Det er dette jeg vil høre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:13   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Vi tok den der banen gjennom fjellet ned igjen. Gøy for unga.

Da kommer man ned et annet sted enn der man starter, men om man har en mann som syns det er strålende å løpe seg en tur tilbake og hente bilen, så er jo det helt uproblematisk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:56   #44
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi tok den der banen gjennom fjellet ned igjen. Gøy for unga.

Da kommer man ned et annet sted enn der man starter, men om man har en mann som syns det er strålende å løpe seg en tur tilbake og hente bilen, så er jo det helt uproblematisk.

Det var det visst ingen i vårt følge som følte for.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 14:35   #45
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Omtrent det samme? Jeg har ikke gått den. Men det er jo litt samme forutsetninger: været kan skifte fort, du må ha forberedt deg med godt nok utstyr og være obs på at man ikke bare kan strolle opp. Mye stein som man blir sliten av å gå på. Turen er vel lenger, men i vanskelighetsgrad omtrent det samme, kanskje.

Edit: ser at den også er merket som krevende: https://ut.no/turforslag/114842/over-besseggen

Jeg tror DNT tolker krevende på en annen måte enn andre. Jeg tror altså ikke de mener krevende som i vanskelig. Men som i at du må ha planlagt litt.

Jeg tror dette med vær som du skriver spiller inn. Besseggen er en krevende tur for veldig mange hvis været skifter, steiner blir glatte og stier blir sleip leire. Man trenger litt fjellerfaring og lære seg å pakke med seg det som trengs for dårlig vær.

Når det gjelder Gaustadtoppen, er det høydeforskjell på 700 m + værforhold som kan bli temmelig heftige (inkl. glatte steiner) som gjør at det blir krevende, tipper jeg.

Mulig at andre har lenket til den tidligere, men her ligger DNTs info om gradering for fellesturer:
https://www.dnt.no/aktiviteter/gradering/
Som det står er det bare veiledende, så f.eks. terreng og værforhold vil slå inn.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 14:43   #46
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har lyst til å gå opp på natta, og se soloppgangen! Satser på mindre folk da, enn i pinsen.

Jeg og mannen min gjorde det natt til 17. mai et år før vi fikk barn. Og så spiste vi 17. mai frokost der.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 14:52   #47
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Her er forklaring av gradering på ut.no:
https://hjelp.ut.no/hc/no/articles/3...rslag-og-ruter

Sitat:

Rød = krevende
Turer merket med rødt passer for erfarne turgåere, med god utholdenhet. Turene krever ofte gode tursko og annet turutstyr, samt kunnskap om kart og kompass.

Jeg synes dette passer greit for både Gaustadtoppen og Besseggen. Selvfølgelig kan man gå begge steder men joggesko og lite utstyr hvis man har stødige ankler, sola skinner og været er stabilt, men med tanke på norsk ustadig vær, vil jeg si at man på slike turer som regel bør ha gode tursko og «annet turutstyr» (vindtette klær, et mellomlag osv.) i tillegg til kart og kompass.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no