Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Fordeler med å bo i rekkehus?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-13, 22:25   #81
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Vi må bygge et lite gjerde mellom hagene, hvis dette huset skal være aktuelt. Vi har hund.
Ellers så er det en bit å gå til garasje og post.
Men, kan man ikke velge litt hvor sosial man ønsker å være? Må man småpratet hele tiden, dersom man ikke ønsker det? Jeg og mannen er sånn passe sosiale av oss og til tider veldig dårlige på småprat. Jeg ser for meg at vi sikkert kan småpratet med naboen, men ikke hver eneste gang vi ses, liksom.

Man måtte ikke det, men der vi bodde, ble for eksempel trappa i midten gjerne brukt til kaffedrikking, og siden vi faktisk måtte gå på den trappa for å komme ut av vår egen dør så ble det jo litt naturlig å delta. Det var veldig ofte hyggelig, men det var jo på en måte ikke alltid det passet.

Jeg er egentlig veldig sosial, men jeg følte innimellom at jeg fikk litt overload etter helger hvor jeg knapt gjorde annet enn å prate skit med naboene. Vi måtte liksom ut på tur for å være ute bare vi fire. Noe av det vi liker i huset vi bor i nå, er at vi fire kan være i hagen og slappe av, bare vi. Men så savner vi jo det andre også, det var mye bra med det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 22:28   #82
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?

Vi er ikke spesielt sosiale med naboene utover sånn vanlig naboprat. Uteplassen foran huset er helt usjenert, ved inngangspartiet ser vi jo når folk går forbi - men vi bare nikker og sier hei. Snakker med folk "i veien" i blant, men bare når jeg vil det selv. Vi henger ikke i hagene til hverandre - det ser jeg nesten ingen som gjør. Det er drammensere tross alt, de kommer bare om de blir invitert. ;-)

Ellers så er det dugnad en gang og et par fellesarrangementer i året, det er veldig hyggelig syns jeg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 00:53   #83
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?

Vi er ikke særlig sosiale, men trives veldig godt i rekkehuset vårt.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 14:00   #84
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Man måtte ikke det, men der vi bodde, ble for eksempel trappa i midten gjerne brukt til kaffedrikking, og siden vi faktisk måtte gå på den trappa for å komme ut av vår egen dør så ble det jo litt naturlig å delta. Det var veldig ofte hyggelig, men det var jo på en måte ikke alltid det passet.

Jeg er egentlig veldig sosial, men jeg følte innimellom at jeg fikk litt overload etter helger hvor jeg knapt gjorde annet enn å prate skit med naboene. Vi måtte liksom ut på tur for å være ute bare vi fire. Noe av det vi liker i huset vi bor i nå, er at vi fire kan være i hagen og slappe av, bare vi. Men så savner vi jo det andre også, det var mye bra med det.

Jeg ser jeg har vært inne i tråden og lovprist rekkehustilværelsen tidligere. Nå har jeg også et par anfektelser, som i stor grad handler om det apan nevner her. Jeg er forsåvidt sosial av meg - men jeg har stort behov for å selv styre når. Det er ikke alltid så lett, spesielt ikke sommerstid når dører og vinduer står åpne, og det drikkes kaffe alle vegne. Jeg synes det er litt leit å takke nei til å drikke kaffe når alle kan se at jeg er hjemme, liksom. Men dette er noe jeg øver meg på. Heldigvis er uteplassen vår ganske skjermet.

En annen ting er at man bor jo tett, på godt og vondt. Ikke mange meter fra våre vidåpne soveromsvinduer ligger det en liten lekeplass. Et yndet sted for småbarnsforeldre å trekke ut tidlig om morgenen i helgene. I tillegg til at de nye naboene vegg i vegg holder på rett utenfor inngangspartiet sitt fra før klokken 08. Det må de jo nesten få lov til; de har barn på 4 og 1,5. Men det høres faktisk ut som de er inne i soveværelset vårt. Både vi og Ullungen vekkes ofte av dette, og det er litt bittert nå som vi er i feriemodus, og gjerne vil sove litt lenger. De som bodde der før hadde større barn, og vi kunne innimellom høre at de pakket seg avgårde til fotballturneringer omtrent da dagen grydde. Så ble det stille. Da var det bare å rulle seg rundt, og glede seg over at man ikke hadde fotballspillende barn.

Så selv om fordelene er mange - Ullungen mangler virkelig aldri lekekamerater, og det er koselig å ha huset fullt av barn. Men vi skal ikke bo slik når hun blir større. Dog er det ikke enebolig som frister, men leilighet i bygård.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 17:46   #85
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Vi bor i enebolig i borettslag. Husene er så tett at det nesten er rekkehus. (ja, med unntak av at vi kan springe rundt huset da) - For oss som er late og som i tillegg mangler husfiksegenet/lysten, så er dette perfekt.

Vi sparer utgiftene på forsikring på hus, renovasjon, samt at vi nå har fått renovert hele huset - med ekstra isolasjon, ny bordkledning, nytt tak og ny ytterdør - med en husleieøkning på 250 kroner. (fortsatt under 4000)
Det er tett og storebror kan gå til alle vennene sine uten å måtte gå over vei. Lillebror kan sykle rundt i tunet og det er nært skole.

Minuset for vår del er at vi ikke har kjeller og dermed litt skralt med lagringsplass. (dårlig deal med tanke på latskapen i oss)

Er du naboen vår?

Vi bor slik Che beskriver, og vi trives godt i området, men sånn passe med planløsningen. Vi leter etter noe nytt, ikke nødvendigvis større, men bedre organisert. Men det er ikke lett når vi egentlig vil bo der vi bor.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 20:39   #86
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?

Vi bor i tomannsbolig og har det slik dere beskriver rekkehus, bortsett fra at vi er uten fellesutgifter og felles vedlikehold. Vi har sett på eneboliger, men er skeptiske. For finner vi en tomt på ett mål, så er det tett bebygd rundt med tomter på 500 kvm. Og vi ønsker å bruke mindre enn en time t/r jobb i Oslo sentrum.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no