Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Grønnsaksutfordringen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-15, 12:29   #1
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Grønnsaksutfordringen

Jeg har aldri vært flink til å spise grønnsaker. I de siste årene har jeg gradvis blitt flinkere, men jeg merker at jeg fort velger de samme, velkjente grønnsakene og har derfor et begrenset repertoar. Velkjente grønnsaker er løk i alle varianter, paprika, brokkoli, blomkål, gul- og kålrot, kål og mais. Sopp utgår med høye kneløft.

Vil du hjelpe meg litt? Jeg har bestemt meg for å prøve en ny grønnsak hver helg, så jeg trenger tips og gjerne oppskrifter på nye ting.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 12:42   #2
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsaksutfordringen

Flaske gresskar, også kalt butternut
Del den i to, ta ut frøene
Legg med kutt siden ned og bak den i 90 min på 200grader

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 12:44   #3
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønnsaksutfordringen

*Squash er godt å ha på grillen/panna med litt salt og krydder over, eller i form sammen med andre grønnsaker.
*Vannkastanjer er godt å ha i wok-blandinger eller lignende retter.
*Kokte, avkjølte kikerter er godt å ha i salater eller ris de lux-retter/sopihop.
*Sellerirot i biter gir god smak på lapskaus/supper.
*Stangselleri kan sprite opp salater el.l.
*Rødbeter er jo godt ved siden av tunge kjøttmiddager eller oppå leverposteiskiva.
*Salat av ymse sort er jo godt i salat eller på skiva under kjøttpålegg.
*Søtpotet er godt i lapskaus/gryteretter eller i mos.
*Pastinakk er godt i suppe og råkostsalat.
*Kidneybønner/bønner av ymse sort er godt å surre kort på pannen med salt over, og gjerne sammen med løk/søtpaprika/sopp/squash og serveres som en siderett.
*Bønnespirer er godt i salater eller sammen med overnevnte.

Kan godt hende at noe av det jeg har skrevet nå ikke defineres som grønnsak, men den brukes som det hos oss i alle fall.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 12:59   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaksutfordringen

Hvis du ovnsbaker sellerirot og persillerot sammen med gulrot, kålrot og løk vil du med all sannsynlighet ha funnet frem til en grønnsaksrett som hele familien vil kose seg med. Ungene her er helt ville etter det.

Avocado er godt å bruke i salater. Gresskarsuppe er et godt tips. Det er også veldig greit å bruke ferdige wokblandinger som inneholder litt annet enn du pleier å bruke. Der er det lett å finne noennye favoritter.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 13:11   #5
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsaksutfordringen

Fennikel er veldig godt i fløtegratinerte poteter. http://dinmat.no/Flotegratinerte-poteter-med-fennikel
Suppe på fennikel er også godt. http://www.rema.no/oppskrifter/fenni...ling/REC-67441
Det er godt ovnsbakt sammen med andre grønnsaker.

Grønne bønner er godt. Gi de et kjapt oppkok, skyll de med kaldt vann og varm de opp med litt smør i kjelen. Passer godt til det meste av fisk og kjøtt.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 13:31   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaksutfordringen

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

*Squash er godt å ha på grillen/panna med litt salt og krydder over, eller i form sammen med andre grønnsaker.
*Vannkastanjer er godt å ha i wok-blandinger eller lignende retter.
*Kokte, avkjølte kikerter er godt å ha i salater eller ris de lux-retter/sopihop.
*Sellerirot i biter gir god smak på lapskaus/supper.
*Stangselleri kan sprite opp salater el.l.
*Rødbeter er jo godt ved siden av tunge kjøttmiddager eller oppå leverposteiskiva.
*Salat av ymse sort er jo godt i salat eller på skiva under kjøttpålegg.
*Søtpotet er godt i lapskaus/gryteretter eller i mos.
*Pastinakk er godt i suppe og råkostsalat.
*Kidneybønner/bønner av ymse sort er godt å surre kort på pannen med salt over, og gjerne sammen med løk/søtpaprika/sopp/squash og serveres som en siderett.
*Bønnespirer er godt i salater eller sammen med overnevnte.

Kan godt hende at noe av det jeg har skrevet nå ikke defineres som grønnsak, men den brukes som det hos oss i alle fall.

Jeg kan egentlig bare signere denne!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 13:44   #7
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaksutfordringen

Søtpotet - bakt som vanlig potet smaker helt nydelig, bruk det i pytt i panne

Frossen spinat - Laks/spinatlasagne (denne er barnevennlig)

eller omelettmuffins (også barnevennlige)

Rødbeter - Russisk borsj er super godt og enkelt, eller man kan ovnsbake rødbeter med f.eks fetaost og rosmarin over

Aubergine - aubergine "pizza"

Vegetarlasagne - paprika, squash, gulrøtter, løk, hvitløk, aubergine

Squash - Suppe er nydelig, eller så er det fint å bytte ut med lasagneplater, eller bruke i salater

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 14:28   #8
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaksutfordringen

Ertepure - kok ertene, bland med en dæsj creme fraiche, litt pepper og stavmikser. Veldig godt til kokt fisk.

Søtpotetmos - kok søtpoteter møre (som er delt i biter). Tilsett smør og fløte, og mos med potetmoser. Salt og pepper. Vanvittig godt til biff og andebryst. Og alt mulig annet.

Bakt tomat - skjær toppen av tomatene, dytt nedi små biter av hvitløk. Bak i ovnen i, tja, et kvarter? Jeg bruker det til kjøttretter. Da trenger jeg ikke saus.

Squash frittata - omelett med enorme mengder raspet squash. Veldig godt, og mettende.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 14:55   #9
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsaksutfordringen

Grillet hjertesalat - deler den i to, pensler med litt olje og griller (bruker grillpanne nå på vinteren) freser litt finhakket bacon og soltørket tomat og legger oppå. Godt til absolutt alt.

Asparges, freses i panne med litt hvitløk. For å gjøre det mer spennende kan man blande i ruccula, soltørket tomat (ha i panna til rucculaen har "falt sammen") og evt. litt parmesan

Cherrytomat med urter. Deler tomatene i 2 eller 4 har på bittelitt god olivenolje, bittelitt salt og finhakket urter. F.eks koriander, bladpersille eller basilikum (bare en type i gangen)

Stek aubergine og/eller squash i (grill) panne

Sukkererter er godt til nesten alt. I salater, i wok eller bare raskt varmet i vann. Bruker det mest til stekt kylling eller laks.

Pastinak er godt, bruker det mye sammen med andre rotgrønnsaker og baker i ovn. Når jeg skal ha det litt mer spennende har jeg over litt olje og lønnesirup før jeg setter det i ovnen.

"Petit pois": 3 vårløk i tynne skiver, 1 hjertesalat - finsnittet, 250 g frosne erter, 1 1/4 dl varm hønsebuljong. Fres vårløk i panna til den er myk, rør inn hjertesalaten, når den har falt sammen tilsetter de dypfryste ertene og buljongen. La det koke uten lokk til alt er mørt og væsken har kokt inn. Veldig godt til kylling (spesielt helstekt) og til kalkun.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 16:57   #10
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsaksutfordringen

Mange gode tips her! Tusen takk. Helgas grønnsak blir en gammel traver, nemlig kål. Skal ha pulled pork med hjemmelaget coleslaw. (Og så glemte jeg jo å skrive tomat og sukkererter i HI...)

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 17:15   #11
Savannah
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2015
Innlegg: 12
Savannah har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Grønnsaksutfordringen

Fin tråd, masse gode tips

Savannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 10:22   #12
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsaksutfordringen

Har fått dilla på woking, jeg. Da blir det automatisk mye grønnsaker, og man kan være litt - gæren...

Den jeg lagde i helga var en "tømmerett" hvor jeg lagde mest ut fra hva jeg hadde i kjøleskapet, woket i panna og la over i en gryte etterhvert:

rødløk og gul løk (kunne brukt vårløk, sjalottløk... men hadde tilfeldigvis rød og gul..)
hvitløk
finsnittet hodekål, spisskål og en hjertesalat (har lært å woke hjertesalat av Godtlevert.no..)
finsnittede gulrøtter
paprika i fine farger - rød og gul
sukkererter
brukte sjampingjonger, men du kan jo la være, også...
kjøtt - kylling, svin, hva du vil. Eller la være.

nudler. kokes opp og er ferdig på 4-5 min. Blandes i woken eller serveres ved siden av. Jeg syns nudeltrådene blir så lange hvis man ikke brekker opp platene, så jeg pleier å brekke dem opp i vannet.

Du kan godt bare salte og pepre. Eller kjøpe en ferdig saus i eksotisk-hylla. Jeg hadde i litt hoisinsaus, litt sweet chili saus og litt vann, og presset en lime over (hadde en lime i kjøleskapet, også... )

Hoisinsaus er en litt søt BBQ-aktig saus. Har prøvd å marinere kjøtt i den, det går i og for seg greit, men har lett for å sette seg i panna. Antakelig pga. mye sukker? Kan se sånn ut. Spørs om hoisinsausen ikke bør has på etterpå, står også at den kan brukes som dipsaus. Ellers kan man bruke en splæsj soya, Ketjap Mani eller... (KM er en litt søt, tykk soyaaktig saus, ofte vel så pop som soyasaus blant barn hvis man kjenner til begge.)

Med wokemat kan man la alle i huset få hver sin kniv og skjærebrett, så kan hver skjære opp "sin" grønnsak, så går det fortere. Synes også det er greit om man har gjester, da kan man skjære opp alt tidlig på dagen og dekke til i boller i kjøleskapet, og så bare woke igjennom på kvelden.

Ovnsbakte grønnsaker er også godt, da kan man bruke f.eks. potet, søtpotet, pastinakk, gulrot, kålrot, fennikel osv. delt i små biter. Has på en smurt langpanne og ha gjerne på litt krydder - f.eks. Herbes de provence, timian eller oregano for den del, og litt dryss av salt og pepper. Bakes i ovnen på 200 gr en halv time eller så. Ta ut brettet og vend dem et par ganger ,eller kan de ofte sette seg fast i plata, synes jeg. De blir jo penere stekt også. Passer til alt, egentlig. Kjøtt og fisk.

Stappe er godt - ha foruten poteter også gulrøtter, søtpotet eller pastinakk i. Kjempegodt (eller del opp og lag flere stapper, om du er ambisiøs).

Ellers lager jeg en del grønnsakspaier. Paiskall, foretrukken grønnsak (f.eks. blomkål, brokkoli, spinat... ) og en blanding av egg / fløte/ revet ost. Godt både som lettvint middag/ kveldsmat - og en skive i matboksen dagen etter. Grei selskapsmat, også.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no