Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-18, 22:28   #1
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Jeg har laget suksesskake/suksessterte/gul krem kake (kjært barn, mange navn) en haug av ganger. Og aldri har jeg hatt problemer med kremen. Men denne gangen virker den mer flytende enn ellers. Jeg har hatt akkurat det samme oppi, så jeg aner ikke hvorfor. Jeg har satt den i kjøleskapet og håper den vil stivne til litt og ikke være så tynn. Men om uflaksen er ute, er det noe jeg da kan gjøre for å få den tykkere? Hjelp!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-18, 22:44   #2
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Du har sikkert kokt den for lite/kort. Kok den mer og avkjøl på nytt.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-18, 22:45   #3
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Kokt for kort tid, ja.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-18, 22:50   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Se hvordan den er etter avkjøling, kan stå i kjøleskapet over natten. Evnt kan du røre inn melis for mer tykkelse, blir da enda søtere.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-18, 23:29   #5
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Jeg tror ikke jeg har kokt den for kort, for den orginale oppskriften sier at den IKKE skal koke, men jeg koker den godt likevel. (Jeg har laget denne kaka flere ganger i året i over 15 år, derfor blir jeg litt satt ut når jeg denne gangen bommet...) Men det kan selvsagt være at jeg tok den av litt for tidlig denne gangen.
Met melis? Det får bli nødløsning, for kaka er søt som julig allerede.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-18, 23:46   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Jeg hadde problem med for tynn krem til en slik kake for noen år siden, og da smeltet jeg en plate kokesjokolade og rørte inn i kremen. Så ble det sjokoladekrem i stedet, men det var ingen som klagde på det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-18, 00:04   #7
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg hadde problem med for tynn krem til en slik kake for noen år siden, og da smeltet jeg en plate kokesjokolade og rørte inn i kremen. Så ble det sjokoladekrem i stedet, men det var ingen som klagde på det.

Ooh det var lurt!! Om den ikke stivner i løpet av natta går jeg for den løsningen!!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-18, 10:56   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Har du helt den på kaken?
Hår det an å helle den tilbake i kjelen og la den koke opp igjen?
Jeg teller sakte til 10 mens det koker når jeg lager sånne ting som visstnok ikke skal koke.
Den skal jo være litt fast når du heller den over kaken så om den var helt flytende så har det skjedd noe. Konsistensen skal være som tørt vaniljekrem. Litt geleaktig.

Evt røre i etpar smeltet stk med gelatin? Blir kanskje vanskelig..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-18, 11:40   #9
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Jeg har den enda i gryten. Den virker mye bedre i dag...satser på at det går bra. Tusen takk for alle gode tips, dere er best!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-22, 19:00   #10
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Nei men se her...jeg søkte etter hvordan å få tykkere krem når den mislyktes, og hvor havnet jeg? I min egen tråd fra noen år tilbake. Har noen nye tips å komme med her?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-22, 19:16   #11
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Sett kaldt over natta og pisk den litt opp før du har den på kaka.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-22, 19:20   #12
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Sett kaldt over natta og pisk den litt opp før du har den på kaka.

Takk! Jeg håpte du ville skrive her. Da gjør jeg det.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 01:05   #13
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

… og her er jeg også, i et forsøk på gule bomber. Den får hvile over natta, og så kanskje piskes opp litt.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 04:32   #14
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Hvis ikke kan det funke å varme opp igjen og ha i litt maisenna til passe tykkelse.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 08:34   #15
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Hvis ikke kan det funke å varme opp igjen og ha i litt maisenna til passe tykkelse.

Dette, og piske den opp etter en natt i kjøleskapet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 08:42   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Jeg lar den alltid stå kaldt over natta. Har aldri opplevd at den har blitt for tynn. Bruker oppskrift fra Det Søte Liv:

Gul krem (rund form):

♥ 6 eggeplommer
♥ 1,5 dl kremfløte
♥ 150 g sukker
♥ 1,5 ts vaniljesukker
♥ 200 g smør

Ha eggeplommene til den gule kremen i en tykkbunnet kjele sammen kremfløte og sukker. Kok opp under stadig omrøring og la kremen småkoke til den får en tykk konsistens (se tips). Ta kjelen av platen og avkjøl litt. Rør inn vaniljesukkeret og deretter romtemperert smør i klatter. Avkjøl kremen i kjøleskapet til den er helt kald og nokså tykk i konsistensen.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 13:03   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Hvis man ikke koker opp sakte nok på lav varme, så risikerer man for tynn krem, evnt «eggerøre». Viktig å bruke god tid på oppkok og ikke for høy varme. Har brukt melis når jeg har vært uheldig tidligere.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 22:39   #18
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Sitter med for tynn saus fortsatt, etter ett døgn. Det kokte sykt sakte opp - i ettertid er jeg litt usikker på om det overhodet kokte, men jeg holdt på i evigheter. Må bruke margarin i stedet for meierismør. Jeg tror eggeblandingen ikke ble avkjølt tilstrekkelig. Starter jeg nå på nytt eller iverksetter jeg redningstiltak? Min oppskrift inneholder allerede for mye søtt, så mer melis er helst ikke en løsning.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-23, 22:41   #19
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Kan bruke den nåværende sausen til en vaniljekrem i en annen kake.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-23, 00:43   #20
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krem til suksesskake for tynn, Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Sitter med for tynn saus fortsatt, etter ett døgn. Det kokte sykt sakte opp - i ettertid er jeg litt usikker på om det overhodet kokte, men jeg holdt på i evigheter. Må bruke margarin i stedet for meierismør. Jeg tror eggeblandingen ikke ble avkjølt tilstrekkelig. Starter jeg nå på nytt eller iverksetter jeg redningstiltak? Min oppskrift inneholder allerede for mye søtt, så mer melis er helst ikke en løsning.

En time i fryseren og bruk stavmixeren for å piske opp igjen burde hjelpe.

Jeg greier ikke å analysere meg frem til hva det er som gjør når folk forveller om at kremen blir tynn. Jeg har aldri opplevd det, og har lagd den på ulike måtet, men de siste 3-4 årene har jeg holdt meg til oppkok på full fres med kontinuerlig omrøring, så koke, fortsatt med kontinuerlig omrøring i 1 min eller så. Når jeg tar kremen av plata har jeg smøret i og lar det smelte inn, og rører det godt inn i kremen. Så avkjøler jeg, oftest i kaldt vannbad siden jeg alltid gjør ting i siste liten og sjeldne har natta til bruk til hvile for kremen før den skal serveres.
Kremen blir alltid fast, myk og fin på denne måten.

__________________
I'm happy, hope you're happy too

Sist redigert av Nextlife : 22-12-23 kl 00:50.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no