Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

IP-adresse i konflikt på nettverket...?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-07, 20:35   #1
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

IP-adresse i konflikt på nettverket...?

Fikk opp en gul varselstrekant på maskinen om at det var en IP adresse som var i konflikt på nettverket mitt. Hva betyr det? Har trådløst usikret nettverk, har det noe med saken å gjøre? Er det ev. et sted på maskinen jeg kan sjekke dette nærmere opp?
Håper noen vet

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 20:44   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IP-adresse i konflikt på nettverket...?

Da er det to pc-er som har samme ip-adresse, og det går ikke.
Du kan ikke sjekke hvem som er den andre, men du kan prøve å endre din egen.

Gå på Start - og Kjør. Skriv cmd og trykk ok/enter. Så skriver du ipconfig /release og trykker enter. Nå det er ferdig skriver du ipconfig /renew og trykker enter. Da får du forhåpentligvis en ny ip-adresse.

Usikret nettverk er forøvrig aldri lurt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 20:51   #3
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: IP-adresse i konflikt på nettverket...?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Da er det to pc-er som har samme ip-adresse, og det går ikke.
Du kan ikke sjekke hvem som er den andre, men du kan prøve å endre din egen.

Gå på Start - og Kjør. Skriv cmd og trykk ok/enter. Så skriver du ipconfig /release og trykker enter. Nå det er ferdig skriver du ipconfig /renew og trykker enter. Da får du forhåpentligvis en ny ip-adresse.

Usikret nettverk er forøvrig aldri lurt.

Takk for svar! Har gjort dette nå, og håper det løser saken
Ønsker å låse routeren min, men har ikke peiling på hvordan jeg gjør dette Står ikke noe om dette i bruksanvisningen jeg har liggende...Har du tips?

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 20:56   #4
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: IP-adresse i konflikt på nettverket...?

Men det er nå greitt at noen har usikret nettverk da. Er hos svigers i helgen, og her er det dårlig med nettilgang. Men jammen meg er det noen kjekke i nærheten som har et ukryptert trådløst nett til meg.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 21:00   #5
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: IP-adresse i konflikt på nettverket...?

Opprinnelig lagt inn av Senna, her.

Men det er nå greitt at noen har usikret nettverk da. Er hos svigers i helgen, og her er det dårlig med nettilgang. Men jammen meg er det noen kjekke i nærheten som har et ukryptert trådløst nett til meg.

Nemlig. Hos pappa får jeg inn et usikret nett fra ytterste hjørne på verandaen. Må man, så må man.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 21:00   #6
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: IP-adresse i konflikt på nettverket...?

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Ønsker å låse routeren min, men har ikke peiling på hvordan jeg gjør dette Står ikke noe om dette i bruksanvisningen jeg har liggende...Har du tips?

Det kommer an på hvilken router du har. Hvilket merke er det?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 21:05   #7
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: IP-adresse i konflikt på nettverket...?

Har en Belkin router...
Får fortsatt opp meldingen med jevne mellomrom... "Det finnes en IP adresse som er i konflikt med et annet systemet på nettverket" Er temmelig grønn på dette området...Hva kan dette skyldes, og hva er/kan bli konsekvensen? Noen som vet...?

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 21:09   #8
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: IP-adresse i konflikt på nettverket...?

Som LilleRu sier, kan du ikke ha to maskiner med samme IP-adresse på nettverket. Dette bruker ikke være et problem dersom du har automatisk tildeling av IP fra routeren (DHCP).

Prøv å åpne et nytt vindu i nettleseren din og skriv http://192.168.2.1. Får du opp en meny for konfigurering av routeren da?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 21:25   #9
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: IP-adresse i konflikt på nettverket...?

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Som LilleRu sier, kan du ikke ha to maskiner med samme IP-adresse på nettverket. Dette bruker ikke være et problem dersom du har automatisk tildeling av IP fra routeren (DHCP).

Prøv å åpne et nytt vindu i nettleseren din og skriv http://192.168.2.1. Får du opp en meny for konfigurering av routeren da?

Hmmm...får ikke opp den siden.
Jeg har bare en maskin i huset... Kan det være noen andre som lager tull for meg via det åpne nettverket ?

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 21:30   #10
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IP-adresse i konflikt på nettverket...?

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Har en Belkin router...
Får fortsatt opp meldingen med jevne mellomrom... "Det finnes en IP adresse som er i konflikt med systemet på nettverket" Er temmelig grønn på dette området...Hva kan dette skyldes, og hva er/kan bli konsekvensen? Noen som vet...?

Det er som lille Ru sa, det er en annen PC som har samme IP-adresse som din. Det hadde jeg helt klart tolket som at noen andre var på samme nettverk. Så fremt du ikke har flere PC-er da eller at PC-en din er satt på samme adresse som ruteren din.

Ruteren skiller mellom de forskjellige PC-ene som er på nettverket gjennom hvilken IP-adresse de har.

For å sperre nettverket for andre er det flere ting du kan gjøre:

*Skjule navnet på nettverket ditt, altså gjøre det mindre synlig. Dvs slå av visible SSID på ruteren, og endre navnet så det ikke er standardnavnet.

*Endre passordet og navnet på admin-konto så det ikke er standardverdier.

*Sette opp MAC-tilgang slik at bare de PC-ene som du har skrevet opp MAC-adressen til, får tilgang. MAC-adressen får du i Windows ved å åpne et kommandovindu og skrive ipconfig /all og skrive ned det som står som Physical Adress, på en mac finner du den under system preferences > network>AirPort og leser av AirPort ID.

*Begrense IP-poolen, sånn at det er bare IP-adresser nok til akkurat de PC-ene du har. F.eks hvis du har 1 PC så setter du opp IP-poolen til at den bare inneholder adressen til ruteren og til PC-en.

*Sette på kryptering

Du bør i det minste gjøre en av disse tingene, helst alle. Vær obs på at dersom du setter på kryptering på ruteren og bruker en trådløs PC til å styre ruteren så må du skrive opp WEP-key sånn at du får logget deg på etterpå. Hvis det er første gang du gjør det kan det være greit å koble PC-en til ruteren med kabel.

Det viktigste med sikkerhet er egentlig dette: man må være bedre sikret enn de andre nettverkene i nabolaget. Er man det eneste usikrede nettet, så får man ubudne gjester.

Det finnes gratis nedlastbare IP-scanner programmer som finner alle maskiner på nettverket ditt. Jeg hadde kjørt et og sett om jeg hadde funnet den PC-en som var tilkoblet nettverket mitt. Og eieren av den PC-en burde da ha sikret sin PC, for jeg hadde hatt seriøst lite skrupler med å bombe den PC-en gitt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 22:13   #11
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: IP-adresse i konflikt på nettverket...?

Takk for svar! Jeg får prøve på disse tingene i morgen

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no