Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Brødbakemaskin?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 22:37   #1
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Brødbakemaskin?

Jeg sitter og vurderer om vi skal anskaffe oss en brødbakemaskin. Hjemme går det omtrent 1 brød pr dag, og ferskt brød er nesten det beste jeg vet! Siden min kjære jobber mye, og mye ettermiddagsjobbing er det vanskelig å bake brød på gamlemåten (bare det å lage middag er en utfordring med Snuppa hengende i buksebeina).

Så kom igjen; fortell, fortell! Har dere brødbakemaskin, og bruker dere den? Eller er den bare et plasskrevende irritasjonsmoment på kjøkkenbenken?

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 22:50   #2
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Her er den i bruk stort sett hver dag. Er blitt avhengig av den. når den blir utslitt må vi nok bare kjøpe en ny.
Den heter Wilfa BMA 25S. Den gir store brød som er nok til en familie på 5.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 22:55   #3
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Hva koster en sånn maskin?

Mann spiser bare hjemmebakt brød.. For kjøp er bare luft. Så når jeg har vært "syk" siste mnd så har han fått bød hos mammaen sin hehe

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:00   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Vi har brødbakemaskin. Den ble ivrig brukt i starten. Nå brukes den ikke ofte.
Nå bruker vi den mest til pizzadeig faktisk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:09   #5
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321060

Jeg trorjeg betalte rundt 1200,- på expert.
Jeg bruker den til pizzadeig også. Fix ferdig pizadeig når vi kommer hjem fra jobb.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:10   #6
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Vi hadde en. I nøyaktig tre elendige, tunge brød.

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:42   #7
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Det var et år vi (les jeg) fikk en julegave av svigers som det stod til husmoren på. Jeg er aldeles ikke noen husmor og kommer aldri til å bli. Blir rent fornærmet av å bli kalt noe slikt. Vel, vi (les mannen) brukte den ivrig den første måneden. Så ble vi temelig lei av brød som ikke smaker noe, bare luft. Selv om det er godt med nybakt brød er det enda bedre med ferskt kjøpebrød som faktisk smaker noe.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 05:13   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

:abonnerer på tråden:

Vi vurderer å anskaffe brødbakemaskin, for jeg er særdeles kresen når det gjelder brød. Anbefaling av et godt merke vil bli verdsatt!

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 07:50   #9
Sparky
Mean Milk Machine
 
Sparky sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 217
Sparky er litt kul
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Det er enorm forskjell på brødmaskiner. Jeg vokste opp med brødbakermaskin og den ga oss deilig brød hver morgen. Kjøpte en selv for noen år siden og den egner seg ikke til annet enn å elte og heve bolledeig. Det er den riktignok ganske god til.
Et stort minus med vår er at eltekroken ikke legger seg flat når stekingen begynner. Det fører til et stort hull i brødet. Et annet minus er at det ikke er et eget kammer til tørrgjæren. Resultatet blir derfor at gjæren av og til blir ødelagt og brødet hever seg minimalt. Dette gjelder da når maskinen gjøres klar om kvelden for å ha brødet ferdig på morgenkvisten. Maskinen vår elter heller ikke ordentlig alltid, så deigen blir klissete selv om det fremdeles er masse mel i formen. Jeg må hele tiden passe på og røre litt i deigen.

Jeg har altså ingen god å anbefale, men tror det er lurt å forhøre seg litt rundt.

Når det kommer til smak på brødet så har nok det mye med oppskriften å gjøre. Det finnes mange gode oppskrifter på nettet bl.a.

Sparky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 08:18   #10
Esmeralda
Nybegynner
 
Esmeralda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 21
Esmeralda har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Opprinnelig lagt inn av Sparky, her.

Det er enorm forskjell på brødmaskiner. Jeg vokste opp med brødbakermaskin og den ga oss deilig brød hver morgen. Kjøpte en selv for noen år siden og den egner seg ikke til annet enn å elte og heve bolledeig. Det er den riktignok ganske god til.
Et stort minus med vår er at eltekroken ikke legger seg flat når stekingen begynner. Det fører til et stort hull i brødet. Et annet minus er at det ikke er et eget kammer til tørrgjæren. Resultatet blir derfor at gjæren av og til blir ødelagt og brødet hever seg minimalt. Dette gjelder da når maskinen gjøres klar om kvelden for å ha brødet ferdig på morgenkvisten. Maskinen vår elter heller ikke ordentlig alltid, så deigen blir klissete selv om det fremdeles er masse mel i formen. Jeg må hele tiden passe på og røre litt i deigen.

Jeg har altså ingen god å anbefale, men tror det er lurt å forhøre seg litt rundt.

Når det kommer til smak på brødet så har nok det mye med oppskriften å gjøre. Det finnes mange gode oppskrifter på nettet bl.a.

Har maskin men den står i skapet! JEg sliter med det som er nevnt av Sparky. Eltekroken setter seg fast inni brødet og det er blitt riper og hakk i den, i mine forsøk på å slite/skjære den ut uten å ødelegge brødet. Og det med tørrgjæren er veldig viktig. Den må ikke komme i kontakt med væsken for da ødelegges ofte hele brødet.

Smaken på brødet er jo noe man lager til selv, det har ikke noe med maskinens egenskaper å gjøre. Mine brød var helt greie på smak.

Kommer på et annet minus; brødet blir veldig lite og veldt høyt. Så skivene er på king-size størrelsen.

Esmeralda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:58   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Vi fikk til jul for en del år tilbake, og den ble vel brukt jevnlig i 6–8 måneder, tror jeg, og siden har den stått i kjelleren.

Jeg kan i grunnen signere alle Sparkys innvendinger; de gjelder for vår maskin også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:13   #12
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Vi har en og bruker den så å si daglig, det har vi gjort i seks år nå.

Det er herlig å kunne bestemme selv alt man vil ha i brødet, uten å måtte elte og kna så mye. (Nei, jeg er ikke særlig til husmoremne)

Men det er stor forskjell på de ulike modellene, vi hadde først en som lagde stående brød, slik er gjerne de billigste variantene. Det brødet ble vanskelig å skjære opp og skivene ble rare selv om smaken var god.

Så kjøpte vi en med to rotorer som lager liggende brød, og nå er alt så meget bedre! Jeg digger den, særlig etter at mannen klarte å koble ut alle pipelydene den lagde underveis i bakeprogrammet.

__________________


Sist redigert av Bequita : 05-10-06 kl 11:14. Årsak: skirveleif
Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:17   #13
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321060

Jeg trorjeg betalte rundt 1200,- på expert.
Jeg bruker den til pizzadeig også. Fix ferdig pizadeig når vi kommer hjem fra jobb.

Denne har vi også, og jeg er veldig fornøyd med den. Det følger med en del oppskrifter, men jeg mikser litt til med grovere mel. Jeg synes det er helt topp å kunne lage brød selv, og ordner ofte til på kvelden slik at vi våkner til nybakt brød. Et minus er at delene ikke kan vaskes i oppvaskmaskin.

Brødene jeg lager, er veldig gode og smakfulle. Jeg har i masse helkorn, solsikkefrø og gresskarfrø. Havregryn gir et veldig godt og saftig brød. Jeg kan velge mellom tre størrelser på brødet.

Lykke til med avgjørelsen!

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:18   #14
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Kan dere som benytter brødbakemaskinene deres, være så greie å dele noen oppskrifter med oss andre???

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:18   #15
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Vi hadde også brødbakemaskin når jeg vokste opp. Den ble brukt periodevis for man ble fort lei, samme konsistens på brødet og hullet i enden etter eltekroken. Oppskriftene ble nok ikke variert for mye hos oss.

For å få fart på brødbakingen igjen har jeg heller nå bestillt meg en Kenwood Major. Det er jo ikke så mye jobb å putte deigen i formene og steke dem synes jeg. Liker brødet best når det er bakt slik.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:21   #16
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Problemet vårt var at den tok så lite væske at det var lite oppskrifter å bruke. Vi prøvde med litt egenkomponerte men det ble likevel lite smak på brødet. De oppskriftene som fulgte med brødbakermaskinen smakte absolutt ingenting. Så da satte vi den bort.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:27   #17
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Vi har hele tiden eksperimentert med oppskriftene og laget oss nye. Jeg likte ikke så godt den konsistensen brødet fikk med oppskriftene som fulgte med, det ble for "fluffy". Men med litt mer væske og grovere mel ble det bedre. Dessuten har jeg gjerne oppi dagens kombinasjon av for eksempel:
Linfrø, sesamfrø, soyaflak, valmuefrø, havrekli, hirseflak, melk, revne gulrøtter, rugflak, havregryn, oliven, soltørket tomat, solsikkefrø eller hakkede nøtter.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:28   #18
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Og så må man huske å ha oppi nok godt salt. Urtesalt eller havsalt. Og en god matolje.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:55   #19
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

Har brødbake maskin og det har vi hatt i 4 år og den er mye i bruk.

Stort sett annenhver dag baker den brød til oss.

Er en av de få tingene jeg må ha når den er utslitt.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:13   #20
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Brødbakemaskin?

En oppskrift til et middels brød:
3,5 dl vann
2 ss rapsolje
1,5 ts salt
2 ts sukker
4 dl grovt mel iblandet diverse frø
5 dl hvetemel
2 ts tørrgjær

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no