Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Donere kropp til vitenskap?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-17, 22:44   #1
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Donere kropp til vitenskap?

Inspirert av donortråden lurer jeg på hvordan folk her stiller seg til å donere kroppen til forskning? Jeg er i tvil selv, må jeg si, selvom vi som samfunn er avhengig av at folk gjør det.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-17, 22:49   #2
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg så en dødsannonse i dag der avdøde ønsket nettopp dette, og derfor var det ingen seremoni heller. Når jeg dør vil jeg ikke ha et gravsted, jeg vil kremeres og settes ned under en felles stein et eller annet sted. Eller donere til forskning. Jeg mener, er jeg død så er jeg død.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-17, 22:54   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Oldemoren til ungene donerte kroppen sin til forskning. Det var en utrolig fin (og kul, at en dame på over 100 år har bestemt seg for det) ting å gjøre. I stedet for gravferd så ble det arrangert minnestund.

Jeg har for å være ærlig ikke tenkt på at jo, jeg kan jo donere kroppen min til forskning. Det kan godt være jeg kommer til å gjøre det. Hvorfor ikke? Og med mindre kommunen her finner ut at de skal ta hensyn til innbyggerne sine så er det klin umulig å finne et egnet gravferdslokale, mens minnestund kan man jo ha hvor som helst. (Akkurat det siste det skal ikke være et tungtveiende argument for hva man ønsker skal skje med kroppen sin etter sin død, men det er nå engang en aktuell faktor for de av oss som ikke tar farvel i kirkerommet.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-17, 23:12   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Begge svigerforeldrene mine skal donere kroppene til forskning når den dagen kommer, og jeg håper dette blir respektert av deres næreste pårørende, noe jeg også tror vil bli gjort.

Sjøl syns jeg det er en fin gjerning, men må, noe beskjemmet tilstå, at jeg personlig også syns det er en fremmed tanke å gjøre det samme - så akkurat det er noe jeg jobber med for å kjenne at jeg omfavner. Jeg er helt inneforstått med organdonasjon, så å donere hele kropp burde jo, teknisk sett, være samme greia, men det ligger altså, enn så lenge, lenger inn for meg. Jeg er litt for satt i tanken på behovet for et gravsted.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-17, 23:27   #5
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Sjøl syns jeg det er en fin gjerning, men må, noe beskjemmet tilstå, at jeg personlig også syns det er en fremmed tanke å gjøre det samme - så akkurat det er noe jeg jobber med for å kjenne at jeg omfavner. Jeg er helt inneforstått med organdonasjon, så å donere hele kropp burde jo, teknisk sett, være samme greia, men det ligger altså, enn så lenge, lenger inn for meg. Jeg er litt for satt i tanken på behovet for et gravsted.

Jeg tenker det samme som deg.
Hvis mine etterlatte har sterkt behov for et gravsted de kan besøke, så er jo det viktig å ta med i betraktningen. De vil kanskje ha andre behov hvis det skulle skje noe med meg nå, enn om 50 år..?

Det er mulig det er absurd, men jeg føler det også hakket mer privat å donere kroppen til forskning. Derfor litt usikker, rett og slett.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-17, 23:35   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Knis, det hadde vært enda en måte å trasse mot familien min på. Det var en god idé.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-17, 23:45   #7
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Organdonasjon ja, forskning nei. Og jeg vet ærlig talt ikke helt hvorfor. Jeg tror kanskje det bunner i manglende tillit til at kroppen ville blitt behandlet med respekt. Pluss en ide om at jeg ikke får endelig hvile før kroppen er begravd. Fullstendig ulogisk, altså, jeg vet.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-17, 11:09   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Organdonasjon ja, forskning nei. Og jeg vet ærlig talt ikke helt hvorfor. Jeg tror kanskje det bunner i manglende tillit til at kroppen ville blitt behandlet med respekt. Pluss en ide om at jeg ikke får endelig hvile før kroppen er begravd. Fullstendig ulogisk, altså, jeg vet.

En medisinstudent jeg møtte en gang sa at man måtte være innforstått med at det var studenter (på ca 20) som skulle håndtere kroppen, og at det er en ganske uhyrlig opplevelse for dem, som de godt kan finne på å takle med galgenhumor og distansering. Selv om de sikkert er strenge på dette med respekt, så sa han at det var lav terskel på å harselere med diverse "skavanker". Så hvis man ikke er avslappet på det, så bør man vel la være. For meg er det avgjørende for å si nei, faktisk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-17, 23:43   #9
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg satt faktisk å lese meg opp på dette for en ukes tid siden og dette er noe jeg sterkt vurderer. Kroppen blir da disponibel for studenter o.l i to år før man gravlegges som vanlig.
Jeg vurderer dette da jeg mener at det er viktig at vi har nok kropper tilgjengelig.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-17, 09:59   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Om jeg skulle gjøre det så skulle jeg ønsket at mannen og jeg var enige om det og at det ikke føltes helt feil får våre barn. Jeg vil ikke at han eller jeg skal ligge kremert der alene. Helt ulogisk, men enten begge eller ingen av oss.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-17, 23:49   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Pr i dag tenker jeg at det er uaktuelt for meg å skrive legemetestamente. Det er ikke av hensyn til meg, men av hensyn til mine etterlatte. Det kan se helt annerledes ut om jeg blir gammel og jeg vet at alle mine etterlatte er komfortable med det. Jeg ville ikke gjort det om noen av dem var i tvil om de syntes det var ok.

Jeg kjenner selv på at det ville vært mer trøblete for meg om en av mine nærmeste hadde testamentert og dødd brått i relativt ung alder enn om det skjedde sent i livet og etter en prosess hvor det var snakket om.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-17, 00:00   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg synes det er en avgjørelse det er vanskelig å ta på egne vegne. Jeg hadde vært komfortabel med det, men det kommer an på hva barna mine hadde ment.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-17, 00:01   #13
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg skal donere kroppen til forskning.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-17, 01:15   #14
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

For min del er det greit - det får ungene bestemme når den tid kommer. Da er jeg jo død, så samma for meg.

Mamma har sagt hun gjerne vil doneres. Men vi har truet med å kremere henne og legge asken i en nyttårsrakett i stedet, er visst et sted i Sverige man kan få gjort sånt. Hun hater fyrverkeri.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-17, 07:06   #15
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Sånn egentlig tenker jeg st det ikke har noe å si, død er død. Likevel kommer jeg til å ønske å bli kremert, vi har kjøpt plass på gravstedet til sønnen vår. Til tross for at jeg ikke tror på noe annet enn null puls=helt mørkt, så er det en god og viktig tanke.

Organer må de gjerne ta.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-17, 08:54   #16
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg har aldri tenkt tanken, og må innrømme at det første som slo meg da jeg så overskriften var "hvem skulle vært interessert i den?" Har aldri tenkt over at det skulle være behov for kropper. Det er det, altså?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-17, 09:19   #17
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Mest legestudenter som skal lære seg anatomi.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-09-17, 11:11   #18
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

De kan få hodet mitt jaffal og knekke migrenegåten en gang for alle. Jeg tror det er noe gæli med meg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-17, 13:23   #19
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Pappa donerte kroppen sin til forskning. Vi hadde en fin minnestund for ham uten kiste 2 uker etter at han døde. Fint pyntet katafalk med bilde av ham. Vi opplyste de som kom om hvorfor det manglet kiste i starten av minnestunden. Jeg opplevde det som en høyverdig "begravelse".

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Jeg tenker det samme som deg.
Hvis mine etterlatte har sterkt behov for et gravsted de kan besøke, så er jo det viktig å ta med i betraktningen. De vil kanskje ha andre behov hvis det skulle skje noe med meg nå, enn om 50 år..?

Det er mulig det er absurd, men jeg føler det også hakket mer privat å donere kroppen til forskning. Derfor litt usikker, rett og slett.

Du kan fint ha et gravsted allikevel. Når man er ferdig med å forske på kroppen sendes resten til kremasjon og de etterlatte får en urne sendt tilbake. Det kan ta 1/2 - 2 år. Vi fikk pappas urne tilbake etter et halv år og valgte å sette den på havet etter hans ønske, så vi fikk en urne tilpasset det. Nærmeste familie dro ut i åpent hav og satte urnen på vannet. Jeg hadde urnen hjemme i noen dager, faktisk, før vi dro ut med den. Det føltes fint. Jeg har skrevet om noe av dette i annen tråd her på forumet.

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

For min del er det greit - det får ungene bestemme når den tid kommer. Da er jeg jo død, så samma for meg.

Mamma har sagt hun gjerne vil doneres. Men vi har truet med å kremere henne og legge asken i en nyttårsrakett i stedet, er visst et sted i Sverige man kan få gjort sånt. Hun hater fyrverkeri.

Du må bestemme det selv og fylle ut papirer før du dør. Ingen andre kan ta avgjørelsen for deg. Så din mor kan ikke "true" med å gjøre det hvis ikke hun har fikset papirene.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-17, 13:45   #20
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg har selv vært med på å dissekere en ekte hjerne, som en del av studiet. Jeg vil si at i allefall vi gjorde dette med aller største respekt altså, så stor respekt det er mulig å fremvise når man deler opp deler av lik i småbiter. Det var altså ikke mye tull og fjas og hjerner veggimellom liksom. Jeg husker også at det i en stor boks på anatomisalen var det flere halvveis dissekerte armer og bein. Det er rimelig makabert altså, men legestudenter trenger det jo. Selv er jeg usikker på hva jeg vil gjøre. Organer må de gjerne ta, de kan jo også være av umiddelbar nytte for andre. Men selve kroppen føles liksom litt for "privat", jeg vet ikke.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no