Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Kattedo, hvilken er best?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-11, 08:03   #1
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kattedo, hvilken er best?

Jeg har fått et par kattunger i hus for 2 dager siden og har en kattedo uten tak med klumpesand. Imidlertid stinker det forferdelig av doen, så jeg tror jeg må gå for en annen løsning. Noen som har tips til kattedo som fjerner så og si all lukt? Jeg bruker flamingo klumpesand.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 08:57   #2
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattedo, hvilken er best?

Jeg har aldri hørt om flamingo klumpesand, så jeg aner ikke hvordan den er. Vi har 3 katter, og bruker Cat Exclusive klumpesand. Den lukter virkelig minimalt, vi fjerner klumpene en gang pr dag. Jeg vet noen ikke liker at sanda er parfymert, men det er knapt merkbart. Har helt vanlig sandkasse med overbygg og luktfilter. Har tatt bort døra, våre katter fikk aldri til å bruke den.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:01   #3
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kattedo, hvilken er best?

Vi har en nabo som er katteoppdretter, og som har god erfaring med et pelletssystem.
Du kan lese mer om det her: http://www.peewee.no/

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:03   #4
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kattedo, hvilken er best?

Vi har kattedo med tak på, men det som betyr mest er god kattesand. Vi skifta nettopp merke og det var stor skilnad på lukta ja! Nå brukar vi Ever Clean kjøpt i dyrebutikk. Lukta av kattedoen er borte. Vi fyller rikelig i doen - heile boksen med sand faktisk, slik at det er nesten 10 cm. tjukt lag. Rensar bort ca. annankvar dag og etterfyller når laget blir tynnare. Jo tjukkare lag, jo mindre sjangs for at det våte renn ned i plastgolvet.

Elles hjelper det å gi tørrfor og begrense våtforet. Katten har uansett ikkje godt av å få for mykje våtfor. Vi fekk opplyst at han skulle berre ha det ein gong i veka, så her er det lørdagsgodt

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:10   #5
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattedo, hvilken er best?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Vi har kattedo med tak på, men det som betyr mest er god kattesand. Vi skifta nettopp merke og det var stor skilnad på lukta ja! Nå brukar vi Ever Clean kjøpt i dyrebutikk. Lukta av kattedoen er borte. Vi fyller rikelig i doen - heile boksen med sand faktisk, slik at det er nesten 10 cm. tjukt lag. Rensar bort ca. annankvar dag og etterfyller når laget blir tynnare. Jo tjukkare lag, jo mindre sjangs for at det våte renn ned i plastgolvet.

Elles hjelper det å gi tørrfor og begrense våtforet. Katten har uansett ikkje godt av å få for mykje våtfor. Vi fekk opplyst at han skulle berre ha det ein gong i veka, så her er det lørdagsgodt

Hehehe lørdagsgodt! Jeg har gitt mine våtfor en gang daglig...... men det er kattunger som har bodd ute helt til nå, har gitt dem våtfor for å feite dem opp.....i tillegg til tørrfor.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:17   #6
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kattedo, hvilken er best?

Jo, men det er sikkert fint det Dei har sikkert hatt godt av det! Men det stinkar altså

Eg blei fortalt at tørrfor egentlig er meir næringsrikt, men at alle kattar vil foretrekke vårfor og ete seg mett på dette. Derfor bør dei ikkje få valget. Vår katt et tørrfor nå - når han blir sulten nok, men han er ekstatisk når han får våtfor stakkar!

Men dine to har sikkert hatt godt av litt ekstra oppmerksomhet om dei var veldig tynne...

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:31   #7
puselini
Aktiv
 
puselini sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 198
puselini er litt kul
Standard

Sv: Kattedo, hvilken er best?

Bruker noe som heter Litter Pearls. Ser ut som hvite gjennomsiktige perler. Tar omtrendt bort alt av lukt og en pose holder i ca 1 mnd til en katt. Tar bare bort bæsjen med en vanlig kattespade og kaster den i do. Veldig fornøyd med den typen i alle fall. Har bare en helt vanlig åpen kattedo med sånn kant på slik at de ikke skal grave alt utover gulvet.

puselini er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 10:08   #8
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kattedo, hvilken er best?

Jeg har tre katter, men kun en som bruker do inne (en ungkatt som er for ung til å gå ute). Jeg bruker faktisk Landlord kattesand fra Rema. Den er både god og billig. Jeg har kattedo med tak over fra Felleskjøpet. Jeg tømmer doen ca en gang i uka. For meg passer det ikke å ta ut klumper ofte. Jeg velger heller en billig sand der jeg kan helle ut alt i en gang. Doen står i en gang rett utenfor stua og det er veldig sjelden luktplager fra den. Det er kun når den er for full.

I følge min dyrlege er våtfòr ikke egnet for å fete opp magre kattunger. De driter mesteparten ut igjen. Bæsjmengden mangedobler seg, så jeg antar han har rett. Det første du bør gjøre, hvis du ikke allerede har gjort det, er å gi kattungene ormekur. Stikk innom en veterinær og be om resept. Det kan ikke lenger kjøpes reseptfritt. Samtidig kjøper du skikkelig tørrfòr beregnet på kattunger i vekst. Det er absolutt det beste du kan fòre dine katter med. Kutt ut våtfòret og gi kun tørrfòr av god kvalitet. Styr unna butikktørrfòret. Jeg bruker Royal Canin til kattungen som skal vokse, og Fellesskjøpets tørrfòr til de to voksne som allerede er både store og småfete. Det blir dessverre for dyrt for meg med Royal Canin til alle tre. Felleskjøpets kattemat er helt ok til voksne katter, men jeg ser jo at pelsen blir finere med Royal Canin, så det er nok bedre. Det koster imidlertid ca 3 ganger så mye som FK-maten. FK-maten koster ca 100 kr for 3 kg. Royal Canin koster 300 for 3 kg. Kattungematen er enda dyrere.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 11:00   #9
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattedo, hvilken er best?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg har tre katter, men kun en som bruker do inne (en ungkatt som er for ung til å gå ute). Jeg bruker faktisk Landlord kattesand fra Rema. Den er både god og billig. Jeg har kattedo med tak over fra Felleskjøpet. Jeg tømmer doen ca en gang i uka. For meg passer det ikke å ta ut klumper ofte. Jeg velger heller en billig sand der jeg kan helle ut alt i en gang. Doen står i en gang rett utenfor stua og det er veldig sjelden luktplager fra den. Det er kun når den er for full.

I følge min dyrlege er våtfòr ikke egnet for å fete opp magre kattunger. De driter mesteparten ut igjen. Bæsjmengden mangedobler seg, så jeg antar han har rett. Det første du bør gjøre, hvis du ikke allerede har gjort det, er å gi kattungene ormekur. Stikk innom en veterinær og be om resept. Det kan ikke lenger kjøpes reseptfritt. Samtidig kjøper du skikkelig tørrfòr beregnet på kattunger i vekst. Det er absolutt det beste du kan fòre dine katter med. Kutt ut våtfòret og gi kun tørrfòr av god kvalitet. Styr unna butikktørrfòret. Jeg bruker Royal Canin til kattungen som skal vokse, og Fellesskjøpets tørrfòr til de to voksne som allerede er både store og småfete. Det blir dessverre for dyrt for meg med Royal Canin til alle tre. Felleskjøpets kattemat er helt ok til voksne katter, men jeg ser jo at pelsen blir finere med Royal Canin, så det er nok bedre. Det koster imidlertid ca 3 ganger så mye som FK-maten. FK-maten koster ca 100 kr for 3 kg. Royal Canin koster 300 for 3 kg. Kattungematen er enda dyrere.

Mulig det er bæsjemengden som gir lukt, skal kutte ned på våtforet, var ikke klar over at det ikke fungerer som feitekur. Jeg gir faktisk Royal Canin til alle kattene i huset, de små får RC kattungefor.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 11:14   #10
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattedo, hvilken er best?

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Mulig det er bæsjemengden som gir lukt, skal kutte ned på våtforet, var ikke klar over at det ikke fungerer som feitekur. Jeg gir faktisk Royal Canin til alle kattene i huset, de små får RC kattungefor.

Du kan få kjøpt spesielt kattungefor på boks hos veterinær beregnet for kattunger som er næringsrikt og godt. Iams for eksempel. Problemet med kattemat på boks er at den som regel inneholder alt for mye karbohydrater. Katten mangler enzymer i mage og tarm som bryter ned karbohydratene, og derfor blir det mye bæsj når katten spiser et for uten høyt nok protein og fettinnhold. Tørrfor skal være kattens hovednæring, mat på boks gir man som godbiter en sjelden gang, eller når det er nødvendig for i det hele tatt å få en appetittsvak katt til å spise.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 12:43   #11
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattedo, hvilken er best?

Sier som de andre: Det spiller ikke så stor rolle hvilken kattedo du bruker, det som betyr noe er hvilken sand og hvilket fór du bruker.
Jeg bruker bare Black Label-sand fra Cat Exclusive, den lukter svakt babypudder, så ingen sjenerende parfymelukt. Men jeg er også godt fornøyd med Everclean.

Men, hvis du vil gjøre det komplisert, prøv å søke på "self cleaning litter box" på youtube , der er det mye rart. Og sikkert noe praktisk?

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no