Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-13, 10:10   #21
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Heller litt nynning om ris og trusler enn "I'm sexy and I know it" eller "Fuck U betta".

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 13:45   #22
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Heller litt nynning om ris og trusler enn "I'm sexy and I know it" eller "Fuck U betta".



Jeg synger det meste for mine barn og på jobb.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 14:00   #23
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Jeg vet at mine to kjenner til de fleste sangene du lister opp - men i den grad vi "bruker" de som kan kalles oppdragende, er det fordi vi snakker om hvor utdatert de er. Senest i går snakket vi faktisk om "Nei nei, gutt", i forbindelse med at Herremannen var så misfornøyd med håret ( ) og gjerne ville ha på lua inne da vi kom til bestemor og bestefar. For meg var det helt i orden; jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være et problem. Dermed kom Margrethe Munthe opp i samtalen. (Det var forøvrig ingen av de tre tilstedeværende besteforeldrene heller som hadde problemer med at lua var på inne.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 23:49   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Den gamle nissen satt så trist..
Nå er det gjort, det er for sent..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 23:55   #25
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Vi har arvet en gammel visebok av henne, og har sunget de jeg kan tonen på. De er på en måte en del av kulturarven, og kommer det opp spørsmål rundt tekstene, så snakker vi jo bare om hvordan det var før i tiden.

'Vi har ei tulle' er vel den fineste av dem. Ikke alle er jo pekefingersanger. Vi synger dem bare for 'kulturen'. Enkeltviser får de nok også presentert på skolen.

Diase har jeg sunget bl.a. av de nevnte:

På låven sitter nissen (første gang på trykk i 1911)
Hurra for deg som fyller ditt år! (første gang på trykk i 1911)
Sov dukkelise
Å tenk at Gråpus har fire små
Sladrehank skal selv ha bank
Da klokka klang så fort vi sprang
Syttende mai er jeg så glad i
Skivise (best kjent som Jeg snører min sekk... melodi: Mads Berg)
Vi har ei tulle med øyne blå

'Nei nei gutt' ble jo litt in igjen, når Gamt Pedersen og Riise gjorde sin versjon.


Sist redigert av Dronningen : 02-01-13 kl 00:03.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 20:07   #26
Tinkerbell
Fullverdig medlem
 
Tinkerbell sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 70
Tinkerbell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Vi synger mye med datteren vår, og deriblant M.M. sanger. Men, det er nok mer som en del av vår sangkultur enn av noen oppdragende art. Det er flere M.M. sanger på sangkortene vi har.

__________________
Mamma til verdens beste tulle
Tinkerbell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 20:33   #27
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Eg syng mange av Margrethe Munthe sine songar for barna, men ikkje "Vi har ei tulle med øyner blå". Grunnen er at eg alltid byrjar å grine når eg syng den. Aner ikkje kvifor, men eg vert så rørt av den songen.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 21:32   #28
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.030
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Jeg synger mange sanger av Margrethe Munthe og ser ikke at det skal være noe galt.
Synes Missas innlegg sa det bra.
Gutta liker dem så godt og går å synger på dem hele dagen selv.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 22:44   #29
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.767
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Jeg synger "Sove Dukkelise" til min yngste hver kveld, men jeg jeg bytter ut dukkelise med navnet til sønnen min. Han elsker den og det blir ikke natt uten.

Ellers så bruker vi vel hurra for deg og på låven sitter nissen. Sangene blir ikke brukt i oppdragende øyemed.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 09:38   #30
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Jeg synger masse Margrethe Munthe for barna, men jeg bruker ikke ideene hennes i barneoppdragelsen og vil si hun er svært lite synlig i min omgang med barna.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 10:00   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Men brukes hennes oppdragende tekster i oppdragelsen slik som før i tiden, eller er de "bare" blitt endel av kulturen, eller er de borte?

Men vet vi at de har blitt brukt sånn da? Eller at hun bare mente dem sånn?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no