Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Positiv eller negativ til politiet?
Positiv 140 71,43%
Negativ 1 0,51%
Ikke utelukkende positiv, saklig kritisk 54 27,55%
Whatever 1 0,51%
Deltakere: 196. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-13, 13:54   #41
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Mine egne møter med politiet har vært positive, og jeg har et generelt godt inntrykk av norsk politi, men jeg husker også det som Blå nevner, og tror ikke alle er politikonstabel Bastian.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 13:55   #42
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå er vel ikke en taxitur nok til å bedømme om en person er relativt oppegående. Den samtalen hadde nok fått meg til å lande på motsatt konklusjon.

Sant nok. Men i tilfelle det var jeg som bare var prippen, er det jo greit å sjekke med FP.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 14:06   #43
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Jeg hadde noen kjipe opplevelser med politiet i tenåra, og det preger meg nok fortsatt. Jeg kjenner at jeg blir fiendtlig innstilt når jeg ser en politiuniform, det er en nærmest kroppsliggjort reaksjon. Som ung hang jeg en del i Oslo sentrum med folk som var av den mer svartkledde, punkete typen, og det var sjelden hyggelig å treffe politiet. Det toppet seg da en fjortenårig gutt med utenlandsk utseende ble kjørt ned til rådhusbrygga og banket opp av to rasistiske drittsekksnuter og ble fortalt at han fikk ha seg tilbake der han kom fra. Vi dro ham med på legevakta, ringte alle avisredaksjoner vi kom på, men ingen ville lage en sak av det. Opplevelsen av å stå så maktesløs mot øvrigheta satt dype spor. Det er 30 år sida, og jeg vet at verden har gått framover, og jeg er rasjonelt sett postitivt innstilt til politiet, men følelsesmessig er det litt mer komplisert.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 06-01-13 kl 14:16.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 14:14   #44
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Jeg svarte at jeg er positiv, for grunnsynet mitt på politiet som helhet er positivt. Det betyr ikke at jeg er naiv og tror de(t) fungerer optimalt hele tiden. Det finnes dustete politi akkurat som det finnes dustete taxisjåfører.

De gangene jeg har vært i kontakt med politiet (hovedsaklig pga. jobb) har det fungert bra og jeg har alltid opplevd at de har tatt mine henvendelser seriøst. Men det er ikke til å legge under en stol at det er en etat preget av enorme ressursmangler, så jeg vet at det er mange ting det rett og slett er bortkastet å ta den veien. (Men min gamle Lada som ble stjålet på 90-tallet, DEN fant de. )

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 14:24   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Jeg tror at politiet som helhet består av flinke folk som ønsker å gjøre jobben sin godt. Også tror jeg at alle jobber som medfører maktutøvelse, tiltrekker seg mennesker som absolutt ikke burde ha det. Mitt inntrykk er at politiet i stor grad klarer å luke ut disse elementene, og i hvert fall bedre enn før.

Jeg er saklig kritisk til måten politietaten drives på, uten at jeg kan spesielt mye om det. Men inntrykket fra media er at det er ineffektive systemer og at altfor lite av ressursene kan benyttes til det operasjonelle. (Noen som leste om Ringpermenes herre - en kostelig og deprimerende beskrivelse av en norsk etterforskers hverdag? Ikke akkurat Jack Bauer. )

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 16:57   #46
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Jeg er positivt innstilt til politiet, egentlig. Jeg har ikke hatt noe særlig med de å gjøre selv. Det eneste er småtyverier som selvfølgelig blir henlagt pga ressursmangel, hvilket ikke er politiet sin skyld.
Men, av de få politimennene/damene jeg har hatt i min omgangskrets har jeg møtt et par jeg synes er litt merkelige. Som f.eks. i sitt syn på sikring av barn i bil, åtte mnd gamle barn fremovervendt, - selvfølgelig, så mye lettere da! Fem åringer uten sele, ingen problem! Det er jo bare en kort tur!
Disse to personene hadde noen synspunkter som fikk meg til å tvile på deres, eh, "dømmekraft" og vanlige fornuft. Jeg vet jo selvfølgelig ikke hvordan de var på jobb, men i sivil var de litt "korte".

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 18:11   #47
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg bare syntes det var merkelig av en relativt oppegående voksen person å omtale politiet som "snut-jævlær", fordi det har jeg bare hørt fra småkriminelle ungdom tidligere i mitt liv.

Jeg vil tippe det kommer av dårlige opplevelser, type det Tangina beskriver over.

Man blir kanskje opplært til at politiet bare er snille, så opplever man i ungdommen et par skikkelig kjipe hendelser og konkluderer med at politi er noe herk.

Personlig er jeg positiv, men jeg har heller ikke noen erfaringer å dømme ut fra.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 23:20   #48
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.300
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Politiet er "snut-jævlær" og barnevernet kidnapper barn. Ingen av de er til å stole på!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 09:25   #49
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Jeg er ikke udelt positivt eller negativt innstilt til politiet i grunnen, jeg tror det er en sammensatt gruppe og at noen gjør jobben sin på en tilfredsstillende måte og andre ikke. Jeg tror også at det er en gruppe som ufortjent blir ofre for at de negative opplevelsene folk har får større fokus og mer oppmerksomhet enn alt det positive politiet står for og gjør. Jeg tror at nordmenn har en iboende respekt for politiet og en sterk tro på politiet som institusjon og samfunnsvernere. Når da politiets handlinger bryter med de forventningene man har så rystes man i grunnvollene, og det oppleves som et mye sterkere tillitsbrudd enn om en annen yrkesgruppe gjør noe utilbørlig. Det ville vært rart om det ikke også innenfor politiet var enkeltpersoner og grupper med dårlige holdninger og liten forståelse for hvordan det er lurt at en politi oppfører seg, men det får større allmenne konsekvenser når det er en politimann som oppfører seg dårlig enn om det er en butikkansatt eller en elektriker.

Jeg er nok miljøskadd, for "snutjævler" ville ikke sjokkert meg.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 15:22   #50
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Jeg hadde nok heller ikke blitt overrasket over "snutjævler", nei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 16:27   #51
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Jeg jobber ofte tett med politiet, og har et godt forhold til de aller fleste i den etaten. Vi er til for hverandre ! Duster finnes i alle bransjer.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 16:39   #52
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den eneste gangen jeg har trengt hjelp av politiet, ble jeg avvist på en måte som fortsatt sjokkerer meg. (Jeg var 17 år gammel.)

Så personlig har jeg ganske dårlig erfaring med etaten. Prinsippielt sett har jeg selvsagt ikke noe i mot politiet og synes at politi er En Bra Ting.

Her er jeg og. Prinsipielt positiv tilpoliti, men personlige opplevelser gjør at jeg er noe kritisk.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 23:04   #53
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Eh. Jeg skulle trykke positiv, og på et eller annet vis ble det til Whatever.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 23:05   #54
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.380
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Positiv.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 09:46   #55
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg vil tippe det kommer av dårlige opplevelser, type det Tangina beskriver over.

Man blir kanskje opplært til at politiet bare er snille, så opplever man i ungdommen et par skikkelig kjipe hendelser og konkluderer med at politi er noe herk.

Ja, jeg vil jo tro at mange som var unge i åtti-tallets Oslo og opplevde politiets bruk av hester, hunder og køller mot unge demonstranter har en del seiglivede vonde følelser. Willy Haugli var ikke akkurat en favoritt.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 08-01-13 kl 10:37.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 10:21   #56
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Jeg må jo si at jeg uansett har sympati og respekt for de som er ute og patruljerer i Oslos gater nattestid i helgene. Husker her en kveld jeg var i Torggata sånn rundt midnatt, og det kom en fyr løpende, med en politimann løpende etter. Så langt helt ok, men så kom det plutselig 15, 20 unge menn løpende som brølte "snuten er alene, vi tar'n!"

Heldigvis kom det en hel liten armé av hundepatruljer og politibiler rett etter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 10:24   #57
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Kun positivt. Samarbeider en del jobbmessig - også i felt. Kjenner også en del som jobber innen politifeltet privat. Er imponert over mye av det de gjør og kunnskapen de sitter inne med. Og respekten de utviser for folk, også de som er litt på kanten. Så finnes det selvsagt unntak, men de har ikke jeg erfart.

Bortsett fra at jeg har hatt lite kontakt med de i jobbsammenheng de siste 10 årene, kan jeg si det samme.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no