Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-14, 19:28   #41
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

E

Og så har eg ein bekjent som tar store doser smertestillande og Nobligan kvar dag. Foreløbig har ho diagnose fibromyalgi, men eg mistenker at veldig mykje sitt i hodet.

Jeg prøver å ikke ha så veldig såre tær, men kjenner at det er litt vanskelig når jeg ser det du skriver her.

Jeg har fibromyalgi, og det sitter definitivt ikke i hodet mitt. Nobligan er forøvrig noe legen tester ut på meg nå. Noe jeg er glad for, siden forrige lege aldri hadde hart om noe annet enn Sarotex for FM-pasienter.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 19:39   #42
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg prøver å ikke ha så veldig såre tær, men kjenner at det er litt vanskelig når jeg ser det du skriver her.

Jeg har fibromyalgi, og det sitter definitivt ikke i hodet mitt. Nobligan er forøvrig noe legen tester ut på meg nå. Noe jeg er glad for, siden forrige lege aldri hadde hart om noe annet enn Sarotex for FM-pasienter.

Nå skal jeg prøve å ikke tråkke på tærne dine da, men Nobligan er ikke et fantastisk medikament som er nødvendig å teste ut. Det er et sterkt smertestillende/vanedannende medikament som garantert kommer til å funke.
Den nye legen din gjør deg ingen tjeneste ved å "teste det ut" på deg. Med mindre du har planer om å ta det helt sporadisk og i små doser ville jeg ha takket høflig nei og bedt om andre (og helst ikke medikamentelle) behandlingsalternativer.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 19:47   #43
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Nei. Ikke som jeg veit om, i alle fall.


(Når jeg leser disse trådene slår det meg at jeg strengt tatt ikke kjenner så veldig mange lenger, jeg omgås visst bare storfamilien. De andre jeg regner som venner og som kan tenkes å stikke innom her er visst temmelig måteholdne med lovlige rusmidler, og jeg kan aldri tenke meg at de tar noe de ikke har lov til. Sånn for å oppsummere.)

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 19:57   #44
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Nå skal jeg prøve å ikke tråkke på tærne dine da, men Nobligan er ikke et fantastisk medikament som er nødvendig å teste ut. Det er et sterkt smertestillende/vanedannende medikament som garantert kommer til å funke.
Den nye legen din gjør deg ingen tjeneste ved å "teste det ut" på deg. Med mindre du har planer om å ta det helt sporadisk og i små doser ville jeg ha takket høflig nei og bedt om andre (og helst ikke medikamentelle) behandlingsalternativer.

Jeg har hatt flere leger, alle med ulike synspunkter på dette. Nå tar jeg Nobligan + paracet, og det er vel ikke sånn at alke smertestillende funker på kroniske smerter heller? Iallefall ikke meg og mine plager. Paralgin forte funker jo feks ikke på FM. For meg er det viktig å finne en balanse mellom medikamenter og annen behandling. For akkurat nå hadde jeg hatt problemer med å klare stå i full jobb uten. Dog skjønner jeg at dette er noe jeg neppe kan gjøre til jeg blir pensjonist, men for alt jeg vet kan det dukke opp nye og bedre muligheter.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 20:05   #45
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Paralgin forte funker jo feks ikke på FM

Og likevel har jeg møtt en haug med pasienter som bruker store mengder Paralgin forte nettopp for fibromyalgi.

Felleskatalogen om Nobligan (virkestoff tramadol): "Egenskaper: Klassifisering: Tramadol er et sentralt virkende opioidanalgetikum. Virkningsmekanisme: Tramadol er en ikke-selektiv ren agonist på my-, delta- og kappa-opioidreseptorer med en høyere affinitet til my-reseptorer. "

Felleskatalogen om Paralgin forte (som er sammensatt av kodein og paracetamol):
"Egenskaper: Klassifisering: Kodein: Opioidanalgetikum. Paracetamol: Analgetikum og antipyretikum. Virkningsmekanisme: Kodein: Sentral analgetisk effekt på µ-opioidreseptorer. Paracetamol: Sentral og perifer analgetisk effekt..."

Nobligan og Paralgin forte virker på de samme reseptorene. Hvis Paralgin forte ikke funker og Nobligan funker, så er det bare fordi Paralgin forte er et mindre potent (svakere) medikament, eller det er et spørsmål om dosering.

Jeg ville heller jobbet mindre og droppet Nobligan.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 20:13   #46
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Ja.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 20:33   #47
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Tja, tjo, det spørs hvordan man definerer det, men siden jeg er enig med nextlife så tror jeg svaret mitt er nei.

Faren min er veldig hardt stråleskadet og har slitt med smerter,mye smerter, og jeg vet at de var bekymret for at han skulle bli avhengig av smertestillende, men hans svar var at han i en alder av snart 70 skulle kunne takle en evt avhengighet. Nå ble han ikke avhengig, han tok kun smertestillende når han måtte.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 20:40   #48
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Jeg synes forøvrig det er et vanskelig spørsmål å svare på.
Privat kjenner jeg ingen jeg mistenker bruker for mye medikamenter, men jeg er pårørende til til et par stykker med smertetilstander som er kronisk, ikke-malign og som vil være der for alltid, og som krever kompleks behandling, herunder også sterke smertestillende medikamenter.
Spesielt den ene av disse to er fullstendig avhengig av medikamentene vedkommende får for å greie en noenlunde meningsfull hverdag, og alternativet til at vedkommende ikke skulle bruke disse medikamentene orker jeg knapt tenke på.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 21:20   #49
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg prøver å ikke ha så veldig såre tær, men kjenner at det er litt vanskelig når jeg ser det du skriver her.

Jeg har fibromyalgi, og det sitter definitivt ikke i hodet mitt. Nobligan er forøvrig noe legen tester ut på meg nå. Noe jeg er glad for, siden forrige lege aldri hadde hart om noe annet enn Sarotex for FM-pasienter.

No var det jo ikkje deg eg snakka om, så eg syns ikkje du har grunn til å føle deg truffen her. Eg snakka heller ikkje om fibromyalgi-pasientar generelt. Eg snakka om ein bekjent som eg veit har slitt psykisk tidligare og eg ser heilt klart eit mønster med at behovet for tablettar blir verre når det oppstår ting som gir ekstra psykisk belastning. Derfor tenker eg at det kanskje også kan ligge psykiske årsaker bak smertene. Nobligan kan vel også virke litt "bedøvande" på hjernen og dempe vonde tankar/angst.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 21:34   #50
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

No var det jo ikkje deg eg snakka om, så eg syns ikkje du har grunn til å føle deg truffen her. Eg snakka heller ikkje om fibromyalgi-pasientar generelt. Eg snakka om ein bekjent som eg veit har slitt psykisk tidligare og eg ser heilt klart eit mønster med at behovet for tablettar blir verre når det oppstår ting som gir ekstra psykisk belastning. Derfor tenker eg at det kanskje også kan ligge psykiske årsaker bak smertene. Nobligan kan vel også virke litt "bedøvande" på hjernen og dempe vonde tankar/angst.

Men går det an å sette opp eit absolutt skilje mellom fysisk og psykisk, når det kjem til muskelsmerter då? Og er det eigentleg så relevant kva som eigentleg er kva? Viss ein person har store problemer med spenningshodepine på grunn av feil holdning, spenningar i nakke og skuldre på grunn av psykisk stress, er hodepinen like smertefull og ei like stor påkjenning, som om det ville vore ein nevrologisk årsak til hodepinen. Eg har lese ein god del om forholdet mellom smerter og psyke i det siste, og eg har intrykk av at det på ingen måte er eit absolutt skilje.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 21:36   #51
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Nå skal jeg prøve å ikke tråkke på tærne dine da, men Nobligan er ikke et fantastisk medikament som er nødvendig å teste ut. Det er et sterkt smertestillende/vanedannende medikament som garantert kommer til å funke.
Den nye legen din gjør deg ingen tjeneste ved å "teste det ut" på deg. Med mindre du har planer om å ta det helt sporadisk og i små doser ville jeg ha takket høflig nei og bedt om andre (og helst ikke medikamentelle) behandlingsalternativer.

Mi erfaring med nobligan er at det verkar veldig godt, men eg blir gåande å vere så fyllesjuk heile tida, at eg ikkje orker å bruke det. Det blir ikkje eit stoff som auker livskvaliteten eller funksjonsnivået, sidan det er såpass sterkt og sløvande.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 21:40   #52
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.003
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Nei, ikke som jeg vet om.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 21:40   #53
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Min bestemor bruker et eller annet heftig sovemiddel som man visstnok egentlig ikke gir ut på resept en gang lengre. Hun er dog 94 og dette er den eneste medisinen hun bruker så legen er grei (?) med henne.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 21:41   #54
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg har hatt flere leger, alle med ulike synspunkter på dette. Nå tar jeg Nobligan + paracet, og det er vel ikke sånn at alke smertestillende funker på kroniske smerter heller? Iallefall ikke meg og mine plager. Paralgin forte funker jo feks ikke på FM. For meg er det viktig å finne en balanse mellom medikamenter og annen behandling. For akkurat nå hadde jeg hatt problemer med å klare stå i full jobb uten. Dog skjønner jeg at dette er noe jeg neppe kan gjøre til jeg blir pensjonist, men for alt jeg vet kan det dukke opp nye og bedre muligheter.

Kan eg bare spørje litt rundt dette (fordi eg er nysgjerrig). Er fibromyalgi ei så eintydig diagnose at ein kan seie at dette funker og dette funker ikkje? Eg trudde det var meir ei diagnose ein fekk etter at ein rekke andre årsaker var utelukka?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 21:47   #55
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.


Jeg ville heller jobbet mindre og droppet Nobligan.

Jeg har og testet Paralgin forte, og jeg blir iallefall mye mindre sløv av Nobligan enn jeg ble av den. Med Nobligan merker jeg ikke samme sløvhet i hodet, men det roer ned de kroppslige plagene.

Ang den siste setningen.. Så får du det til å høres veldig enkelt ut. For meg er jobben/å jobbe en av de viktigste drivkreftene i hverdagen min, og jeg har mange år igjen i arbeidslivet. Så jeg kommer til å prøve finne løsninger for helsa mi som gjør at jeg kan stå i jobben lengst mulig.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.

Sist redigert av Nessie : 30-09-14 kl 12:08.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 21:48   #56
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Men går det an å sette opp eit absolutt skilje mellom fysisk og psykisk, når det kjem til muskelsmerter då? Og er det eigentleg så relevant kva som eigentleg er kva? Viss ein person har store problemer med spenningshodepine på grunn av feil holdning, spenningar i nakke og skuldre på grunn av psykisk stress, er hodepinen like smertefull og ei like stor påkjenning, som om det ville vore ein nevrologisk årsak til hodepinen. Eg har lese ein god del om forholdet mellom smerter og psyke i det siste, og eg har intrykk av at det på ingen måte er eit absolutt skilje.

Nei, eg trur ikkje det er eit absolutt skilje. Det er vel det eg prøver å forklare, kanskje på ein dårlig måte. Eg trur absolutt at ho føler fysisk smerte, men mykje av årsaka til smertene trur eg er psykisk, f.eks spenningar på grunn av psykisk stress. Så det er mulig at psykomotorisk fysioterapi kunne ha hjelpt. Medikamenta fjerner ikkje årsaka til smertene. I tillegg er eg redd for at avhengigheita skapar falske behov hos ho ved at ho på dagar der ting er ekstra tungt psykisk kanskje innbillar seg/overbeviser seg sjølv om at ho har litt ekstra vondt og at ho derfor har lov til å ta ekstra mykje smertestillande. Er ikkje det ganske vanlig hos personar som har blitt avhengige av smertestillande medikament?

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 21:49   #57
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Ja, flere.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 22:00   #58
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.003
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Mens jeg har hørt at det er ibux som ikke fungerer for FM pasienter.
Jeg har hvert fall paralgin forte i skapet og syns da det funker de gangene jeg tar en. Har også vanedannede medikamenter i skapet ut fra hva jeg leser her. De taes derimot sjelden, kan nesten si aldri.
Men etter diskusjon med en sykepleier samme dagen som jeg ble operert, så skjønner jeg at min rangering av smerte ikke samsvarer med de fleste andre. Jeg fikk minst dobbel dose av hva han ville gi meg for å bli kvitt smertene og da rangerte jeg de til 4-5 på en skala til 10. Justert til 8 når jeg sa at jeg heller ville føde uten smertestillende enn smerten jeg da hadde.
Så det som for noen er alt for mye medikamenter er for andre bare akkurat nok for å klare hverdagen.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 22:02   #59
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.003
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg trur absolutt at ho føler fysisk smerte, men mykje av årsaka til smertene trur eg er psykisk, f.eks spenningar på grunn av psykisk stress. Så det er mulig at psykomotorisk fysioterapi kunne ha hjelpt. Medikamenta fjerner ikkje årsaka til smertene.

Hadde gladelig heller prøvd psykomotorisk fysioterapi enn å stappe i meg medisiner når jeg først gjør det. Bare så synd at det er stor mangelvare på det. Passerer straks 1 år på venteliste, for andre gang.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-14, 22:03   #60
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff igjen: Kjenner du noen du mistenker bruker for mye medikamenter?

Jeg vet om en.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no